הרצוג: "קואליציית נתניהו בדרך לפירוק; בחירות בשנה הקרובה"

לאחר שמשבר התאגיד שאיים על שלמות הממשלה נפתר, יו"ר האופוזיציה מבהיר כי הקואליציה עדיין מצויה במצב שברירי, וכי האופציה של הקמת ממשלה חלופית עודנה קיימת: "גם לכחלון נמאס"

יצחק בוז'י הרצוג ובנימין נתניהו / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג ובנימין נתניהו / צילום: רויטרס

משבר התאגיד מאחורינו, ונראה שהממשלה שבה לתפקד כרגיל, אלא שיו"ר האופוזיציה סבור אחרת: באירוע "שבתרבות" בבאר-שבע שנערך היום (שבת), שבו התארח ח"כ יצחק הרצוג, הוא הבהיר כי למרות מה שנדמה - הקואליציה של נתניהו נסדקת, וכי אופציית הממשלה החלופית שנרקמה בשבועיים האחרונים, עדיין קיימת.

"אני מעריך שהמציאות הפנימית של הקואליציה הזו נמצאת לקראת שבירה", אמר הרצוג, "היצרים והמתחים עצומים, ויש אי אמון בסיסי בראש הממשלה". הוא העריך כי "בשנה הקרובה נלך לבחירות". עוד גילה יו"ר האופוזיציה כי "כשנתניהו היה בסין, התגבשה קואליציה חלופית. זה התחיל בעימות עם כחלון".

"מי שראה את מבטו של משה כחלון וקולו אחרי האירוע, מבין שגם משה כחלון הגיע לקצה", אמר הרצוג והוסיף, כי "האופציה של ממשלה חלופית קיימת, בועטת, נושמת ותחכה להזדמנות הבאה שתיפתח בזמן הקרוב מאוד. הקואליציה הפנימית של נתניהו נסדקת בצורה משמעותית. הוא מאבד את היכולת להחזיק את הקואליציה וכל מי שמכיר את הפוליטיקה הישראלית יודע שהיא בדרך לפירוק".

"לנכים נתניהו לא מקדיש רבע דקה, לגאולה אבן כן"

בדבריו התייחס הרצוג גם לפשרת התאגיד שאליה הגיעו ראש הממשלה ושר האוצר ובכך סיימו את המשבר הפוליטי שאיים על שלמות הקואליציה ואמר: "לא הייתי מספיד את התאגיד כל כך מהר. נתניהו עשה מעשה שלא ייעשה. זו אובססיה חולנית של ראש ממשלה שעסוק מבוקר ועד לילה במי תהיה המגישה בשידורי אותו תאגיד, אותה רשות שידור חדשה עצמאית.

"נתניהו מציג את עצמו כמי שמגן על עובדי השידור, שלא רק שלא דאג להם הוא קרא להם חמאסניקים", הדגיש הרצוג. "שיבוא לכיכר רבין להתמקד בשביתת הנכים בישראל שרעבים ללחם, נושא חשוב שהוא לא מקדיש לו רבע דקה. לגאולה אבן הוא כן מקדיש.

"ההחלטה הזו היא החלטה מסוכנת כי היא מאפשרת לנתניהו להמשיך לדחוף את אצבעותיו לתוך התקשורת הישראלית ולהלך עליה אימים. נתניהו ומירי רגב וביטן לפעמים מתבלבלים וחושבים שהמדינה זה הם. הציבור בחר בהם והציבור יחליף אותם".

באירוע "שבתרבות" במודיעין, הצהיר חבר מפלגת העבודה שרץ בפריימריז לראשות המפלגה, אלדד יניב, כי "גוש המרכז שמאל חייב להיערך לבחירות ולהכריז על פריימריז פתוחים שבהם יוכרז מנהיג הגוש לבחירות הבאות". הוא משוכנע שבמצב כזה השמאל יוכל לחזור לשלטון. לדברי יניב, "נתניהו עדיין רוצה בבחירות והמשבר הבא הוא עניין של חודש-חודשיים לכל היותר".

באירוע "שבתרבות" בנס ציונה, שבו השתתף יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוא הבהיר כי אין בכוונתו לשתוק אל מול הסכם הפשרה שהושג, שבמסגרתו יפוטרו עובדים רבים: "לא נאפשר את המשך ההתעללות בעובדים ברשות השידור ובתאגיד. ללא פתרון לסוגיית העובדים, אנו נחריף את הצעדים הארגוניים בצורה משמעותית כבר בימים הקרובים".

‏פרופסור עוזי ארד התייחס אף הוא למשבר ובשבתרבות במודיעין הסביר את אובססיית נתניהו והתאגיד. "אצל רה"מ התקשורת היא חזות הכל עד כדי הזנחה פושעת של שאר הדברים".

גם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, הגיב למשבר בשבתרבות ברמת ישי. "'אולפן שישי' אתמול היה מופע אימים של התקשורת שבו הוכח שהבעיה המרכזית היא שהעיתונאים הבכירים במדינת ישראל חושבים שהם יסוד הדמוקרטיה ואין בלתם", אמר. "הם לא נתנו לאיש לדבר ורק הגגו את הסיסמאות על חופש העיתונות. הדבר הזה חמור יותר כאשר עיתונאים צעירים מהתאגיד שלא הפיקו עדיין כתבה אחת חושבים שהציבור זה הם".