אושרה התוכנית לעידוד מאגרי גז קטנים ובינוניים

הממשלה אישרה הבוקר תמריצים לעידוד משק הגז, כולל הקלות בתכנון תחנות כוח חדשות ■ החברה להגנת הטבע: "דריסה של עקרונות התכנון, למען אינטרס כלכלי של חברות פרטיות"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

הממשלה אישרה הבוקר את התכנית שהוביל משרד האנרגיה לעידוד מאגרי גז קטנים ובינוניים, שמטרתה לסייע בפיתוח מאגרי כריש ותנין של אנרג'יאן היוונית. החברה היוונית הציבה לעצמה יעד להגיע לסגירה פיננסית לפיתוח המאגרים עד סוף שנה זאת, ולהתחיל לספק גז למשק ב-2020. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר בעקבות ההחלטה כי חשיבותה נובעת מכך שהיא "חלק מתהליך פירוק המונופול" של תמר ולוויתן.

על פי התוכנית, הממשלה תשקיע 100 מיליון שקל בצנרת תת-ימית מול חופי חדרה, שבאמצעותה יזרימו המאגרים הקטנים והבינוניים את הגז לחוף; יוקם מנגנון גיבוי הדדי בין המאגרים למקרה של תקלות; ויושקעו 10 מיליון שקל ברכש כלי רכב מונעי גז טבעי כדי לייצר שוק.

מרכיב נוסף בהחלטה הוא אישור ליצרני חשמל פרטיים לקדם תוכניות סטטוטוריות להקמת תחנות כוח בוועדה הארצית לתכנון תשתיות לאומיות (ות"ל), מבלי לקבל קודם לכן רישיון מותנה מרשות החשמל והחלטת ממשלה תומכת. בחברה להגנת הטבע טענו שנוהל זה מהווה "סטירת לחי למערכת התכנון בישראל בכלל, ולשטחים הפתוחים והתושבים בפרט".

החלטת הממשלה כוללת המלצה לכך שלפחות 90% מהאוטובוסים והמיניבוסים שיפעילו הזוכים במכרזים להקמת חניונים ונתיבים מהירים נוספים יונעו באמצעות אנרגיה חלופית. עם זאת, ועדת המכרזים הבין-משרדית תוכל להתעלם מההמלצה אם תחליט שדרישה זאת תעכב או תפגע ביישום הפרויקטים.

במסגרת ההחלטה אושרו גם תקנות החירום למשק הגז הטבעי, המאפשרות לשר האנרגיה להכריז על שעת חירום באישור הממשלה. התוכנית זכתה לביקורת בקרב השחקנים בענף, בין השאר משום שניתן פחות משבוע להגיב לשימוע בעניינה. רק לאחר לחץ תקשורתי הוארך השימוע בכמה ימים נוספים, אך שחקנים עסקיים עדיין מבקרים את ההרשאה שקיבל שר האנרגיה לקבוע סדרי עדיפויות לחלוקת הגז גם במקרים שבהם ניתן להימנע מכך, תוך דריסת חוזים שנחתמו.

על פי התקנות, כל עוד מאגר תמר הוא הספק היחידי למשק, ניתן יהיה להכריז על שעת חירום במשק הגז כאשר היצע הגז בשעה מסוימת נמוך מ-75% מהביקוש. לאחר כניסת מאגרים נוספים ניתן יהיה להכריז שעת חירום כאשר יש תקלה המונעת אספקה מאחד המאגרים, וההיצע נמוך מ-85% מהביקוש הממוצע במשק בשעות שיא הצריכה; וכאשר האספקה המקסימלית שניתן לקבל בשעה מסוימת מאחד השדות קטנה מ-20% מהכמות המקסימלית שאותו שדה אמור לספק.

החלטת הממשלה כוללת בין השאר רישום של הודעת רשות ההגבלים, על איסור השותפות בתמר להפלות לרעה צרכנים המנהלים מו"מ או חתמו על הסכם רכישת גז מכריש-תנין או לוויתן.

לצד משרד האנרגיה השתתפו בגיבוש התוכנית משרד האוצר, משרד המשפטים, רשות ההגבלים העסקיים, רשות המסים ומינהל התכנון.

הרשאה לתכנן תחנות כוח בהיקף 40 אלף מגה-ואט

הפרק בהחלטה העוסק בקידום תחנות כוח קובע כי ניתן יהיה לקדם תוכנית בהיקף של עד 25 אלף מגה-ואט, זאת בהסתכלות על צורכי המשק ב-2040. המכסה לקידום כוללת לפחות 13 אלף מגה-ואט ממקורות מתחדשים, כולל אגירת אנרגיה, והשאר לקידום תחנות כוח מונעות גז.

ההחלטה כוללת נספח ובו רשימת תחנות הכוח שרוצים לקדם יזמים פרטיים, וקיבלו הסמכה להתקדם בות"ל טרם קבלת רישיון מותנה והחלטת ממשלה. חברת אור אנרגיות קיבלה הסמכה לקדם סטטוטוריקה לתחנות בקיבוץ גן שמואל, מושב שדה יעקב, מושב מולדת, קיבוץ ניר דוד ואתר צפית ליד קיבוץ כפר מנחם.

אדלטק אנרגיה קיבלה אישור לקדם פרויקטים ברמת צבי, צור נתן, כפר חסידים ויד חנה. איי.סי פאואר (ICP) קיבלה אישורים לקדם פרויקטים במפעל נייר חדרה ובמישור רותם; ריינדיר אנרגיה תוכל לקדם פרויקטים באתר "מפגש השלום" ודוראד באשקלון.

על פי הודעת משרד האנרגיה, מטרת האישור ליצרני החשמל לקדם תוכניות ללא אישור מוקדם הוא "לאפשר לוועדות התכנון לבחון ולהשוות בין כלל החלופות שיוצעו על ידי היזמים ולבחור את החלופות הטובות ביותר, תוך התחשבות מרבית בשיקולי תכנון ואיכות הסביבה, וכן, לאפשר יצירת תחרות בין יזמים על המחיר". ההחלטה מדגישה כי הסיכונים בקידום התוכניות יושתו על היזמים בלבד וכי הן אינן מבטיחות הקמת תחנות כוח בפועל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד הצליח להוריד מההצעה שלושה מיקומים שנמצאים בשטחים רגישים - עמק המעיינות, שער הגיא ומשמרות - והוסיף עקרונות סביבתיים לתכנון, כגון עדיפות לצמידות דופן ולהגנה בשטחים שאינם רגישים. בכך, תתאפשר גם תוספת אנרגיה למדינת ישראל וגם תצומצם הפגיעה בציבור והסביבה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר אמר: "אנו רואים בכך עוד צעד משמעותי בהורדת זיהום האוויר ובניית אלטרנטיבה לתחנות הכוח הפחמיות, תוך דאגה לסביבה".
רכז האנרגיה בחברה להגנת הטבע, דרור בוימל, אמר כי "קידום התכניות בוועדה לתשתיות לאומיות מאפשרת, במודע, סתירה לתכניות המתאר הארציות, המגינות על השטחים הפתוחים. ועדה זו, שלה יש רוב ממשלתי מובהק, מקדמת כל פיתוח כמעט ללא ייצוג ציבורי, תוך דריסה של עקרונות התכנון, למען אינטרס כלכלי של חברות פרטיות, על חשבון הציבור הישראלי כולו. על הממשלה להתרכז בפיתוח תחנות הכוח המתוכננות במסגרת תכנית המתאר הארצית, במקום לפגוע בציבור ובסביבה על ידי יזמות פרטיות לתחנות כוח, אשר יגרום לעיכובים משמעותיים בהקמתן, אם בכלל".