פלאזה סנטרס דחתה פרסום הדוחות, שיכללו הערת "עסק חי"

חברת ההשקעות בנדל"ן מצפה להשיג עד סוף 2017 סכום של 58.8 מיליון אירו ממכירת נכסים, וב-2018 תחזית התמורה ממימושים היא 40.9 מיליון אירו

חברת ההשקעות בנדל"ן פלאזה סנטרס דיווחה בסוף השבוע כי דוחותיה הכספיים לסיכום 2016 יכללו הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון שלה. הדוחות עצמם טרם פורסמו, מסיבות שלא פורטו (אבל שאינן קשורות להערת ה"עסק החי"), ולדברי החברה העבודה עליהם מתבצעת כדי לטפל בנושא ולאפשר את הפרסום בהקדם האפשרי.

אלא שבעוד שרואי החשבון חוששים מיכולתה של החברה להמשיך ולפעול, בהנהלת פלאזה סנטרס מאמינים כי ביכולתה להמשיך ולשרת את חובותיה כסדרם לפחות עד סוף 2018, וזאת באמצעות מכירת נכסים. ממצגת שפרסמה החברה בסוף מארס, עולה כי בכוונתה לפרוע 47 מיליון אירו למחזיקי האג"ח שלה בין אפריל לדצמבר השנה, בעוד שבמקביל לכך ייפרע חוב של 2.3 מיליון אירו לבנק הפועלים. על פי אותה תכנית, ייפרעו עוד 40.8 מיליון אירו למחזיקי האג"ח ב-2018.

פלאזה סנטרס, שהוקמה בידי מוטי זיסר המנוח, מונהגת כיום בידי המנכ"ל דורי קרן והיו"ר רון הדסי. החברה פועלת בתחום הנדל"ן היזמי המניב במזרח אירופה, ולאחר מימוש נכסים רבים בשנים האחרונות היא מחזיקה כיום בקניון פעיל אחד בפולין, בשני פרויקטים לפיתוח ברומניה ובמאגר של 10 קרקעות שלפי שעה מיועדות למכירה. כמו כן, מחזיקה החברה במחצית ממניות המיזם בהודו, שהקימה בעבר עם בעלת השליטה בה, אלביט הדמיה. בידי מיזם זה שתי קרקעות לבנייה למגורים בערים הגדולות צ'נאי ובנגלור.

מבט על התזרים החזוי שפרסמה החברה במצגת, מגלה כי בתשעת החודשים הנותרים של 2017 היא מצפה להשיג סכום של 58.8 מיליון אירו ממכירת נכסים, בעוד שב-2018 עומדת התמורה הצפויה ממימושים על 40.9 מיליון אירו.

מכירת קרקעות במזרח אירופה

כ-80% מהסכום עד סוף 2017 אמור להגיע ממכירת הקניון הפעיל היחידי שבידי החברה - טורון פלאזה. הקניון רשום בספרים לפי שווי של 76 מיליון אירו, אולם מכירתו תממן גם החזר הלוואה בנקאית של כ-28 מיליון אירו. מעבר לכך, מעריכה ההנהלה כי תמכור השנה לפחות חלק מתוך עשר הקרקעות (שאינן מתוכננות לפיתוח) שברשותה ברומניה, בפולין, בהונגריה, ביוון ובסרביה. השווי המצרפי של עשר הקרקעות הללו עומד על כ-20 מיליון אירו, והן אמורות להימכר במהלך השנתיים הקרובות.

נוסף על כך, מחזיקה כאמור פלאזה סנטרס בשני פרויקטים לפיתוח ברומניה - מבנה קאסה רדיו בבוקרשט וקרקע להקמת קניון בעיר טימישוארה. מבנה קאסה רדיו אמור היה להפוך לקומפלקס הכולל קניון, מגדלי משרדים ומלון דירות, אולם הפרויקט תקוע כבר שנים רבות, בשל היעדר מימון להקמתו. לדברי הנהלת פלאזה סנטרס, ב-2017 היא מתכננת לקדם את קבלתם של ההיתרים והאישורים הדרושים להקמת הפרויקט, ונוסף על כך לבחון הזדמנויות הקשורות לדרכי המימון שלו ולצירוף שותפים שיסייעו בפיתוחו. שווי מבנה קאסה רדיו הופחת כמה פעמים בשנים האחרונות, וכעת הוא רשום בספרי פלאזה סנטרס ב-60 מיליון אירו, בשעה שהקרקע לפיתוח בטימישוארה רשומה לפי שווי של 7.6 מיליון אירו.

פלאזה סנטרס השלימה לאחרונה את השלב הראשון בהסדר החוב שלה, כאשר פרעה סך של 382 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. כעת נותר לחברה חוב של כ-144 מיליון אירו (535 מיליון שקל למחזיקים בישראל ו-29 מיליון זלוטי למחזיקי האג"ח בפולין) בגין אג"ח שהנפיקה בעבר, אולם הדרך לפירעונן המלא עוד רחוקה. בישראל נסחרות האג"ח לפי תשואת זבל של 21%, בעוד ששווי השוק של החברה עומד על 45 מיליון שקל בלבד.