הבנקים נערכים למכירת שב"א: בוחנים מיזוג עם חברת מס"ב

הבנקים רוצים לקדם את המיזוג, מכיוון שלמס"ב אין זכות קיום בפני עצמה ■ היקף הרווחים הכלואים בשב"א כבר הגיע ל-275 מיליון שקל

ליווי בנקאי/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ליווי בנקאי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הבנקים מתחילים להיערך למכירת מניותיהם בחברת שב"א. ל"גלובס" נודע כי בשב"א, שבשליטת הבנקים, החלו לקדם מהלך למיזוג עם החברה האחות מס"ב. לצורך כך החלו בדיקות בנושא מול הרגולטורים הרלוונטיים. מהחברות שב"א ומס"ב לא נמסרה תגובה לידיעה.

חברת שב"א, האחראית על תשתית מערכת התשלומים של ישראל, נמצאת בשליטת הבנקים. במסגרת חוק שטרום, שנכנס לתוקפו לפני מספר חודשים, נקבע כי הבנקים יחויבו למכור חלק ממניותיהם בחברה תוך 4 שנים, כך שיחזיקו לכל היותר 10% מהמניות (כל בנק). המטרה במכירה היא לאפשר גישה לחברה גם לשחקנים חדשים בתחום התשלומים, וכך להגדיל את התחרות בתחום. כתוצאה מכך לאומי ופועלים יצטרכו למכור כל אחד 25%-33% מהמניות, ודיסקונט יצטרך למכור 10% מהחזקותיו.

לשב"א יש חברה אחות הנקראת מס"ב. הפעילות של מס"ב מצומצמת יותר וכוללת בעיקר פעילות של העברה וסליקת משכורות והוראות קבע ומתן שירותי תפעול מסוימים בתחום הגמל והפנסיה. אמנם באופן רשמי מדובר בשתי חברות נפרדות, אבל בפועל מדובר בהפרדה מלאכותית. שתי החברות שזורות האחת בשנייה מבחינת תשתיות הטכנולוגיה. כמו כן שתיהן מנוהלות ע"י משה וולף, וחלק מהעובדים שלהן מספקים שירותים לשתי החברות.

במערכת הבנקאית מציינים כי למס"ב אין זכות קיום עצמאית, בוודאי לא במחירים שהיא גובה כיום, ולכן זה נראה מהלך טבעי ששתי החברות ימוזגו ויימכרו כחברה אחת למשקיעים החדשים. יחד עם זאת, נציין כי הליך המיזוג בין החברות אינו טריוויאלי.

ראשית מבנה הבעלות בין שתי החברות שונה: כך למשל בנק לאומי מחזיק ב-42.2% משב"א ורק 25% ממס"ב. בנק הפועלים מחזיק ב-34.5% משב"א ורק 25% ממס"ב, ואילו הבינלאומי מחזיק רק 3.3% משב"א לעומת 12.5% ממס"ב. כך שלכל בנק אינטרס שונה בשווי שייקבע בין שתי החברות בעת המיזוג. בהקשר זה נציין כי ההון העצמי של שב"א עומד על 278 מיליון שקל, ושל מס"ב על 93.1 מיליון שקל.

בנוסף לכך האישור מהרגולטורים אינו טריוויאלי בתקופה זו. הלך הרוח כיום הוא להפריד כמה שיותר מהחזקות הבנקים, ולא למזגם. יחד עם זאת, בסיום תהליך זה ייכנסו גם בעלי מניות חדשים למס"ב הממוזגת, בעוד במצב הנוכחי מס"ב תישאר בשליטה בנקאית.

עוד נציין כי שב"א ומס"ב פרסמו בימים האחרונים את תוצאותיהן הכספיות לשנת 2016. נזכיר כי שב"א לא רשאית לחלק דיבידנד, למעט דיבידנד חריג שקיבלה אישור לחלק לאחר שמכרה את הכספומטים שבבעלותה לפני כשלוש שנים. ברשותה של שב"א עודפי חלוקה משמעותיים שצברה לאורך השנים. נכון לסוף 2016 מדובר בסכום של 275 מיליון שקל.

הכנסותיה של שב"א צמחו אשתקד בכ-6% לרמה של 58.4 מיליון שקל. אלא שבשורת הרווח הנקי, נרשמה ירידה של כ-16% לרמה של כ-14 מיליון שקל. הירידה ברווח נבעה מעלייה בהוצאות, שנרשמה בעקבות גידול בהשקעות וגיוס כוח אדם בין היתר לפרויקט להכנסת תקן ה-EMV לענף התשלומים בישראל כפי שדרש בנק ישראל. מגמות דומות נרשמו גם בחברת מס"ב - הכנסות החברה עלו בכ-8% ל-29.4 מיליון שקל, ואילו הרווח ירד בכ-20% ל-3.5 מיליון שקל, בעקבות עלייה בהוצאות.

בעלי המניות בשבא
 בעלי המניות בשבא