טבע: ה-FDA אישר את התרופה לטיפול במחלת הנטינגטון

הנטינגטון היא מחלה ניוונית נדירה וקטלנית המשפיעה על יותר מ-35 אלף איש בארה"ב

מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

מניית טבע  החבוטה עלתה היום בשעות הצהריים בכ-4%, בעקבות הודעת החברה כי קיבלה אישור למוצר לטיפול בהפרעות תנועה, הנובעות מהמחלה הנוירולוגית הנטינגטון. בעקבות העליות עומד שוויה של טבע כעת על 34 מיליארד דולר.

המוצר אוסטדו (שכונה עד כה SD-809) אושר לשוק המוערך בכ-30 אלף חולים בארה"ב. בשוק התנועות הבלתי רצוניות מהנטינגטון פועלת היום רק תרופה אחת, טטרבנזין של חברת לונדבק, אשר נרשמת רק עבור 5% מהחולים בשל ריבוי תופעות לוואי, אשר חלקן אינן מופיעות בתרופה של טבע (וחלקן כן). בשל היתרון בבטיחות התרופה, מעריכה טבע כי תוכל לכבוש את הרוב המוחלט של השוק הזה.

לדברי האנליסט סטיבן טפר מאי.בי.אי, המתחרה טטרבנזין רשמה בשיא הכנסות של לפחות 350 מיליון דולר, סכום המעיד על פוטנציאל שוק גבוה יותר לתרופה המשופרת של טבע. טפר: "יש בשוק צורך משמעותי, והתרופה של טבע היא בעלת בידול משמעותי". טבע מתכננת להשיק את המוצר במחיר של 60 אלף דולר בשנה, נמוך מזה של טטרבנזין.

טפר ובנק הההשקעות סיטי מעריכים, כי ההכנסות מן המוצר בהנטינגטון יכולות להגיע ל-500 מיליון דולר בשנה בשיא, הצפוי רק בעוד כמה שנים. יונתן קרייזמן, אנליסט הפארמה בבנק ירושלים ברוקראז, מעריך אותן ב-300-400 מיליון דולר. לעומת זאת, בבית ההשקעות Cowen מעריכים, כי המוצר יכול להגיע לשיא של 750 מיליון דולר. בנק ההשקעות וולס פרגו צופה הכנסות של 100 מיליון דולר כבר השנה.

אוסטדו רחוק עדיין מלהיות תחליף לקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטרשת נפוצה, המניבה לחברה כ-4 מיליארד דולר הכנסות בשנה. אובדן ההכנסות השנתי הצפוי ברגע שייכנס לשוק קופקסון גנרי הוערך על-ידי טבע ב-1-1.3 מיליארד דולר, כבר בשנה הראשונה.

אולם, גם אם אוסטדו אינה תחליף קופקסון, היא בהחלט מהווה צעד קדימה לכיוון של בניית צנרת תרופות מקור חלופיות, וכן עשויה להועיל לחברה לעמוד בתחזית ההכנסות שלה, ולספק זרם מזומנים שיאפשר לה לעמוד בתחזיותיה לגבי החזר החוב הגדול (35 מיליארד דולר) שטבע נושאת על גבה בעקבות רכישת אקטביס, חטיבת התרופות הגנרית של חברת אלרגן.

שתי התוויות נוספות

המולקולה SD-809 מיועדת על-ידי טבע גם לשתי התוויות נוספות, וההערכה היא כי אם המוצר יאושר לכולן, כבר ניתן יהיה לדבר על "תחליף קופקסון". באוגוסט אמורה להתקבל החלטת ה-FDA לגבי אישור המוצר לטיפול בהפרעות תנועה אצל חולים מטופלים בתרופות אנטי פסיכוטיות (תופעה המכונה "דיסקינזיה מאוחרת"). כאן האתגר גם גדול יותר, כי יש להראות שהמוצר משתלב היטב בסל התרופות הנרשמות לחולים אלו, וכי אין אינטראקציה בין-תרופתית שלילית מול אף אחת מן התרופות המדוברות. השוק הבא הוא טיפול במחלת טורט, שוק גדול עוד יותר, אך מוצר זה נמצא עדיין בתחילת הניסויים הקליניים.

התחרות הגנרית הצפויה לקופקסון 40 מ"ג של טבע עדיין לא הגיעה. טבע אמנם הפסידה בסוף פברואר במשפט בעניין, והפטנט שלה על המוצר נמצא לא תקף, אולם החברות המתחרות עדיין לא קיבלו אישורים לשיווק המוצר שלהן. בבית ההשקעות Cowen מעריכים כעת כי התחרות תגיע רק במהלך 2018.

כך שבינתיים כל הכנסה מן המוצר החדש תתווסף לקיים. בשלב ראשון תידרש טבע להשקעות רבות בשיווק המוצר, אולם מערך המכירות של הקופקסון, הפונה לנוריולוגים, יוכל לשווק גם את המוצר החדש, כך שההשקעה העיקרית הדרושה לרוב בשיווק מוצר חדש, תהיה הפעם נמוכה יחסית.

יונתן קרייזמן אומר, כי "אישור התרופה מהווה צעד חשוב ומשמעותי לעתיד החברה. ככל שמצבה של טבע מתערער כתוצאה מהאי-ודאות סביב עיתוי הגנריקה לקופקסון 40 מ"ג, כך גדל המשקל של תרופות מקור כמו SD-809. בעוד שאישור התרופה אינו מהווה הפתעה, טבע זקוקה למספר הצלחות בתרופות מקור חדשות על מנת להחזיר את אמון השוק ביכולתה לייצר אופק".