ברוסיה מגיבים: אסד הפציץ מאגרי נשק כימי של המורדים

במוסקבה יצאו להגנת דמשק, ודובר מטעם משרד ההגנה טען כי חיל האוויר הסורי תקף מאגר גדול ששימש לייצור נשק כימי, שהועבר לעיראק ■ זאת בניגוד לטענות האופוזיציה והמערב, שלפיהן המשטר השתמש בגז סארין שהוביל למותם של עשרות בני אדם באידליב

ולדימיר פוטין ובשאר אסד / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין ובשאר אסד / צילום: רויטרס

רוסיה מסרה הבוקר (ד') כי המתקפה הקטלנית שאירעה אתמול באידליב הייתה כתוצאה מדליפה ממאגר נשק כימי של המורדים שהופצץ על-ידי צבא סוריה.

לפי דובר משרד ההגנה במוסקבה, במאגר יוצרו חומרים כימיים שהועברו ללחימה בעיראק. הוא הוסיף כי התסמינים שמהם סבלו תושבי העיירה חאן שייחון דומים לאלה של תושבים בחאלב שהותקפו בנשק כימי על-ידי המורדים.

במתקפה אתמול (ג') בעיירה שבפאתי אידליב נהרגו לפי חלק מהאומדנים כ-100 איש ונפצעו עוד יותר מ-400, אולם לפי גורמי רפואה מקומיים וגורמים במערב, היה זה אסד שהשתמש בנשק כימי, ככל הנראה בגז העצבים סארין. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 72 איש נהרגו במתקפה, בהם 20 ילדים.

"אתמול, בין השעה 11:30 ל-12:30 לפי שעון מקומי, חיל האוויר של סוריה תקף מחסן נשק גדול של טרוריסטים בפאתיה המזרחיים של חאן שייחון", אמר דובר משרד ההגנה הרוסי, בהצהרה מוקלטת שפורסמה ביוטיוב. "בשטח זה היו סדנאות לייצור תחמושת כימית". 

גורם בממשל האמריקאי אמר אמש כי בוושינגטון סבורים כי נעשה שימוש בגז סארין, שאת מאגריו התחייב אסד להשמיד במסגרת הסכם בין ארצות-הברית לרוסיה ב-2013, אחרי מתקפה כימית קטלנית בפרברי דמשק.

במערב גינו בחריפות את המתקפה אתמול וקראו לדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם, שתתכנס היום בשעה 17:00. עם זאת, לרוסיה, המגוננת על אסד, יש זכות וטו שבה היא השתמשה פעמים רבות מאז החלה המלחמה לפני 6 שנים.

שר החוץ של ארצות-הברית, רקס טילרסון, אמר כי המתקפה הכימית בסוריה מראה כיצד אסד פועל, "בברבריות ברוטלית וחסרת בושה". הוא קרא לרוסיה ולאיראן לוודא שזה לא יקרה שוב. "אלה שמגנים ותומכים באסד, בהם רוסיה ואיראן, לא צריכים להחזיק באשליות לגבי אסד וכוונותיו", מסר בהצהרה. "כל מי שמשתמש בנשק כימי כדי לתקוף את העם שלו ולא מראה שום הגינות אנושית בסיסית, חייב לשאת באחריות".

נציבות האו"ם לחקר המלחמה בסוריה הודיעה כי תבדוק את החשדות לתקיפה כימית באידליב וכן את הדיווחים על תקיפת בית החולים, שאליו פונו נפגעים מהתקיפה. בהודעה שפרסמה הנציבות, שגינתה את המתקפה, נמסר כי השימוש בנשק כימי והירי המכוון על מתקנים רפואיים "עשויים להיחשב לפשעי מלחמה והפרות רציניות של חוק זכויות האדם".

עוד נמסר מהצוות העצמאי, שבראשות המומחה הברזילאי פאולו פיניירו, כי "חשוב שהאחראים לתקיפות אלה יזוהו וישאו באחריות להן".