מכה לכחלון: הגידול בגביית המסים נבלם במארס

ברשות המסים מעריכים כי עודפי גביית המסים בחודש מארס צפויים להיות נמוכים בהרבה מהתחזיות ■ המשמעות היא שהיקף הפחתות המסים שתכנן שר האוצר צפוי להצטמצם

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

היקף הפחתות המסים שתכנן שר האוצר משה כחלון צפוי להצטמצם, כיון שעודפי גביית המסים בחודש מארס צפויים להיות נמוכים מהתחזיות. האוצר עדיין לא פרסם את נתוני הכנסות המדינה לחודש מארס, אך ההערכות ברשות המסים הן כי הגבייה עלתה בסכום זניח של עד 300 מיליון שקל מעל התחזיות.

המשמעות היא שעודף גביית המסים המצטבר ברבעון הראשון של השנה לא יעלה על כ-1.6 מיליארד שקל, בעוד שהציפיות באוצר היו לעודפים בהיקף של כמה מיליארדי שקלים. עודפי ההכנסות הם ביחס לתחזית ההכנסות של הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה, שעל בסיסה הוכן תקציב המדינה ל-2017. נוה אמור להציג בימים הקרובים תחזית הכנסות מעודכנת, שתתבסס על נתוני הגבייה של הרבעון הראשון של השנה.

 כחלון כבר התחייב לתוספת של מאות מליוני שקלים לטובת הגדלת קצבאות הנכים, בהתאם להמלצות שתגיש בקרוב ועדה שמינה בראשות החשב הכללי לשעבר באוצר ירון זליכה. בנוסף השמיע כחלון בימים האחרונים הבטחות להגדלת הסיוע וההטבות לצעירים לאימהות עובדות ולחיילים.

ייתכן שחלק מההטבות שעליהן דיבר כחלון יגיעו בצורת הקלות מס דוגמת הגדלת נקודות הזיכוי לאימהות ומס הכנסה שלילי, המסייע למשתכרים שכר נמוך משכר המינימום. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס" מתווה הפחתות המס שכחלון שוקל לקדם מבוסס על הקלות במס הכנסה - אך היקפו הכולל אינו יכול לחרוג מעודפי התקציב החזויים.