אחרי איומי אסד: הרוגים במתקפות בפרברי דמשק

לפחות 3 הרוגים ועשרות נפצעו במספר מתקפות של כוחות אסד וכוחות רוסים בפרברי דמשק ■ המתקפות כוונו בעיקר נגד ריכוזי אוכלוסייה, והנפגעים הם בעיקר נשים וילדים ■ "אם זו הנקמה - בואו לנקום בחזית"

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

אחרי המתקפה הכימית באידליב, מתקפת הנגד האמריקאית בחומס והבטחת הנשיא הסורי בשאר אסד "להחמיר צעדים נגד הטרור" - דיווחים על הסלמה בתקיפות המכוונות נגד ריכוזי אוכלוסייה בדמשק. לפחות 3 בני אדם נהרגו היום (שבת) ועשרות בני אדם נפצעו.

על פי הדיווחים של כלי התקשורת מפרבר הע'וטה המזרחית, כוחות צבא אסד ורוסיה הגבירו את האש נגד ריכוזי אוכלוסייה ומבני דת, שווקים ומסגדים בשעות שבהן הם הומי אדם. רוב הנפגעים בתקיפות האחרונות הם נשים וילדים.

ביישוב ערבין דיווחו הבוקר על נזק כבד מאוד למסגד הגדול ההיסטורי מהמאה ה-12. "אם זו הנקמה", אמר אחד מתושבי המקום, "אז בואו לנקום בנו בחזיתות הלחימה, פנים מול פנים. אשר לנקמה בבתי התפילה לאללה - אנחנו משאירים את העניין לאללה יתעלה".

אסד הבטיח להגביר את המתקפות

ביום חמישי, יומיים אחרי הטבח באידליב בו נרצחו כ-150 בני אדם, אמר אסד בריאיון לעיתון קרואטי כי "אין לנו אופציה מלבד ניצחון במלחמה. אם לא ננצח פירוש הדבר שסוריה תימחק מהמפה".

"אין אפשרות אחרת", המשיך. "לכן אנחנו בטוחים ונחושים וממשיכים". הנשיא הסורי אף שיגר איום לעבר ישראל ואמר כי "חשש ממלחמה עם ישראל אינו מציאותי - שכן אנחנו כבר חיים במלחמה כזו במציאות".

"ניצחוננו על הטרוריסטים הוא ניצחון על ישראל, טורקיה, צרפת, בריטניה, סעודיה, קטאר ומדינות נוספות ששותפות למטרה אחת", אמר עוד אסד. "בכל מקום שבו מתקדם צבא סוריה, ישראל תוקפת בצורה כזו או אחרת כדי להעניק למחבלים סיוע, ולעצור את המומנטום של הכוחות".

 

"ארצות-הברית מוכנה לעשות יותר"

בתוך כך, אמש קיימה מועצת הביטחון של האו"ם דיון חירום בעקבות המתקפה הכימית ולאחר התגובה של ארצות-הברית על נמל התעופה הצבאי הסורי בחומס. בדיון הבהירה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי כי ארצה מוכנה לנקוט בצעדים נוספים נגד משטר אסד. "ארצות-הברית מוכנה לעשות יותר", הדגישה ואף מתחה ביקורת על רוסיה בשל תמיכתה בנשיא אסד. "ברור מעבר לכל ספק שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד אנשיו שלו במספר הזדמנויות רב".

אחרי המתקפה האמריקאית, בארמון הנשיאות בדמשק פרסמו הצהרה לפיה הפעולה הייתה "צעד מטופש וחסר אחריות". עוד אמרו בארמונו של אסד כי "האגרסיביות של ארצות-הברית רק הגבירה את נחישותנו לתקוף את הטרוריסטים ולהעצים את הפעולות נגדם". גם נשיא רוסיה ולדמיר פוטין התבטא בגנות התקיפה ואמר כי היא "צעד אגרסיבי המנוגד לדין הבינלאומי".