שגרירת ארה"ב באו"ם: לא יהיה פתרון בסוריה כל עוד אסד בשלטון

בראיון ברשת CNN שישודר הלילה במלואו אמרה ניקי היילי כי "כשמסתכלים על המצב, קשה לראות ממשל שיביא שלום ויציבות עם אסד בראשו" ■ לא ברור אם עמדתה תואמה עם הנשיא טראמפ

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

"אין שום פתרון פוליטי כל עוד אסד עומד בראש המשטר בסוריה" - כך אמרה שגרירת ארצות-הברית באו"ם, ניקי היילי, בראיון לרשת CNN, שישודר במלואו הלילה (א'). לדבריה, "צריך רק להסתכל על הפעולות שלו. כשמסתכלים על המצב, קשה לראות ממשל שיביא שלום ויציבות עם אסד בראשו". דבריה של היילי מבטאים שינוי משמעותי מן העמדה הרשמית של הבית הלבן, ולא ברור אם נאמרו על דעתו של הנשיא דונלד טראמפ או לא.

רק בשבוע שעבר אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כי "בכל הנוגע לאסד, ישנה מציאות פוליטית שעלינו לקבל", דבר שאותת כי הבית הלבן מקבל את המשך כהונתו כעובדה מוגמרת. הוא הוסיף כי "הבהרנו היטב שסדר העדיפויות בסוריה ועיראק הוא מלחמה בטרור והבסת דאעש".

ביום שישי רמזה היילי כי ייתכן שוושינגטון תנקוט בצעדים נוספים נגד משטרו של אסד. היילי אמרה כי ארצה "נקטה בצעד מדוד" בתקיפתה בסוריה, וכי היא מקווה שלא יהיה צורך בצעדים נוספים."ארצות-הברית לא תחכה יותר שאסד ישתמש בנשק כימי ללא השלכות. הימים האלה נגמרו", הוסיפה היילי. לדבריה, "כעת יש לנוע לשלב הבא, אל עבר פיתרון פוליטי למשבר הנורא הזה".

אתמול שלח טראמפ מכתב לקונגרס, שבו הסביר את החלטתו להורות על התקיפה בסוריה והבהיר כי וושינגטון מוכנה לנקוט פעולות צבאיות נוספות אם תידרש לכך. לנשיא ארצות-הברית, בתור המפקד העליון של הצבא, יש מרחב תמרון רב, אולם הוא עדיין מחויב להסביר לקונגרס מהלכים כאלו בתוך 48 שעות. גנרלית בצבא ארצות-הברית, שפיקדה על המתקפה, אמרה כי היא הביאה להשמדת האמצעים להעביר נשק כימי מהבסיס בחומס.

"פעלתי מתוך האינטרס הלאומי הביטחוני והמדיני של ארצות-הברית, בהתאם לסמכותי החוקתית", כתב טראמפ במכתב שהועבר ליו"ר בית הנבחרים פול ראיין והנשיא הזמני של הסנאט, אורין האטץ', שניהם רפובליקנים. "ארצות-הברית תנקוט צעדים נוספים, בהתאם לצורך, כדי לשמור על האינטרסים הלאומים החשובים שלה". על אף שרוב המחוקקים תמכו בתקיפה, חלק מהם דרשו מהנשיא לבקש את אישור הקונגרס למקרה שיתכנן פעולות נוספות בסוריה.