בניסיון לבלום התרסקות: מייסדי אביליטי יפחיתו 50% משכרם

(עדכון) - הירידות במניה היום הן על רקע הודעת אביליטי על התפטרות חמישה דירקטורים בחברה, בהם היו"ר אמנון דיק ■ המייסדים הודיעו על הפחתת 50% משכרם

אמנון דיק, היו"ר הפורש / צילום: איל יצהר
אמנון דיק, היו"ר הפורש / צילום: איל יצהר

מניית חברת הטכנולוגיה אביליטי   צנחה היום (ד') בבורסה בכ-31%, בהמשך לירידות חדות גם במסחר אמש בנאסד"ק. 

אביליטי, המפתחת טכנולוגיה לגורמי מודיעין, מסרה היום את תגובתה להתפטרות של ארבעה דירקטורים ויו"ר החברה ביום ראשון. בעלי השליטה והמייסדים אנטולי חורגין, המשמש מנכ"ל החברה, ואלכסנדר אאורובסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, התחייבו בתגובתם להפחית את שכרם ב-50% ולנקוט צעדי התייעלות נוספים.

"בקופת החברה יותר מ-8 מיליון דולר במזומן ושווי מזומנים, שיספיקו למלא את צורכי החברה בעתיד הנראה לעין. נמשיך להעריך את מצבה הכספי של החברה על מנת לקבוע אם יש צורך במשאבי מימון נוספים, לרבות סיוע של אלכסנדר ושלי", כתב חורגין.

בהודעת החברה נאמר כי הדירקטורים ביקשו מבעלי השליטה להזרים הון נוסף לחברה, לאור מצבה הפיננסי, אך בעלי השליטה ענו כי בינתיים לא יעשו זאת. על הרקע הזה הוגשה ההתפטרות.

בעקבות ההתפטרות המניה צנחה בכ-31% והחברה נסחרת לפי שווי של 117 מיליון שקל - נמוך ב-84.5% מהשווי שלפיו התמזגה לפעילות בלנק צ'ק בנאסד"ק והתחילה את דרכה הבורסאית בדצמבר 2015.

לצד יו"ר הדירקטוריון, אמנון דיק (ששימש בעבר כמנכ"ל בזק), התפטרו מדירקטוריון אביליטי אפרים הלוי (ראש המוסד לשעבר), עמוס מלכא (ראש אמ"ן לשעבר), מאיר משה (בעבר סמנכ"ל כספים ברדוור, פורמולה וכור תקשורת) ושלום זינגר (בעבר מנכ"ל האוצר ומנכ"ל הבנק הבינלאומי).

סימני שאלה סביב ההנפקה

במכתבי ההתפטרות כתבו לחורגין כל הדירקטורים, למעט הלוי: "הגישה שלי להערכת הסיכונים וניהול החברה אינה תואמת את הגישה של בעלי השליטה. המצב הזה מאוד לא בריא לאור האתגרים שבפניהם החברה עומדת (השונים מאוד ממה שהוצג לי עם הצטרפותי לדירקטוריון). בישיבת הדירקטוריון ביום רביעי האחרון, אמרת כי אם דירקטור אינו מאמין בך, הוא יכול לפרוש. על רקע זה ועל רקע הזמן הקצר שבו שימשתי בתפקידי, אינני חש שהחברה תיתרם מהמשך העסקתי".

ההנפקה של אביליטי בתל-אביב עוררה סימני שאלה מיומה הראשון. החברה ביצעה תחילה מיזוג לחברת בלנק צ'ק בנאסד"ק, לפי שווי של 192 מיליון דולר לפעילותה, וכבר אז הודיעה על כוונתה להירשם למסחר בתל-אביב.

באותה תקופה, בסוף 2015, כמה חברות אמריקאיות נרשמו למסחר בתל-אביב במטרה להיכנס למדדים של הבורסה בתל-אביב ובכך להזרים ביקושים למניותיהן. גם אביליטי הכריזה כבר עם המיזוג בנאסד"ק כי תפעל להיכנס למדד תל-אביב 100. הרישום התרחש בינואר 2016, ולצדו הנפקת מניות, אבל כבר במארס 2016 החברה דחתה פרסום דוחות, קיבלה אזהרה מנאסד"ק, פרסמה דוחות שלא עמדו בתחזיותיה, ובאחרונה גם התחילה בדיקה של ה-SEC - רשות ניירות ערך האמריקאית - בנוגע לדוחות החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה החברה הכנסות של 13.9 מיליון דולר, צניחה של 73% לעומת התקופה המקבילה ב-2015, והפסד של 4.2 מיליון דולר, לעומת רווח של 15.1 מיליון שנה בתקופה המקבילה.