נשיא רוסיה נפגש עם שר החוץ האמריקאי טילרסון במוסקבה

נשיא רוסיה נועד עם טילרסון בקרמלין, אחרי שהפגישה ביניהם הוטלה בספק בשל המתיחות סביב התקיפה האמריקאית בסוריה ■ במועצת הביטחון של האו"ם דנים בגינוי לדמשק, אך מוסקבה כבר הבהירה כי שוב תטיל וטו

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נפגש היום (ד') עם שר החוץ של ארצות-הברית, רקס טילרסון, המבקר במוסקבה - כך מסרו גורמים בקרמלין. זאת אחרי הספקות שהיו לגבי קיום המפגש בשל המתיחות בין המדינות סביב המלחמה בסוריה. מוקדם יותר היום נועד טילרסון עם עמיתו סרגיי לברוב, כשהשניים אמרו לפני תחילת פגישתם כי ישנם פערים משמעותיים בין שתי המעצמות.

במקביל לפגישה, מתקיים דיון במועצת הביטחון של האו"ם על המתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים, ככל הנראה מגז סארין. סגן שר החוץ של רוסיה הזהיר כי מוסקבה תטיל וטו על הצעת ההחלטה שמקדמות ארצות-הברית, בריטניה וצרפת, הכוללת גינוי למשטרו של בשאר אסד.

במהלך הדיון במועצת הביטחון, שגרירת ארצות-הברית לאו"ם ניקי היילי המשיכה לתקוף את שיתוף הפעולה בין רוסיה לסוריה, כפי שעשתה בשורת דיונים שהתקיימו מאז התקיפה בחאן שייחון ביום שלישי שעבר. אלו הסתיימו ללא הצבעה מחשש לווטו רוסי. "בכל פעם שאסד משליך חבית נפץ ומרעיב עוד קהילה, רוסיה מבודדת את עצמה עוד יותר", אמרה.

שגריר בריטניה לאו"ם חיזק את מסקנות קהילת המודיעין האמריקאית כשאמר כי דגימות שנלקחו מזירת המתקפה מאששות את השימוש שנעשה בסארין או בחומר דמוי סארין. "לכן, בריטניה חולקת את ההערכותיה של ארצות-הברית ולפיהן ישנה סבירות גבוהה לכך שהמשטר אחראי למתקפת סארין בחאן שייחון ב-4 באפריל", אמר מת'יו רייקרופט.

מוסקבה דוחה נחרצות את מסקנות המערב, ופוטין טוען שיש ניסיון להפליל את המשטר של אסד, גם דרך מתקפות נוספות שייוחסו לו. לפני הפגישה עם טילרסון, אמר פוטין כי היחסים עם וושינגטון הדרדרו מאז הושבע דונלד טראמפ לתפקיד, במיוחד במישור הצבאי. טראמפ עצמו אמר בריאיון שהעניק הלילה כי התמיכה של רוסיה באסד "החיה" היא הסיבה למתיחות.