ניסוי גרעיני? צפון קוריאה מזהירה מ"אירוע גדול וחשוב" היום

כ-200 עיתונאים זרים שנמצאים בפיונגיאנג קיבלו הודעה מגורמים רשמיים כי הלו"ז שלהם להיום מבוטל, וכי במקום מה שהיה מתוכנן, עליהם להיפגש מוקדם כדי להיערך לאירוע

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

עיתונאים זרים בצפון קוריאה הונחו להיערך ל"אירוע גדול וחשוב" שעומד להתרחש היום (ה'). למרות שהדבר לא נמסר באופן רשמי, יש מי שחושש כי ה"אירוע" קשור למתיחות באזור סביב תוכנית הגרעין של המדינה. לפי דיווחים, צפון קוריאה הכניסה פצצה גרעינית למנהרת ניסוי שתהיה פעילה כבר בסוף השבוע. 

כ-200 עיתונאים זרים נמצאים בפיונגיאנג לרגל חגיגות יום השנה ה-150 להולדתו של האב המייסד של האומה, קים ג'ונג איל. זהו החג הלאומי החשוב ביותר בצפון קוריאה, שמכונה גם "יום השמש".

גורמים רשמיים במדינה לא מסרו פרטים מדויקים אודות טבעו של האירוע המצופה. הצהרות מסוג זה שנעשו בעבר הובילו לפעולות מינוריות יחסית. למשל, ב-2016 עיתונאים זרים במדינה תוחקרו במשך שעות לפני "אירוע" שבסוף התברר כמופע פופ חגיגי.

עם זאת, אלה זמנים מתוחים באזור, חיל הים האמריקאי שלח כוחות למערב האוקיינוס האטלנטי במפגן כוח, וצפון קוריאה מצידה הזהירה מפני תקיפה גרעינית על ארה"ב בתגובה לכל סימן של תוקפנות. הנשיא הסיני שי ג'ינפינג קרא לפתרון בדרכי שלום, בשיחת טלפון שניהל עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

העיתונאים שנמצאים במדינה קיבלו הודעה מגורמים רשמיים כי הלו"ז שלהם להיום מבוטל, וכי במקום מה שהיה מתוכנן, עליהם להיפגש מוקדם כדי להיערך ל"אירוע גדול וחשוב". ביקורים של עיתונאים זרים במדינה הם נדירים ותמיד מאורגנים בקפידה, צפון קוריאה משתמשת בביקורים אלו לרוב לצרכי תעמולה כשהיא משוויצה בפרוייקטים נדל"ניים וטכנולוגיים.