כבל למשרד התקשורת: הפסק התשלום לבזק על שיחה מזוהה

הפנייה של כבל באה בעקבות הפרסום ב"גלובס", לפיו בזק גובה 5 שקלים לחודש על שירותים אלה במשך שנים, אף שמפעילים בארץ ובעולם לא גובים עבורם תשלום

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, פנה למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בדרישה לפעול מול בזק כדי שתחדל מלגבות תשלומים עבור שירותי שיחה מזוהה, תא קולי ושיחת ועידה.

הפנייה של כבל באה בעקבות הפרסום ב"גלובס", לפיו בזק גובה 5 שקלים לחודש עבור שירותים אלה במשך עשרות שנים, למרות שהם מהווים חלק מפרוטוקול תקשורת, ומפעילים בארץ ובעולם לא גובים עבורם תשלום. כך למשל, חברות הסלולר בארץ לא גובות תשלום עבור שירותים אלה.

בזק גובה תשלום עבור שירותים אלה בדרך מתוחכמת, תוך שהיא מחייבת את הלקוח לבחור לפחות שניים מהשירותים, ואם הוא מעוניין בשירות אחד בלבד מתוך השלושה, הוא אינו יכול לקבלו.

בזק הרוויחה בין עשרות למאות מיליוני שקלים לאורך השנים מהשירותים אלה, שכאמור ניתנים בחינם ברוב העולם ובקרב חברות הסלולר בישראל. החולשה של משרד התקשורת, שהעדיף את טובת בזק על חשבון הצרכנים, מנעה ממנו לפעול נגד החברה.

דוגמאות דומות לא חסרות - למשל גביית דמי תחזוקה עבור טלפונים מסוג זמיר ועפרוני. ששיווקם הופסק לפני שנים רבות, אך עדיין היו עשרות אלפי לקוחות של בזק שהמשיכו לשלם עבורם דמי תחזוקה. בעקבות פרסום המקרה הזה ב"גלובס" והפניות של כבל, פנתה בזק למשרד התקשורת והודיעה כי תפסיק לגבות את התשלום עבור תחזוקת העפרוני והזמיר, ורק לקוח שיתעקש לשלם יוכל לקבל התחייבות לתחזוקתם.

סיפור דומה נחשף ב"גלובס" סביב שירותי האנטי-וירוס שבזק מספקת. גם עבור שירות זה גבתה החברה בין עשרות למאות מיליוני שקלים, מבלי שסיפקה את השירות, ומבלי שפנתה ללקוחות והתריעה בפניהם שלא התקינו את התוכנה.

כעת, לקראת יישום שלב נוסף ברפורמת השוק הסיטונאי, ממתינים המפעילים לחתימתו של שר האוצר על רפורמת הטלפוניה, שעליה כבר חתם שר התקשורת בפועל צחי הנגבי. האחרון הודיע במכתב לכחלון כי מפעילים מתחרים יוכלו לקנות את שירות הטלפוניה של בזק ולספק אותו בעצמם. הנגבי פרסם את המחירים (16 שקלים לחודש ו-1.6 אג' לדקה). בנוסף, הנגבי קבע כי עבור שירותי שיחה מזוהה, ועידה ותא קולי, יוכלו המתחרים לרכוש את השירותים האלה מבזק בהנחה של 30%.

בפנייה לפילבר קורא לו כבל לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו להסרת החיובים עבור שירותים אלה בהקדם האפשרי, ואומר לו כי בכוונתו לסייע לו בכך כיו"ר ועדת הכלכלה האמונה על הנושא. כבל הבהיר כי אם פילבר לא יפעל לעשות זאת, הוא מתכוון לכנס את ועדת הכלכלה כדי שתעסוק בכך.

מבזק לה התקבלה תגובה לידיעה.