רוחות מלחמה: חששות בעולם מעימות בין ארה"ב לצפון קוריאה

סין מזהירה מפני "נקודת האל-חזור", רוסיה קוראת לאיפוק, ויפן מתכוננת למספר תרחישים מבהילים ■ האם העימות בין ארה"ב למשטר הקיצוני יביא לסיום הראלי בשווקים?

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

סגן שר החוץ של צפון קוריאה האשים היום (ו') את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בהגברת המתח בחצי-האי הקוריאני, באמצעות ציוצי הטוויטר שלו והרחבת התרגילים הצבאיים, ואמר כי ארה"ב נהפכת "ליותר אכזרית ואגרסיבית" תחת מנהיגותו של טראמפ. בראיון שערך בפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה, הזהיר סגן השר, האן סונג ריול, את ארה"ב מפני התגרות צבאית בצפון קוריאה: "אנחנו נצא למלחמה".

סגן השר הרחיב: "אם ארה"ב תפתח בתמרונים צבאיים, אנחנו נתמודד עם כך באמצעות מכת-מנע צבאית. יש בידינו כוח גרעיני, ואנו לא נשלב ידיים אל מול צעדי ארה"ב".

אמש אמרו ל- CNBC גורמי מודיעין בכירים מארה"ב, כי זו מוכנה להנחית מהלומת מנע על קוריאה הצפונית אם פקידי ממשל אמריקאים ישתכנעו שפיונגיאנג עומדת לממש את תכניתה לערוך ניסוי גרעיני נוסף. ההתקפה האמריקאית הפוטנציאלית תתבצע בנשק קונווציונלי, כנראה בטילי שיוט שישוגרו מלב ים. (בכיר אמריקאי: "מתגבשת פעולה צבאית נגד צפון קוריאה")

לפי פקידים אמריקאים, יש סימנים המצביעים על כך שמשטר קים ג'ונג און עלול לערוך ניסוי גרעיני כבר בסוף שבוע הזה. ישנה סבירות שהניסוי הגרעיני ייערך בצמידות או בקרבה לחג הלאומי שיצויין בקרוב בצפון קוריאה - יום הולדתו ה-105 של מייסד המשטר וסבו של המנהיג הנוכחי, קים איל-סונג.

לאחר שהחששות מפני עימות אפשרי הביאו לנעילה שלילית אמש בוול סטריט, נרשמו הבוקר ירידות שערים בבורסות אסיה (בורסות ארה"ב ואירופה סגורות היום בשל חג נוצרי). ניתן רק לדמיין מה תהיה ההשפעה של התממשות האיומים על שוקי העולם, שנהנו מראלי עקבי מאז בחירתו של נשיא ארה"ב.

סין מזהירה מפני "נקודת האל-חזור"

לאחר ההתפתחויות האחרונות במשבר בין ארה"ב לצפון קוריאה, הזהירה סין, שכנתה ובעלת בריתה היחידה של המדינה הטוטליטרית, כי המשבר צריך להפתר לפני שהמצב יהפוך ל"בלתי הפיך".

"אנחנו קוראים לכל הצדדים להמנע מיצירת פרובוקציות ומאיומים הדדיים, אם במלים ואם במעשים", אמר שר החוץ הסיני וואנג יי, בתדרוך לכתבים שנערך בבייג'ין. "כוח לא יכול לפתור את הבעיה. דיאלוג הוא הערוץ היחידי לפתרונה".

סין, שבאופן היסטורי נחשבת לשותפה הכרחית בכל מהלך מול צפון קוריאה, חוששת שהמצב הנוכחי יוצא משליטה.

ביום חמישי, כשדיבר על הבעיה שמהווה צפון קוריאה, אמר טראמפ כי הוא מאמין שנשיא סין, שי ג'ינפינג, "יעבוד קשה מאוד" כדי לפתור אותה. עם זאת, טראמפ הבהיר מיד לאחר מכן כי ארה"ב מוכנה להתמודד עם המשבר ללא מעורבות סין, אם הדבר יידרש.

הרוסים קוראים לאיפוק, היפנים מתכוננים למספר תרחישים

הממשל הרוסי, שחווה לאחרונה גם הוא תקופה קשה ביחסיו עם ארה"ב, אמר כי הוא מצדד בפתרונות דיפלומטיים למשבר. "אנחנו קוראים לכל המדינות להראות איפוק, ולהימנע מפעולות שיכולות להתפרש כצעדים פרובוקטיביים, אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב לכתבים.

ביפן, שכנתה של צפון קוריאה, מתגברים החששות מפני תוקפנות מצד משטרו של קים ג'ונג און. לפי דיווחים במדינה, הממשלה היפנית אישרה כי היא מוכנה להפעיל מספר אמצעי מנע לאור המשבר. בין היתר, דווח במדינה על דיונים ממשלתיים באשר למילוטם של כ-57 אלף אזרחים יפניים המתגוררים בדרום קוריאה. כמו כן, נידון תרחיש במסגרתו תיאלץ יפן להתמודד עם נחשול פליטים צפון קוריאניים, על רקע חששות שביניהם ייכללו גם מרגלים וסוכני המשטר.