האם ארה"ב תצא למתקפת מנע נגד קוריאה הצפונית?

גורמי מודיעין אמריקאים ל-NBC: ארה"ב הציבה שתי משחתות עם יכולות שיגור של טילי טומהאוק באזור; אחת מהן במרחק כ-350 ק"מ מהאתר שבו אמור להתבצע הניסוי ■ פיוניאנג: "אירוע גדול" צפוי בקרוב

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

ארה"ב מוכנה להנחית מהלומת מנע על קוריאה הצפונית אם פקידי ממשל אמריקאים ישתכנעו שפיונגיאנג עומדת לממש את תכניתה לערוך ניסוי גרעיני נוסף. ההתקפה האמריקאית הפוטנציאלית תתבצע בנשק קונווציונלי, כנראה בטילי שיוט שישוגרו מלב ים. כך אמרו אמש גורמי מודיעין בכירים לרשת NBC.

קוריאה הצפונית הודיעה, כי "אירוע גדול" עומד להתרחש בקרוב. במקביל אמרו פקידים אמריקאים, שיש סימנים שמצביעים על כך שמשטר קים ג'ונג און עלול לערוך ניסוי גרעיני כבר בסוף שבוע זה.

גורמי המודיעין האמריקאים אמרו, שארה"ב הציבה מול חופי קוריאה הצפונית שתי משחתות עם יכולות שיגור של טילי "טומאהוק"; אחת מהן משייטת במרחק כ-350 ק"מ מהאתר שבו אמור להתבצע הניסוי. נוסף לכך, באי גואם - שטח חסות של ארה"ב במערב האוקיינוס השקט - מוצבים מפציצים אמריקאים כבדים, שיהיה אפשר להשתמש בהם להפצצת מטרות בקוריאה הצפונית.

פקיד אמריקאי בכיר מסר מידע דומה גם לסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP). לדבריו, ממשל טראמפ כבר בוחן את האופציה להתקפה בקוריאה הצפונית. הוא מעריך, שאין כמעט ספק שקים ג'ונג און נחוש בדעתו לבצע ניסוי גרעיני.

בהתקפה על משטר קים ג'ונג און תוכל ארה"ב להפעיל טילים ומטוסים, וכן כוחות מיוחדים על הקרקע. אפשרות נוספת היא ניהול מתקפת סייבר שתוכל לשתק מגזרים צבאיים ואזרחיים. אך הסכנה בניהול מערכה כזו היא שפיוניאנגג תורה להפגיז מטרות בקוריאה הדרומית. סיאול, בירת קוריאה הדרומית, נמצאת במרחק של כמה עשרות ק"מ מקו הפסקת האש וידוע אלפי קני ארטילריה מכוונים לעברה. אחת האופציות שפתוחות לפני הממשל היא לצייד את קוריאה הדרומית בנשק גרעיני.

"הנהגת קוריאה הצפונית אינה מראה שום סימן לנכונות לקיים דיאלוג עם מדינה כלשהי שיש לה מעורבות בסכסוך", אמר ויקטור צ'או, ראש הדסק הקוריאני במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון.

שלשום (ד'), הודיעה קוריאה הצפונית, כי היא תהלום ראשונה בארה"ב בנשק גרעיני אם תבחין בסימנים שממשל טראמפ עומד לתקוף אותה. אתמול חידדה פיוניאנג את האזהרה והכריזה שארה"ב תוכל לצפות ל"מהלומת גמול חסרת רחמים" אם היא תפגע בה. ככל הידוע, אלה איומי סרק. לקוריאה הצפונית אין טילים שיכולים להגיע לחוף המערבי של ארה"ב ובוודאי לא לחוף המזרחי.

צבא ארה"ב ביצע באחרונה שתי פעולות: הפצצת בסיס של חיל האוויר הסורי שממנו יצאו המטוסים שהטילו נשקים כימיים על אזור אידליב, בשבוע שעבר, והטלת הפצצה הגדולה ביותר בארסנל האמריקאי - GBU-43/4, שידועה גם בשם MOAB, "האמא של כל הפצצות" - על מערכת מנהרות ומתקנים תת-קרקעיים של דאעש באפגניסטאן, אתמול.

אם ממשל טראמפ קיווה ששתי הפעולות יצננו את ההתלהמות של פיוניאנ, הוא טעה. דונלד טראמפ אמר, כי הוא משוכנע שסין תפעל לריסון המשטר בקוריאה הצפונית, אך - לפחות בשלב זה - לא נראה שבייג'ינג הפעילה את הלחץ המקווה.