"צפויה הפתעה למטה במדדים של החודשים הקרובים"

אילן ארצי מהלמן אלדובי: "בשל התחזקות השקל, ירידת מחירי הדלקים ואפשרות להורדות מסים נוספות, המדדים עשויים להיות נמוכים מבשנים החולפות, דבר אשר צפוי להותיר בישראל ריבית נמוכה מאד לתקופה ארוכה" ■ יונתן כץ מלידר שוקי הון: "בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית השנה"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

אחרי כשלוש שנים של דפלציה ואינפלציה אפסית חוזרת האינפלציה בישראל אל תחום היעד של בנק ישראל. מדד המחירים לחודש מארס רשם עלייה של 0.3% כך דיווחה שלשום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בכך מגיע קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים ל-0.9%. יעד האינפלציה הקבוע בחוק בנק ישראל נע בין 1% ל-3%.

בתגובה למדד מציין אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, כי "ההפתעה לדעתנו צפויה במדדים הקרובים אשר עונתית הינם גבוהים ברוב השנים, אולם השנה בשל התחזקות השקל, ירידת מחירי הדלקים ואפשרות להורדות מסים נוספות, עשויים להיות נמוכים מבשנים החולפות, דבר אשר צפוי להותיר בישראל ריבית נמוכה מאד לתקופה ארוכה, למרות העלאת הריבית בארה"ב. בנק ישראל הוריד את תחזית הצמיחה מ-3.2% ל-2.8%. אך לעומת זאת, תחזית היצוא עודכנה כלפי מעלה".

"כל עוד לא נראה עלייה באינפלציה או בציפיות לאינפלציה, בנק ישראל לא צפוי לשנות את הריבית. האינפלציה עדיין נמוכה מאוד למרות שהמשק בתעסוקה מלאה והשכר נמצא בעלייה. הערכה היא שהייסוף של השקל מול שער המטבעות תורם לזה רבות", אומר ארצי.

הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון מציין כי "מדד חודש מארס הפתיע כלפי מעלה ועלה ב-0.3% לעומת התחזית המוקדמת שלנו של 0.1%. מדד מארס הושפע מעלייה חדה במחירי השכירות בחוזים מתחדשים בשיעור של 1.1%, כאשר הקצב השנתי עלה ל-2.1% מ-1.7% לפני חודש ו-1.5% לפני חודשיים. כנראה שצעדי האוצר להוציא את המשקיעים משוק הדיור הצליחו להקטין את ההיצע של דירות להשכרה וגם לייקרן. בנוסף, מחירי ההלבשה עלו בשיעור חד על רקע החלטת הלמ"ס להקדים ולמדוד את אופנת הקיץ כבר בחודש מארס (ולא לחכות לחודש אפריל). הקדמה זו צפויה למתן את העונתיות הרגילה במדד אפריל".

"למרות ההפתעה כלפי מעלה במדדים של חודשי פברואר ומארס, והעובדה שהאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נושקת ביעד (0.9%), בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית השנה על רקע מדיניות מוצהרת של לחכות ,"כל עוד שיידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד". כלומר, בנק ישראל ימתין עד שסביבת האינפלציה מתבססת בסביבת 2% (מרכז היעד)", אומר כץ.