חברת מל"מ מודה: דוח שיאני השכר לרופאים באיכילוב היה מוטה

"המספרים היו מוטים עד כדי הכפלתם" ■ גלובס" עורר את תשומת-לב האוצר טרם פרסום הדוח, אולם במשרד התעקשו כי מדובר בשכר אותנטי

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

"לפחות בכל הקשור לשכר הרופאים, מדובר במסמך לא שקוף, מעוות ומטעה", כתבנו כאן בחודש שעבר עם פרסום דוח השכר במגזר הציבורי, בין היתר על רקע העובדה כי שמונה מעשרת שיאני השכר הגיעו מאיכילוב, אף שבבית החולים התעקשו כי מדובר במספרים מנופחים שחלקם עולים על 180 אלף שקל בחודש ממקור תקציבי אחד.

היום אנו חושפים כי בחברת מל"מ, שמפיקה את תלושי השכר, הבהירו לאחרונה במכתב שנשלח לאגף השכר במשרד האוצר: "בעקבות תקלה טכנית שנפלה בדיווחים לשנת 2015 עבור קרן המחקרים של איכילוב, הנתונים עבור תשלומי ססיות (ניתוחים אחה"צ) נכללו הן בעמודה הייעודית והן בעמודות של עבודה נוספת, תוספות שכר והחזר הוצאות. כתוצאה מכך, סה"כ תשלומי הססיות שהוצגו בדוח היו מוטים כלפי מעלה עד כדי הכפלתם - מה שהעלה באופן מהותי את השכר הכולל של העובדים".

אלא שעוד לפני פרסום הדוח הפגינו אנשי האוצר ביטחון באשר לנתונים, גם כששאלנו כיצד נסקו רמות השכר בשנה אחת מבלי שמדובר בנתונים "אחודים" שמהווים שילוב בין השכר הרגיל לבין השכר שמשולם באמצעות קרן המחקרים. באוצר טענו אז כי מדובר בשורה של רופאים חדשים שנקלטו באיכילוב באותה שנה בשכר חריג, והבהירו כי הגיעו למסקנה הזו "לאחר בדיקה". באיכילוב המשיכו להתעקש כי הנתונים מופרכים, אבל זה לא עצר את פרסום הדוח.

באיכילוב הבהירו גם לחברת מל"מ וגם למשרד האוצר כי הם לא מוכנים לעבוד עוד בשיטת "שגר ושכח" שבה החברה שמפיקה את תלושי השכר מדווחת לאוצר מבלי לעבור על הנתונים או על טיוטת דוח בעניין. אילן סופר, סמנכ"ל כלכלה באיכילוב, שלח מכתב חריף לממונה על השכר באוצר וקיים פגישה בעניין עם מנהלי מל"מ. במשרד האוצר השיבו לסופר כי אכן נעשתה טעות שמקורה בדיווח, אולם הטילו את מלוא האחריות בעניין על איכילוב וחברת מל"מ. באוצר לא סיפקו הסבר לשאלת "גלובס" מדוע פרסמו את הנתונים, למרות הנורות האדומות שהבהבו וכיצד הגיעו למסקנה כי מדובר ברופאים חדשים שנקלטו בשכר חריג.