טראמפ: "חייבים לעקור את האנטישמיות בכל מקום בו תימצא"

בנאום בקונגרס היהודי העולמי אמר נשיא ארה"ב: "לזכר הנספים, אנו מאששים את המחויבות שלנו לא להתעלם מסימני האזהרה בהווה" ■ מאמץ לתקן מעידות של הממשל בהתייחסויותיו לשואה ■ יבקר במוזיאון השואה בוושינגטון

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (א') כי העולם חייב לעקור את האנטישמיות בכל מקום שבו היא תימצא. הוא דיבר בנאום וידאו בכנס של הקונגרס היהודי העולמי בניו-יורק.

"לזכר הנספים, אנו מאששים את מחויבותנו, את נחישות ההחלטה שלנו, לא להתעלם מסימני האזהרה בהווה", אמר טראמפ. "אנו חייבים לעקור משורש את הדעות הקדומות שלנו ואת האנטישמיות בכל מקום שבו אפשר למצוא אותם. אנו חייבים להביס את הטרור, ואסור לנו להתעלם מאיומי משטר שמדבר בגלוי על השמדת ישראל. אסור לנו להתיר אפילו שהמחשבה הזו בכלל תצוץ".

"לכל הנוכחים, אני רוצה שתדעו ארה"ב ניצבת איתנה עם מדינת ישראל", הכריז נשיא ארה"ב.

"אנו אבלים, אנו זוכרים, אנו מתפללים, ואנו מתחייבים, לעולם לא עוד; אני אומר, לעולם לא עוד", הכריז טראמפ. "הדעת אינה תופסת את הכאב, את הזוועה ואת האובדן. 6 מיליון יהודים, שני שלישים מיהודי אירופה, נטבחו בהשמדת העם על-ידיי הנאצים. הם נרצחו על-ידי רשע שמילים אינן יכולות לתארו ושלב אנוש אינו יכול להכילו".

דברי טראמפ על השואה, שנוסחו בסגנון שאינו מאפיין את התבטאויותיו הציבוריות, הם מאמץ ברור לתקן מעידות של ממשלו בהתייחסויותיו לשואה בשבועות שחלפו. כך, למשל, סמוך לתחילת נשיאותו, לא אזכר הבית הלבן יהודים בהודעה רשמית לרגל יום השואה הבינלאומי. דוברי הממשל סרבו להתנצל על המחדל ואף הדגישו כי ההשמטה נעשתה במכוון כדי להראות שהסבל בשואה היה אוניברסלי.

ב-11 באפריל אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כי בשאר אסד, שליט רוסיה, גרוע בעצם מאדולף היטלר, מפני שהיטלר "לא ירד לשפל המדרגה ולא השתמש בנשק כימי כמו אסד". כעבור זמן התנצל ספייסר על המעידה הזו והכה על חטא בכמה ראיונות טלווזייה.

בנאום אתמול העלה טראמפ את האנקדוטה הבאה: "משמעותה של מדינת ישראל לאנשים רבים כל-כך גולמה בדבריו של מוזיקאי יהודי, יליד גרמניה. הוא נמלט מגרמניה לפני 1937 והתיישב בארץ ישראל. כעבור זמן, ביקר אותו פקיד בריטי ומצא שהמוזיקאי חי בבקתה ורק פסנתרו עמו. הפקיד שהיה מודע לגדולתו של האיש, אמר לו: 'זה שינוי נורא מבחינתך'. המוזיקאי התבונן בו ואמר: זה אכן שינוי, מגיהינום לגן-עדן". בכל אופן, כותבי הנאום לא טרחו לבדוק מה שמו של אותו מוזיקאי - וטראמפ לא הורה להם לעשות זאת בהנחה שהוא ראה את הטקסט לפני הנאום.

מחר (ג') מתוכנן טראמפ לבקר במוזיאון השואה בוושינגטון.