אדלסון מאוכזב מטראמפ: לא העביר השגרירות לירושלים

"פוליטיקו": מורת-רוח במפלגה הרפובליקאית מנשיאותו של טראמפ; חשש מבחירות הביניים לקונגרס ב-2018 ■ אדלסון עצמו ממורמר לא רק בגלל סוגיית השגרירות אלא בגלל הכאוס בממשל טראמפ

שלדון אדלסון, בעל בתי-הקזינו ו"ישראל היום", ידידו האישי של ראש הממשלה נתניהו ואחד מהתורמים הגדולים ביותר למפלגה הרפובליקאית, מאוכזב מנשיאותו של דונלד טראמפ ומהעובדה שטראמפ טרם העביר את שגרירות ארה"ב לירושלים למרות שהבטיח לעשות זאת במהלך מסע הבחירות שלו. כך מוסר היום (ב') "פוליטיקו".

על פי המאמר, אדלסון הוא אחד בשורת תורמים ומחוקקים רפובליקאים, שאומרים שטראמפ חייב לשנות את נשיאותו במהרה כדי למנוע מכה למפלגה בבחירות הביניים לקונגרס ב-2018.

אדלסון הזרים עשרות מיליוני דולרים לקמפיין של טראמפ והוא אחד מעמודי התווך של המפלגה הרפובליקאית. ראשי המפלגה מצפים לתרומותיו למימון מסעות הבחירות של מחוקקים רפובליקאים לסנט ולבית-הנבחרים, שיחלו בעוד כמחצית השנה. אך מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן, לא תרם אדלסון לגופים שמזוהים עם הנשיא החדש - ועובדה זו עוררה תשומת לב בצמרת הרפובליקאית. יו"ר הסיעה הרפובליקאית בסנט, הסנטור מיץ' מקונל, אמר לעמיתיו, לדברי "פוליטיקו", שהפופולריות הנמוכה של טראמפ בציבור עלולה להכביד על המפלגה בבחירות ב-2018.

סקרים באמצעי תקשורת גדולים בארה"ב מראים, שהתמיכה הציבורית בטראמפ ב-100 הימים הראשונים של נשיאותו היא הנמוכה ביותר אי פעם בהשוואה לפופולריות של נשיאים קודמים בשלושת החודשים הראשונים של נשיאותם.

מה שמניע את אדלסון בראש ובראשונה הוא הנושא הישראלי. בשיחות פרטיות הוא קבל על כך שטרמאפ לא קיים את הבטחת הבחירות שלו ולא העביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים. שלושה מקורות אישרו שהוא אכן התבטא כך. אדלסון גם ממורמר בגין העובדה שטראמפ לא שעה לעצתו ולא מינה למשרות בממשלו אנשים מסוימים שאדלסון המליץ עליהם.

אבל, מעבר לכך, מיואש אדלסון ממה שהוא מאפיין ככאוס בממשל טראמפ, לדברי שלושת המקורות. וכאמור, עד עתה לא תרם אדלסון לארגונים פוליטיים שפועלים לקדם את האג'נדה של טראמפ. להערכת גורמים רפובליקאים, עובדה זו מצביעה על תסכולו של המיליארדר.

דובר של אדלסון, אנדי עבוד, אמר כי "באופן כללי (אדלסון) אינו כועס ואינו ממורמר" על טראמפ והוא מרוצה מההחלטיות שלו בנושאים מסוימים. לדבריו, ממתין אדלסון בסבלנות להעברת השגרירות לירושלים.

בתחילת מסע הבחירות לנשיאות ישב אדלסון על הגדר, אך אחר-כך הוא תרם לקמפיין של טראמפ והביע תמיכה בו. "העיתון "לאס וגאס ריוויו", בשליטת אדלסון, פרסם במהלך הקמפיין מאמר תמיכה נלב בטראמפ, שבו נאמר כי יש רק שתי אופציות בבחירות: "לבחור בטראמפ או בסופה של אמריקה".