בג"ץ השבת: עוד מכה למתחם שרונה מרקט בת"א

בפסיקת בג"ץ לגבי פתיחת החנויות בת"א נדחתה עתירת גינדי להורות לעירייה להוסיף את שרונה לרשימת המתחמים שמותר לפתוח בשבת ■ כעת יצטרכו במתחם, הסובל גם כך מפגיעה במספר המבקרים, להחליט אם לפתוח את החנויות בשבת ולהמשיך לספוג קנסות - או לסגור אותן

שרונה מרקט / צילום: תמר מצפי
שרונה מרקט / צילום: תמר מצפי

ב-2014 יזמה עיריית תל-אביב תיקון לחוק העזר, שהתיר פתיחת עסקים מסוימים בשבת במרכולים וב-3 מתחמי מסחר. שר הפנים דאז, גדעון סער, אישר פתיחת עסקים בשבת ב-3 מתחמים - נמל תל-אביב, נמל יפו ומתחם התחנה - פתיחת חנויות נוחות בתחנות הדלק בשבת והרחבת חריגים לפתיחת מסעדות ובתי מרקחת בשבת, אך פסל את ההוראות הנוגעות לפתיחת מרכולים.

באוקטובר 2014 הורה סער על עיכוב פרסום התיקון בחוק, ומאז אותו מועד לא התקבלה כל החלטה נוספת.

גינדי החזקות - אשר מתחם שרונה מרקט שבבעלותה לא נכלל ברשימה - עתרה לבג"ץ וביקשה להורות לעיריית תל-אביב להוסיף את המתחם לרשימה. טענתה העיקרית של גינדי הייתה כי אי-הכללת המתחם ברשימה נגועה בשיקולים זרים, שכן שלושת המתחמים שפתיחתם בשבת הותרה מצויים בבעלות חלקית או מלאה על העירייה.

אולם העירייה הצביעה על שיקולים רלוונטיים שעמדו ביסוד החלטתה, ובראשם הקירבה למתחמי מגורים: בעוד ששלושת המתחמים שאושרו מהווים אזורי מסחר מוגדרים המנותקים משכונות המגורים שבסביבתם, הרי שמתחם שרונה מרקט מצוי במפלס הקרקע של מתחם מגורים.

בפסק הדין של בג"ץ נכתב: "גם את טענותיה הנוספות של גינדי אין בידי לקבל. העובדה שכ-75% מבתי העסק במתחם הם מסעדות שפתיחתן מותרת בהתאם לחוק העזר, אין בה כדי להצדיק את חיוב העירייה להתיר את פתיחת בתי העסק האחרים. אף בטענה כי פתיחת העסקים במקביל למסעדות היא חלק מהחזון העסקי שעמד מאחורי פתיחת המתחם, אין כדי להצדיק הטלת חובה על העירייה להתיר את פתיחת בתי העסק".

עוד נכתב בהחלטה כי "המספר המצומצם של המתחמים שפתיחת עסקים הותרה בהם, כמו גם העובדה שמתחמים אלה הם בעלי גבולות ברורים ומצויים בניתוק מסביבת מגורים, מצביעים על כך שמדובר בתוצאה מאוזנת, המתחשבת בזכויות השונות, בצביונה של העיר ובאינטרס של מעמד יום השבת".

שינוי בתמהיל החנויות

מתחם שרונה מרקט נפתח ביולי 2015 על-ידי חברת גינדי החזקות, על פארק גני שרונה שבמרכז תל-אביב. המרכז חולש על שטח של של כ-8,700 מ"ר, ובו כ-90 חנויות, דוכנים ומסעדות.

לאחר 8 חודשים שבהם המתחם היה עמוס ומשגשג, החלו הבעיות. במארס 2016 החלה סאגה עם תושבי המגדלים, שהתנגדו לפתיחתו של המתחם והגישו תביעה נגד קבוצת גינדי. ביוני 2016 התרחש פיגוע בשטח המתחם, שפגע גם בפדיונות וגם במורל של עובדי ובאי-המתחם. רצף האירועים פגע בעסקים גם במתחם החנויות שבפארק שרונה, וגם במרקט עצמו.

באוקטובר 2016 הודיעה קבוצת גינדי כי מנכ"ל שרונה מרקט, שלומי חג'ג', עוזב את תפקידו, לאחר פחות משנה, לתפקיד המנכ"ל נכנס ליאור אשכנזי. גם במתחם שרונה הייתה תחלופה לא מועטה: גיל גזית הוא המנכ"ל השלישי של מתחם הקניות והבילוי מאז פתיחתו של המקום.

בשל הטלטלות הללו נאלצה ההנהלה להתמודד עם תלונות של בעלי העסקי על פדיונות נמוכים, וחלקם אף עזבו את המתחם. בעתירה שהגישה גינדי החזקות מוצגים נתונים המראים כי שרונה מרקט מפעילה כ-75% רשתות מזון, ורק 25% חנויות שלא יוכלו לפעול בשבת, אך בינתיים המצב השתנה.

בחודשים האחרונים שרונה מרקט עשתה לא מעט כדי להפוך את המתחם לאטרקטיבי יותר עבור מגוון רחב של קהלים, בין היתר באמצעות מתן הנחות משמעותיות בניסיון להציע מחירים דומים למתחמי שוק אחרים בתל-אביב, שיתוף-פעולה עם מועדון הזאפה שכולל הופעות שהכניסה אליהן חופשית, והתשלום נגבה רק על האוכל, ותערוכות רחוב ומיצגי אמנות.

לדברי גורם בשרונה מרקט, יש עלייה משמעותית בחצי השנה האחרונה במספר המבקרים, שעלה מ-10,000 ל-15 אלף מבקרים ביום.

כיום מתחם שרונה מרקט מתחלק לכ-60% חנויות קמעונאיות וכ-40% עסקי מזון, שכאמור כן יוכלו לפעול בשבת, אך גם המצב הזה צפוי להשתנות: בהנהלת שרונה מרקט שואפים להגדיל את התמהיל של החנויות הקמעונאיות ל-65% ואף ל-70%.

אתר האינטרנט של המקום אמנם מציג את שעות הפעילות של המתחם בשבת וחג, אך גורם בשרונה מרקט טען בפני "גלובס" כי כיום, בין אם מבחירה ובין אם בשל קנסות שניתנו בעבר, רק 20% מהפעילות של המתחם במהלך השבת מגיעים מחנויות קמעונאיות.

דגש על קמעונאות

גם במתחם שרונה יצטרכו להתמודד עם ההחלטה של בג"ץ ולהחליט אם להמשיך לפתוח את החנויות ולספוג את הקנסות הגבוהים, או לסגור את החנויות. מדובר במתחם המשתרע על שטח של 14 אלף מ"ר וכולל 33 מבנים טמפלריים עם 76 עסקים. המתחרים שהתחרו עד היום בשרונה - נמל תל-אביב, נמל יפו ומתחם התחנה - כאמור כן קיבלו אישור רשמי לפתיחה בשבת, ולכן לא יצטרכו לספוג יותר קנסות.

מתחם שרונה מרקט פועל 7 ימים בשבוע. הימים הכי חזקים של המתחם הם שישי ושבת, כאשר בשישי ובערבי חג המרקט פתוח עד שעה לפני כניסת השבת, ובשבתות וחגים המתחם פועל בין השעות 9:00-23:00. 

לעומת מתחמי שוק אחרים בתל-אביב, שרונה מרקט שמה דגש על הקמעונאות. בעולם האוכל בשרונה מרקט קיימים כיום 4 שפים בולטים: משה שגב עם "שגב קונספט", ישראל אהרוני עם "הירו ראמן בר", יונתן רושפלד עם "קפטן קארי" ורן שמואלי עם הרוטיסרי "קוקוריקו", ולדברי גורם בשרונה מרקט, מרבית הטראפיק בסופי השבוע מהדוכנים הללו.

אותו גורם אמר ל"גלובס" כי היום אמורה הייתה להתקיים פגישה של ההנהלה עם המחלקה המשפטית כדי ללמוד את החלטת בית המשפט.

בשרונה מרקט מסרו כי "בימים אלה אנחנו לומדים את הבג"ץ על כל המשמעויות שלו. הבג"ץ הוגש לפני פתיחת המרקט, בשלב שעדיין לא ידענו מה יהיה תמהיל המתחם". גורם בשרונה מסר כי הפגיעה בתנועת המבקרים תהיה מינורית.

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: "בניגוד לנטען, אין פגיעה במתחם שרונה או שרונה מרקט, היות שמעולם לא ניתן היתר למסחר בהם לפעול בשבת, ופעילות כזו ככל שנעשתה היא בניגוד לחוק. העירייה פועלת על-פי החוק, ומתחם שרונה או שרונה מרקט אינו שונה מעסקים אחרים בעיר שאינם עומדים בקריטריונים הנדרשים לקבלת היתר".

מגינדי החזקות נמסר בתגובה: "אנו לומדים את הבג"ץ, אך בכל מקרה אין הוא אמור להשפיע על כמויות המבקרים בסופי שבוע, שכן עשרות העסקים אשר פתוחים כיום בשבת יישארו פתוחים גם לאחר יישום ההחלטה. רוב מוחלט של באי המתחם בסופי השבוע מגיע למסעדות הרבות, וכך ימשיך המתחם להיות מוביל בתחומו".

בהנהלת מתחם שרונה סירבו להתייחס לדברים.