כלכלית י-ם בוחנת מחיקת מבני תעשייה מהמסחר בבורסה

המהלך צפוי להתבצע בדרך של החלפת מניות של כלכלית כנגד אלה של מבני תעשייה

דוד זבידה / צילום: תמר מצפי
דוד זבידה / צילום: תמר מצפי

קבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים בוחנת את האפשרות למחוק את מניותיה של החברה הבת, מבני תעשייה, מהמסחר בבורסה - כך עולה מדברים שאמר היום (ג') מנכ"ל שתי החברות, דודו זבידה, בכנס משקיעים שנערך בבורסה. לפי הערכות, צפוי מהלך כזה להתבצע בדרך של החלפת מניות, כלומר הקצאה של מניות כלכלית ירושלים בהיקף שטרם נקבע, כנגד מניות מבני תעשייה שבידי הציבור.

כלכלית ירושלים , שנסחרת בבורסה לפי שווי של 2.25 מיליארד שקל, מחזיקה כיום ב-78.4% ממניות מבני תעשייה  בשווי של 1.46 מיליארד שקל. כך שכדי לרכוש את החזקות הציבור במבני תעשייה בעסקת מניות (וזאת כדי שלא להוציא מזומנים מקופתה) היא תידרש להנפיק לבעליהן כ-20% ממניותיה, אם להסתמך על מחירי השוק הנוכחיים של שתי החברות.

מסחר דל במניית מבני תעשייה

מניית מבני תעשייה ריכזה ב-3 החודשים האחרונים מחזור יומי ממוצע של כ-840 אלף שקל בלבד, בשעה שאצל כלכלית ירושלים עמד המחזור היומי הממוצע בתקופה זו על 3.2 מיליון שקל. כך שמיזוג החברה הבת לחברה האם אמור לכאורה לתת נזילות גבוהה יותר לבעלי מניות המיעוט במבני תעשייה ואף לתמוך בהגדלת המחזור היומי של כלכלית ירושלים.

במהלך כנס המשקיעים, נשאל היום זבידה על האפשרות למחיקת מבני תעשייה מהבורסה ובתגובה הוא ציין כי "בראיה שלנו, אנחנו שוקלים תמיד את כלל השיקולים ובוחנים כל אפשרות. זאת המחויבות של ההנהלה לבדוק ולהציג לדירקטוריון. ותפקיד הדירקטוריון, גם בכלכלית ירושלים וגם במבני תעשייה, הוא לקבל את ההחלטות. לנו חשוב לייצר תהליכים שייצרו ערך לכלל בעלי המניות. אלה תהליכים שנמצאים בידי הדירקטוריונים שמייצגים את כלל בעלי המניות, אבל אנחנו בהחלט חושבים על זה".

"2016 היא שנת המהפך"

הכנס שערכה כלכלית ירושלים עמד בסימן התאוששותה בשנה האחרונה. זבידה פתח את הכנס בדברי ברכה למשקיעים המוסדיים שתמכו בקבוצה ובו אישית בתקופה הקשה. "לפני שנה וחצי עמדתי פה וביקשתי זמן כדי לפרוע את החוב ולהשיג תשואה, ואתם נתתם לנו את הזמן ועל זה אני אומר לכם תודה. 2016 היא שנת המהפך. נתתם לנו את האפשרות להזיז את החברה קדימה ולהשלים את המהפך עם הרבה דחיפה ואמון מצד השוק. והיום כל הגופים מחזיקים במניות שלנו. שער המניה, שהיה בסוף 2015 ב-575 נקודות, נע היום באזור ה-900 נקודות ואני חושב שזה יכול להיות עוד יותר מזה", הדגיש זבידה.

זבידה הוביל בשנה וחצי האחרונות מהלכים במסגרתם גייסה כלכלית ירושלים כ-1 מיליארד שקל בהון עצמי וכ-1.7 מיליארד שקל באגרות חוב ארוכות בריבית ממוצעת של 2.4% בלבד, שסייעו לה לפרוע חובות בהיקף של 5.6 מיליארד שקל שנשאו ריביות גבוהות בהרבה. השנה אמורה הקבוצה לפרוע חובות של כ-2 מיליארד שקל נוספים, אולם בהמשך אמור היקף הפירעונות השנתי לרדת ביותר ממחצית.

במקביל, עוסקת הקבוצה בפיתוח הפעילות בישראל ובחיסול פעילותה בחו"ל, כאשר התמורה ממכירת נכסיה שם תורמת גם היא להפחתת המינוף. יחס המינוף (חוב ל-CAP) של כלכלית ירושלים ירד מ-84% בסוף 2015 ל-71% בסוף 2016, ולדברי זבידה היעד הוא ירידה אל מתחת לרמה של 65%.

האסטרטגיה היא כאמור התמקדות בישראל, וכאן עוסקת הקבוצה בייזום כמה פרויקטים מרכזיים חדשים, ובהם הקמת שני מגדלי דירות בשכונת ביצרון בת"א, הקמת שני מגדלים למשרדים ומגורים ברחוב הסוללים בעיר, וכן הקמת נכסים מניבים (מסחר ומשרדים) בחיפה, הרצליה, פתח תקווה, חולון ואור יהודה, על קרקעות שכבר נמצאות בבעלותה. לדברי זבידה, הנכסים החדשים יאוכלסו בשנים הקרובות ואמורים לייצר ערך לקבוצה ולבעלי מניותיה.