סלינגר על הסדרת שוק האשראי החוץ בנקאי: "לא רואה מצב שבו השוק האפור ייעלם לגמרי"

סמנכ"ל לאומי קארד: "נוכל להיות אלטרנטיבה לבנקים גם מבלי להפוך לבנק" מנכ"ל פנינסולה: "אשראי עסקי מפתח צמיחה, אשראי אישי מפתח בעיות"

"לשוק האשראי החוץ בנקאי יש תדמית לא חיובית. אחד היעדים המרכזיים שלנו הוא לסנן את השחקנים, להכשיר את השוק ולייצר סביבת עבודה אמינה", כך אמרה היום (ג') דורית סלינגר ראש רשות שוק ההון, שצפויה להתחיל לפקח בקרוב על גופי האשראי החוץ בנקאיים. סלינגר אמרה את הדברים במסגרת כנס הרפורמות בשוק ההון ובמערכת התשלומים שערכו היום פירמת KPMG-סומך-חייקין ומשרד עו"ד תדמור לוי.

באחרונה פרסמה הרשות את התנאים לקבלת רישוי, כאשר לדברי סלינגר פרט מרכזי בהם הוא פרטים על בעלי השליטה ובעלי העניין בחברות. "נבדוק לעומק מי הם בעלי השליטה האמיתיים ונוודא שאין שימוש באנשי קש", אמרה. סלינגר ציינה כי נושא נוסף שהרשות תטפל בו הוא הגנה על הצרכן: "יהיו כללי עבודה ברורים להגנה על הצרכן בנושא ריביות, שקיפות ומניעת מצב שבו 'ידחפו' אשראי ללקוחות".

סלינגר ציינה כי היא מקווה שתהליך הרישוי שייכנס לתוקף החל מחודש יוני הקרוב יסייע גם לבנות מסד נתונים אמין לגבי היקף שוק האשראי החוץ בנקאי. "מקורות המידע כיום בתחום זה מוגבלים ואין מספרים מדויקים. נבקש לדעת היקפי פעילות מהגופים בכדי להבין את היקף השוק", אמרה.

סלינגר גם הציגה התלבטויות בנוגע לסוג הרגולציה שתושת על הגופים: "אם נבחר בקו של רגולציה חזקה ומסננת משמעותית, נשאיר הרבה גופים לתחום השוק האפור. אנחנו צריכים לקבוע איפה המטוטלת שלנו תהיה גם כדי שיהיו כללים ברורים וגם שנוכל להכניס לפיקוח כמה שיותר גופים". עם זאת היא הוסיפה כי לא משנה מה יהיה הפיקוח, היא מעריכה שגופים בתחום השוק האפור יישארו. "תמיד יהיו צרכנים בסיכון גבוה שיילכו לגופים עם דרכי גבייה בעייתיים. אני לא רואה מצב שבו השוק האפור ייעלם לגמרי", אמרה.

סימנים מדאיגים

בהמשך הכנס התקיים פאנל בנושא התחרות הצפויה בשוק האשראי. ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, משחקני האשראי החוץ בנקאי הבולטים, לא פוסל שהחברה שלו תהפוך בהמשך לבנק דיגיטלי. "ברירת המחדל שלנו היא שנמשיך כגוף אשראי חוץ בנקאי. יחד עם זאת, צריך להסתכל לכל הכיוונים. זה יהיה לא אחראי לפסול זאת על הסף, במיוחד לאור העובדה שבבנק ישראל יש נכונות לסייע להקמת בנק שכזה", אמר.

אוהד מימון, מנהל אגף פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד, נשאל האם החברה תהפוך לבנק לאחר הפרדתה מבנק לאומי, ואמר: "כדי להתחרות בבנק, לא צריך להפוך לבנק. אפשר להציע אלטרנטיבה לבנקים מבלי להיות גוף שכזה". עוד הוסיף מימון כי בפני חברות כרטיסי האשראי יש אתגרים רבים, במיוחד לאחר הפרדתן מהבנקים, אך נושא ראשון שיהיה חייב להיות מטופל הוא גובה העמלה הצולבת, אותה צריך לקבוע בקרוב בנק ישראל. "בלי ודאות בצולבת, לא ניתן יהיה לקדם את מכירת החברות".

משתתפי הפאנל נשאלו גם לגבי הסיכונים של גידול חד בעוגת האשראי הצרכני, והאם אין חשש לעודף היצע באשראי כתוצאה מכניסת גופים חדשים. "יש כבר היום סימנים מדאיגים, רואים זאת בגידול בהפרשות להפסדי אשראי בבנקים", אמר מימון והוסיף כי "יחד עם זאת, לטעמי יש מקום לשחקנים נוספים. פשוט צריך לעשות זאת בחוכמה ולא למכור סתם אשראי".

מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה הוסיף כי "אשראי עסקי מפתח צמיחה, ואילו אשראי אישי מפתח בעיות. צריך להתמקד בפיתוח שוק האשראי החוץ בנקאי לעסקים, ולהביא לכך שעד שנת 2025 הוא יהווה 25% מהשוק, לעומת 3% בלבד כיום".