"דברים זזים לאט כי סגרתי את אגף ההנדסה למאעכרים"

ראש עיריית יהוד, יעלה מקליס: "כמות הדירות החדשות שאני יכולה לאשר נגזרת משטחי התעסוקה שיקומו בעיר; הצלחנו להביא את הקו הסגול של הרכבת הקלה עד יהוד"

יעלה מקליס / צילום: איל יצהר
יעלה מקליס / צילום: איל יצהר

גם העיר יהוד מצטרפת למאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדירות. ממש לאחרונה אישר בית המשפט העליון את מקב"ת (מכרז קרקע בלתי מתוכננת) גני יהודה, שצפוי להוסיף בין 3,000 ל-3,600 יחידות דיור לעיר. ביהוד גרים היום 31.5 אלף איש והיא מתוכננת להכפיל את מספר התושבים עד 2040. הגידול יבוא משתי כיוונים: התחדשות עירונית ועתודת הקרקע האחרונה למגורים, שצורפה לעיר.

- יש לכם פתרון של תשתיות ומבני ציבור לכל הדירות האלה?

"אם מאשרים 3.7 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה במרכז העיר זה עוד 3.75 ילדים בבתי ספר ועוד 3.75 ילדים בתנועות נוער. לכן עשינו תוכנית אב למבני ציבור, והפתרון היחיד כאן לבעיה של מבני הציבור הוא לבנות אותם בעירוב שימושים. בית ספר בגובה של 3-5 קומות, מבני ציבור מעל גני ילדים".

- איך תממני את כל ההתחדשות העירונית הזאת?

"דרומית ליהוד יש שטח מוניציפלי שלנו, שמתוכנן בו אזור תעסוקה של 650 אלף מ"ר. אלא שהמדינה מתכננת להעביר באמצע השטח את כביש 46 כחלק מתמ"א 47 ופינוי מחנה תל השומר. בנוסף מתכננים להעביר לשם קו מתח עליון שנמצא היום בין יהוד לסביון.

"שני אלה הולכים להפחית את שטח התעסוקה המתוכנן על הקרקע ל-80-100 אלף מ"ר בלבד. המשמעות היא אובדן של 90 מיליון שקל הכנסות. אני מנהלת מאבק שהכביש הזה יעבור דרומית יותר, בשטח השיפוט של נתב"ג. הייתי בזמנו אצל בינת שוורץ (לשעבר ראשת מינהל התכנון) ואצל אביגדור יצחקי (ראש מטה הדיור), ובוות"ל וברש"ת, ואני אלך לכל מקום ואם צריך גם לבית משפט. זה הבסיס הכלכלי לכל ההתחדשות העירונית ביהוד".

- ואם לא יקבלו את ההצעה שלך?

"אגיד את זה כך: כמות הדירות החדשות שאני יכולה לאשר נגזרת משטחי התעסוקה שיקומו בעיר".

- מחיר למשתכן יהיה ביהוד?

"במסגרת הסכם גג שמתגבש עם הממשלה, צפוי להיות מחיר למשתכן במקב"ת גני יהודה עם עדיפות לתושבי יהוד. הצלחנו להפחית את מספר היחידות שהיו מתוכננות, להגדיל את השטחים הירוקים ולהוסיף 250 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. בנוסף, דרשתי מרשות מקרקעי ישראל 20% מהקרקע לטובת קרקע משלימה לפרויקטים תקועים במרכז העיר שאין להם מספיק קרקע, ורמ"י הסכימה להקצות 10% בשלב הזה".

- היזמים טוענים שתוכניות מתאשרות מאוד לאט בעיר.

"דברים זזים לאט כי סגרתי את אגף ההנדסה למאעכרים. יש כאלה שזה לא נוח להם, אבל חלק מהיזמים דווקא מרוצים מהמצב. כל השכבה הניהולית הוחלפה. מהנדסת חדשה בשנתיים האחרונות, מנהלת אגף רווחה, מנהל גבייה, מנהל איכות סביבה, דוברת ומנכ"ל. היום יש שקיפות בעיר. אישרתי למשל את תוכנית מתחם השלושה לאחים עזרא, על קרקע שנמצאת בתפר בין אזור המגורים לאזור התעשייה של העיר שיוקמו עליה עשרה מגדלים ומרכז מסחרי. אבל כשהם חפרו ובנו בניגוד להיתר, הוצאתי להם צו הריסה. היום מקבלים מה שמגיע, ורק מה שמגיע".

- הפקקים מיהוד לתל-אביב בבוקר בלתי נסבלים.

"גם על זה עבדנו. הצלחנו להביא את הקו הסגול של הרכבת הקלה עד יהוד (אמור היה להגיע עד אור יהודה). נת"ע, החברה שמקימה את הרכבת הקלה, מבקשת בתמורה דיפו שיהיה תחנה סופית של הרכבת. הם מעוניינים שהדיפו יוקם בשטח של מושב מגשימים, שגם הוא צפוי לעבור מוניציפלית מהמועצה האזורית דרום השרון ליהוד, ואנחנו דורשים שהוא יהיה מעבר לכביש 40 בשטח המוניציפלי של המועצה האזורית חבל מודיעין".