אונסק"ו אישר החלטה אנטי-ישראלית על הריבונות בירושלים

הוועד המנהל של הארגון אישר החלטה הקובעת כי ישראל אינה הריבון בבירתה ■ בהחלטה החדשה הוסרו משפטים שמנתקים את הזיקה של ישראל להר הבית ולכותל, אולם ישראל עדיין נחשבת לכוח כובש בעיר

ירושלים, ישראל/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ירושלים, ישראל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הוועד המנהל של אונסק"ו אישר היום (ג') החלטה הקובעת כי ישראל אינה הריבון בירושלים. זאת, בדומה להחלטה שאומצה על ידי האסיפה הכללית של הארגון בנובמבר האחרון. 22 מדינות תמכו בהצעה, בהן רוסיה וסין. בין עשר המדינות שהתנגדו להצעה ארצות-הברית, איטליה, בריטניה, הולנד, ליטא, יוון, פרגוואי, אוקראינה וטוגו. 23 מדינות נמנעו, ושלוש נעדרו מההצבעה.

בימים האחרונים עשה משרד החוץ מאמצים דיפלומטיים לשכנע כמה שיותר מדינות אירופיות להתנגד להחלטה ולזכות בתמיכה, שאותה הגדיר "איכותית". על אף שההחלטה אושרה, במשרד החוץ רואים את המאמצים הדיפלומטיים כמוצלחים, לאחר שלטענתם נשבר הקונצנזוס האירופי על הנוסח המרוכך. לדבריו של שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה-הכהן, "מדובר בהישג דיפלומטי אדיר. התמיכה בישראל כמעט הכפילה את עצמה והתפשטה לאפריקה, לדרום אמריקה ולמזרח אירופה".

עם זאת, הוסיף שאמה-הכהן כי "להצביע נגד מדינה ביום העצמאות שלה זה שפל חדש של מדינות ערב". שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הוסיף כי "ההחלטה המעוותת הזו והניסיונות לערער על הקשר בין ישראל לירושלים לא ישנו את העובדה כי ירושלים היא בירתו הנצחית של העם היהודי. לדבריו, "ישראל לא תעבור בשתיקה מול ההחלטה המבישה הזו".

הפעם, הפלסטינים, באמצעות מדינות ערב המקדמות את ההחלטה - אלג'יריה, מצרים, לבנון, מרוקו, עומאן, קטאר וסודאן - סיכמו מראש עם המדינות האירופיות על נוסח מרוכך, והסכימו להסיר ממנה משפטים שמנתקים את הזיקה של ישראל והעם היהודי להר הבית והכותל המערבי, כמו גם להוסיף משפט המדגיש את חשיבותה של ירושלים עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות - יהדות, נצרות ואסלאם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום להצבעת אונסק"ו בחידון התנ"ך העולמי, ואמר כי "ירושלים היא בירת העם היהודי, אף על פי שהיום אונסק"ו מנסה לכפור באמת הפשוטה הזו. אנחנו כופרים באונסק"ו". הנוסח שאושר היום עדיין מתייחס לישראל ככוח כובש בירושלים וכן מותח ביקורת על פעולות ישראליות במזרח ירושלים ובעיר העתיקה ועל הסגר הימי שישראל מטילה על רצועת עזה, מבלי להזכיר את התקפות חמאס על ישראל.