פוטין לטראמפ: הימנע מהגברת המתיחות מול צפון קוריאה

בשיחה טלפונית הסכימו שני המנהיגים לשתף פעולה באמצעים דיפלומטיים כדי לשפר את המצב עם המדינה האסייתית ■ בתוך כך, השניים דנו בקידום המו"מ בין לברוב וטילרסון לפתרון המשבר בסוריה

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא אתמול (ג') לנשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ לרסן את המתח מול צפון קוריאה. בשיחה טלפונית שניהלו שני המנהיגים, הסכימו לעבוד יחד כדי לקדם באמצעים דיפלומטיים את המצב עם המדינה האסייתית. בתוך כך, הסכימו טראמפ ופוטין לחזק את המו"מ בין לברוב וטילרסון לפתרון המשבר בסוריה. מדובר בשיחתם הראשונה של שני המנהיגים מאז התקיפה האמריקאית בסוריה, שלאחריה ציינו השניים שיחסיהם בנקודת שפל.

מהבית הלבן נמסר לאחר שיחתם של השניים כי טראמפ ופוטין הסכימו שהסבל בסוריה נמשך יותר מדי זמן וכי כל הצדדים חייבים לעשות כל שביכולתם כדי לסיים את האלימות. "השיחה הייתה טובה מאוד וכללה דיון באזורים בטוחים להשגת שלום מסיבות הומניטריות ואחרות". עוד נמסר, כי ארצות-הברית תשלח נציג לשיחות הפסקת האש השבוע באסטנה, קזחסטן. השניים דנו גם במלחמה בטרור במזרח התיכון.

בריאיון אתמול לרשת "בלומברג" הפתיע טראמפ ואמר כי הוא יהיה מוכן להיפגש עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און "בנסיבות המתאימות". לדברי טראמפ, "אם יהיה הולם שאפגש עמו, לגמרי אעשה זאת". הוא אף הוסיף כי "זה יהיה לי לכבוד".

זמן קצר לאחר פרסום הריאיון, דובר הבית הלבן שון ספייסר מיהר להבהיר בתדרוך לעיתונאים כי "ברור שהתנאים לא מתאימים כרגע". ספייסר עוד אמר כי וושינגטון תרצה לראות צמצום מידי של "ההתנהגות הפרובוקטיבית" של פיונגיאנג. זאת, על רקע מאמצי הבית הלבן לגבש תכנית פעולה להתמודדות עם איום הגרעין הצפון קוריאני נוכח הניסויים האחרונים שביצעה המדינה המבודדת.