מתווה סלינגר יוצא לדרך: IDB תמכור עד מחר 5% מכלל ביטוח

מכירת המניות תתבצע בעסקת החלף (Swap) במחיר שייקבע מול הרוכש - ככל הידוע, איש שוק ההון יוסי ארד

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, אישרה היום (ד') לחברת אי.די.בי למכור עד מחר 5% ממניות כלל ביטוח  בעסקה פרטית מחוץ לבורסה, וזאת במקום מכרז למכירת המניות שאמור היה לקיים הנאמן למניות השליטה (50%), משה טרי. מכירת המניות תתבצע במסגרת עסקת החלף, שתאפשר לאי.די.בי ליהנות מעליית ערך אפשרית של מניות כלל ביטוח בעתיד, אולם תקנוס אותה במידה שמניות כלל ביטוח דווקא יספגו ירידה באותה התקופה.

במסגרת העסקה, שתושלם כאמור עד מחר, תמכור אי.די.בי 5% ממניות כלל ביטוח לידי צד שלישי - ככל הידוע איש שוק ההון יוסי ארד שמעורב בהפצת המניות, וזאת באמצעות עסקת החלף (SWAP) ובמחיר שייקבע ביניהם, כשבין שני הגופים יתווך בנק מזרחי טפחות.

אי.די.בי מחזיקה 55% ממניות כלל ביטוח, כאשר 5% מתוכן משועבדות לטובת מחזיקי איגרות החוב שלה מסדרה י"א. לפני כחודש קבעה השופטת רונן כי על הנאמן למניות השליטה להתחיל עד מחר (ה') ביישום המתווה למכירת המניות, אותו קבעה הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר. אותו מתווה קובע כי הנאמן ימכור מדי ארבעה חודשים מנה של 5% ממניות כלל ביטוח שתחת שליטתו.

באי.די.בי מתנגדים עקרונית ליישום המתווה, ומאמינים כי מכירת המניות בעתיד תביא עמה תמורה גבוהה יותר לחברה. משום כך, נבחנת עדיין האפשרות לערער לבית המשפט העליון על פסק דינה של השופטת רונן. במקביל, חוששים שם כי יישומו של המתווה יביא ללחץ שלילי על מחיר מניית כלל ביטוח בבורסה.

מסיבה זו עסקו באי.די.בי בתקופה האחרונה במציאת אלטרנטיבה לקיום המכרז בידי הנאמן טרי. שלשום הגישה החברה יחד עם הנאמן בקשה לבית המשפט לאשר לה להתקשר בהסכם למכירת המניות לצד שלישי, והיום אושרה כאמור הבקשה בידי השופטת רונן, לאחר שהממונה סלינגר הודיעה כי לא תתנגד למתווה המוסכם.

את הבקשה הגישו במשותף עו"ד שוני אלבק ממשרד פישר-בכר-חן מטעמו של הנאמן, ועורכי הדין פיני רובין וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי ושות' מטעמה של חברת אי.די.בי. את הממונה סלינגר מייצג בהליך עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז תל-אביב.

על פי מתווה העסקה למכירת 5% מהמניות כעת, תתבצע בעוד שנתיים (כלומר ב-4 במאי 2019) התחשבנות בין אי.די.בי לבין מזרחי טפחות בנוגע להפרש בין מחיר מכירת המניות לבין המחיר שלפיו ייסחרו אז בבורסה. כך, שאם מחיר מניית כלל ביטוח בבורסה בעוד שנתיים יהיה גבוה ממחירה בעסקת המכירה הנוכחית, ישלם הבנק את ההפרש לאי.די.בי.

עם זאת, במידה שבעוד שנתיים יהיה מחירה של מניית כלל ביטוח נמוך מהמחיר בעסקה הנוכחית, תהיה זו אי.די.בי שתידרש לפצות על כך את הבנק ולשלם לו את ההפרש בין המחירים.

בתגובה להחלטת השופטת, זינקה היום מניית כלל ביטוח בבורסה בכ-3% למחיר של 59.6 שקל המשקף לחברה שווי של 3.3 מיליארד שקל. כך, שעבור כ-5% מהמניות אמורה אי.די.בי לקבל כעת כ-165 מיליון שקל. בשנה האחרונה עלתה מניית כלל ביטוח בכ-30%.