ויגודמן: "יותר מאי-פעם נדרשת תוכנית אסטרטגית ברמת המדינה"

בהופעה ראשונה מאז נאלץ לעזוב את תפקיד מנכ"ל טבע, הוסיף ארז ויגודמן: "אני לא מתיימר להגדיר חזון למדינה, אבל צריך להבטיח שיש לה חזון על"

ארז ויגודמן / צילום: בלומברג
ארז ויגודמן / צילום: בלומברג

עד לפני שלושה חודשים התמקד ארז ויגודמן באסטרטגיה של חברת טבע, אותה ניהל. בפברואר האחרון הוא הודח מתפקיד מנכ"ל ענקית התרופות המקרטעת, והיום הייתה ההופעה הפומבית הראשונה שלו מאז, במסגרת הכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי. הכנס עסק בשאלה "האם לממשלה יש אסטרטגיה כלכלית?" ובו דיבר ויגודמן על אסטרטגיה מאקרו-כלכלית לישראל. האם בכך מסמן ויגודמן את היעד הבא שלו, המגזר הציבורי-ממשלתי? בשלב זה, השאלה נותרת פתוחה.

ויגודמן לא אמר מלה על טבע, אך הוא פתח את דבריו בזיהוי מגמות בולטות שמשנות לדבריו את העולם, מוטיב שבו עסק גם בבניית האסטרטגיה של טבע ובמצגות בנושא בעבר. המגמות הללו כוללות לדבריו שינוי דמוגרפי, גלובליזציה, ומה שהגדיר כ"מהפכה התעשייתית הרביעית" - חיבור של המהפכה הדיגיטלית, פריצות דרך בביולוגיה וטכנולוגיות פורצות דרך.

"חיבור המרכיבים מייצר סיטואציה שההשפעות שלה הן מעבר לעולם העסקי", אמר ויגודמן. "סוגיות חברתיות, חלוקת הכנסה, מבנים פוליטיים, רגולציה, שינוי סביבות תחרותיות גלובליות של עסקים ושל מדינות".

לדבריו, "חייבים להבין את המשמעויות הכוללות של השינויים. יש להן השפעות מרחיקות לכת. אני רוצה לגעת בפן מאוד מסוים. זה קורה בעולם כולו. 65%-70% מבתי האב בעולם חוו קיפאון בהכנסות שלהם בעשור של השנים 2005-2014. בעתיד צמיחת התעסוקה תתרום פחות, ויש צורך בשיפור הפריון. היכולת להפוך תהליכים לאוטומטיים תיגע ב-1.2 מיליארד עובדים ב-10-20 שנים הבאות".

"לכן", הוסיף ויגודמן, "יותר מאי-פעם נדרשת תוכנית אסטרטגית ברמת מדינה. לא מהעבר קדימה, אלא מהעתיד אחורנית. זאת, מתוך הבנה של מגמות המפתח והבנה כיצד משתנה הקונטקסט הכלכלי, חברתי, תרבותי בכל העולם ומהו המקום הייחודי שלנו בעולם". עוד אמר ויגודמן: "אנחנו לא מתיימרים להגדיר חזון למדינת ישראל, רק צריך להבטיח שיש חזון על. זו קריאת השכמה לתהליך. אז השאלה היא איך גוזרים אסטרטגיה מחזון".

לדבריו, יצירת ערך ברמת מדינה מתבצעת משיפור ההון האנושי, הנכסים הפיננסיים והפיזיים ואוצרות הטבע של המדינה. "כדי לשפר פריון של מדינה נדרשת אסטרטגיה. תפקיד המדינה לייצר ייחודיות של המשק כתשתית ליצירת עסקים מנצחים, באופן מבודל ממשקים אחרים בעולם. כאן מתחרות מדינות".

כאמור, לפני שלושה חודשים הודח ויגודמן מתפקיד מנכ"ל טבע על רקע שורה של כישלונות ניהוליים ואובדן אמון של שוק ההון בחברה, שבא לידי ביטוי בצניחה של 40% במניית טבע בשנה האחרונה לתפקידו.