מחוקקים לממשל: קבע שיליד ירושלים יירשם כישראלי בדרכונו

במכתב לשר החוץ האמריקאי קוראים 52 צירים בבית הנבחרים לשנות את מדיניות ממשל אובמה, שלפיה בדרכונו של אזרח ארה"ב, שנולד בירושלים, לא יצוין שהוא יליד ישראל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

52 צירים בבית הנבחרים קוראים לשר החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, לשנות את מדיניות ממשל אובמה, שלפיה בדרכונו של כל אזרח ארה"ב, שנולד בירושלים, לא יצוין שהוא יליד ישראל. הצירים מבקשים מהשר שיורה לרשויות המתאימות במשרדו לקבוע במפורש במסמכים אישיים רשמיים, כדרכון, שיליד ירושלים הוא יליד ישראל. במילים אחרות, הם מבקשים שבשורה לציון מקום לידה בדרכון ייאמר: "ירושלים, ישראל". עד עתה מצוין בשורה זו רק: "ירושלים".

למעשה, זו בקשה שהממשל יכיר בכך שירושלים, או למצער ירושלים המערבית, היא לפחות חלק ממדינת ישראל, אם לא בירתה. מאז 1967, סרבו כל הממשלים בארה"ב, רפובליקאים כדמוקרטים, ובינתיים גם ממשל טראמפ, להכיר בירושלים כבירת ישראל, והם מעולם לא הכריזו שירושלים היא חלק מישראל.

מכתב המחוקקים נובע מהמאבק המשפטי הארוך שניהלו נעמי וארי זיבוטופסקי, אזרחים אמריקאים והוריו של מנחם, יליד ירושלים, לחייב את הסטייט דיפטרמנט לרשום בדרכונו של בנם שהוא יליד ישראל. הקונגרס קבע כמה פעמים, בחקיקה או בהצהרות, שירושלים היא בירת ישראל, אך ממשל אובמה סירב להענות לבקשתה של משפחת זיבוטופסקי בטענה, שהחלטה כזו נתונה בסמכות הממשל בלבד ולערכאות השיפוטיות אין זכות להתערב בשיקול-דעתו של הממשל. ב-2015 קיבל בית המשפט העליון של ארה"ב את עמדת הממשל.

עתה מנסים עשרות המחוקקים בקונגרס לבדוק האם ממשל טראמפ יהיה מוכן לשנות את עמדת הממשל הקודם בסוגיה זו. במכתב לטילרסון, שפורסם בראשונה ב"וושינגטון פרי ביקון", אתר חדשות ימני, אומרים הצירים שהשינוי המוצע במדיניות לא יפגע במאמצי ממשל טראמפ להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים ושהוא ישיב על כנה זכות טבעית שכל האמריקאים שנולדו מחוץ לארה"ב נהנים ממנה: ציון ארץ הולדתם.

"אם תקבע את המדיניות שאנו מציעים, לא תהיה לה שום השפעה גיאו-פוליטית נראית לעין, אך תהיה לה משמעות לכמה מעמיתינו האזרחים", נאמר במכתב המחוקקים. "היא תיתן כבוד לזהות האישית עם ישראל, שנערצת בעיניהם".

"כידוע לך, חוק שהתקבל ב-2002 מחייב את הסטייט דיפרטמנט לציין את ישראל כארץ הולדתו של כל אדם שנולד בירושלים", מוסיפים המחוקקים. "אך הסטייט דיפרטמנט, הן בממשל בוש והן בממשל אובמה, מסרב לקיים את הוראת החוק".

על פי הערכות בוושינגטון, ממשל טראמפ יוסיף לנקוט את עמדת קודמיו והוא אינו צפוי לשנותה ערב חידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים.