טבע נכשלה בניסוי בלקווינימוד; "נחקור אותו במחקרים אחרים"

מתוצאות מחקר CONCERTO במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית עולה כי היעד העיקרי של המחקר – בחינה של laquinimod (טבליות 0.6 מ"ג במינון יומי) על בסיס קצב התקדמות המחלה לאחר לפחות 3 חודשים אל מול פלצבו (תרופת דמה) – לא הושג

מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

חברת טבע  והשותפה שלה, חברת אקטיב ביוטק, דיווחו אתמול (ו') על כישלון בפיתוח תרופת הלקווינימוד, שאמורה הייתה להחליף את תרופת הקופקסון של טבע לטיפול בחולי טרשת נפוצה.

מתוצאות מחקר CONCERTO במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית עולה כי היעד העיקרי של המחקר - בחינה של laquinimod (טבליות 0.6 מ"ג במינון יומי) על בסיס קצב התקדמות המחלה לאחר לפחות 3 חודשים אל מול פלצבו (תרופת דמה) - לא הושג.

לקווינימוד היא תרופה בפיתוח, הניתנת באופן אוראלי אחת ליום, המשפיעה על מערכת החיסון ועל מערכת העצבים המרכזית. התרופה בפיתוח לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS), טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (PPMS) ומחלת ההנטינגטון.

מניית טבע רשמה אתמול עלייה של 0.9% בסיום המסחר בוול סטריט. בשנה האחרונה רשמה טבע ירידה של 43% ושוויה של החברה התכווץ לכ-31.7 מיליארד דולר.

בתחילת השנה הודיעו טבע ואקטיב ביוטק מפסיקות לתת מינונים גבוהים של לקווינימוד (Laquinimod) בשני מחקרים של טרשת נפוצה בעקבות אירועים קרדיאליים (לבביים), לא קטלניים, שדווחו בשמונה מהמטופלים.

שבעה מקרים דווחו בקרב מטופלים שקיבלו לקווינימוד במינון יומי של 1.2 מ"ג לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS) במחקר ה-CONCERTO. לא דווחו אירועים קרדיאליים במטופלים במינון של 0.6 מ"ג או פלצבו (דמה). במחקר זה יש 2,199 מטופלים עם 3,070 שנות ניסיון טיפולי. מקרה אחד התרחש בקבוצה שקיבלה מינון יומי של 1.5 מ"ג במחקר ה-ARPEGGIO, שנערך בחולי טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (PPMS). במחקר הזה רשומים 191 מטופלים, עם 35 שנות ניסיון טיפולי.

"למדנו הרבה מאוד ממחקר CONCERTO ואנו נמשיך לחקור את הנתונים", אמר ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע. "על אף אכזבתנו מכך שלא עמדנו ביעד העיקרי, ראינו תוצאות חיוביות בנוגע למספר יעדי משנה ויעדים נסיוניים אחרים, באופן שמחזק את אמונתנו בפוטנציאל של laquinimod כטיפול פוטנציאלי למחלות ניוון מוח. על אף שאין לנו כרגע תכניות להמשיך ולקדם את laquinimod בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, אנו ממשיכים לחקור אותו בשני מחקרים אחרים".