איך אפשר לשכור דירות במחיר מופחת בערי השרון?

פרויקטים להשכרה במחיר מופחת שנבנו בשנים האחרונות במרכז הארץ זה דבר חשוב, ודירות לזכאים עם הגבלה על קצב עליית שכר הדירה זה אפילו עוד יותר חשוב ■ אלא שמאחורי הפרויקטים הללו מסתתר אבסורד אחד גדול ■ מדריך לשוכרי דירה

פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ
פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ

בשבוע שעבר הודיעו במשרד האוצר על הגרלה שבוצעה בפרויקט להשכרה ברמת השרון. במסגרת ההגרלה נבחרו 70 ברי-מזל המחזיקים בתעודות זכאות של מחיר למשתכן לשכור דירה בפרויקט שבנתה קבוצת אביב ברחוב חטיבת אלכסנדרוני במזרח העיר. 70 הזוכים יוכלו לשכור דירת 3 חדרים במחיר של קצת פחות מ-4,000 שקל ודירת 4 חדרים במחיר של כ-5,270 שקל לחודש. המחיר הזה כולל דירה עם חניה ומחסן וגם את דמי הניהול.

הפרויקט בו התקיימה ההגרלה הוא פרויקט שכולו כולל דירות להשכרה וקבוצת אביב זכתה בקרקע ובאפשרות לבנות ולנהל את הפרויקט כחלק מהמכרזים שמפרסמת המדינה לדיור להשכרה. המכרז ברמת השרון היה אחד הראשונים שפורסמו, עוד בימי הממשלה הקודמת כששר האוצר לשעבר יאיר לפיד עוד דיבר על 150 אלף דירות להשכרה בעשור. עכשיו, אחרי שלוש שנים, הפרויקט קרוב לאיכלוס, וחוץ משבעים הדירות להשכרה לזכאים, הוא כולל עוד 211 דירות להשכרה בשוק החופשי. ההבדל אגב בין 70 הדירות לזכאים לבין הדירות בשוק החופשי הוא לא מבוטל: כך למשל, דירת 4 חדרים תושכר לציבור הרחב בהחל מ-6,200 שקל לחודש.

אותן 70 הדירות הן חלק ממנגנון המכרז שקבע שבפרויקטים להשכרה ארוכת-טווח שמפרסמת המדינה, רבע מהדירות יהיו מיועדות לזכאי משרד הבינוי והשיכון שיוכלו לשכור את הדירות במחיר מופחת, לתקופה ארוכה, כאשר דמי השכירות לא יעלו יותר מהמדד.

עכשיו בואו נחזור רגע על המספרים. שלוש שנים אחרי שזכתה החברה במכרז, 70 דירות להשכרה יוצאו להגרלה במחיר מופחת. 70 דירות. אין ספק, בשורה לזוגות הצעירים ברחבי הארץ וברמת השרון. על אותן 70 דירות אגב התחרו 560 זוגות של זכאים שהיו שמחים לשכור את אותה הדירה, מה שמלמד אותנו קצת על הביקוש לעומת ההיצע.

תחילה, חשוב לציין שפרויקטים להשכרה זה דבר חשוב, ודירות לזכאים במחיר מופחת עם הגבלה על קצב עליית שכר הדירה זה אפילו יותר חשוב. אבל יש כאן עוד שני דברים שחשוב להזכיר.

הדבר הראשון מתייחס להיצע. 70 דירות זה טיפה בים. נכון, יש עוד שני פרויקטים להשכרה שאוכלסו, וגם הם כוללים דירות להשכרה לזכאים ולציבור הרחב, ברעננה ובהרצליה, אבל יחד הם כוללים עוד בערך 130 דירות לזכאים בשכר דירה מופחת ועוד קרוב לארבע מאות דירות בשוק החופשי. צריך עוד. עוד דירות במחיר מוזל להשכרה, ולא רק לרכישה, כי באמת לא כולם רוצים או צריכים לקנות דירה.

הדבר השני מתייחס לקריטריונים. מי יכול לשכור דירה במחיר מופחת? ההיגיון אומר שאת הדירות המוזלות להשכרה יוכלו לשכור אנשים מהעשירונים הנמוכים יותר, או לכל הפחות, שיקבלו עדיפות בהגרלה. אבל בפועל, כל מי שהוציא תעודת זכאות למחיר למשתכן יכול לשכור דירה במחיר מופחת, ונזכיר שמי שמוציא תעודת זכאות למחיר למשתכן לא צריך לעמוד בקריטריונים הקשורים למבחני הכנסה או מיצוי כושר השתכרות, אלא רק להיות מחוסר דירה.

פרויקטים להשכרה זה דבר חשוב, ודירות בהשכרה במחיר מופחת זה גם חשוב, במיוחד לאור מחירי השכירות ומחירי הדירות היום. אבל כדאי להגדיל את ההיצע כדי שיכלול יותר ממאות בודדות, ויותר חשוב, כדאי שלפחות בכל הקשור לדיור להשכרה במחיר מופחת, מה שהמדינה מכנה דיור בהישג יד, תהיה עדיפות למי שזקוק לו יותר.