אחרי הבחירות בצרפת - אלה הסיכונים לכלכלת אירופה

רוני יונסיאן, מנהל מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, סבור כי תוצאות הבחירות בצרפת מקטינות את אי-הוודאות ולכן תומכות בשווקי המניות בטווח הקצר, אך להערכתו כלכלת אירופה ניצבת בפני שני סיכונים מהותיים

עמנואל מקרון / צילום: רויטרס
עמנואל מקרון / צילום: רויטרס

מועמד מפלגת המרכז עמנואל מקרון ניצח, כצפוי, בבחירות לנשיאות צרפת שנערכו אתמול (א'), אך השווקים הגיבו היום (ב') באיפוק, בעוד האירו נחלש מול מרבית המטבעות. רוני יונסיאן, מנהל מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מסביר כי בחירתו של מקרון כבר הייתה מתומחרת בשווקים, ובמבט קדימה ניתן לאפיין מספר סיכונים מרכזיים לכלכלת אירופה.

לטענת יונסיאן, תוצאות הבחירות בצרפת מקרבות את קץ ההרחבה הכמותית באירופה. הוא מסביר כי יש שתי סיבות עיקריות להמשך ההרחבה: צמיחה כלכלית מתונה ואי-ודאות פוליטית באירופה. הצמיחה הכלכלית באירופה נמצאת במגמת שיפור ועדות לכך ניתן למצוא במדד מנהלי הרכש שצמח לרמה של 56.8 נקודות, שיא של מספר שנים. "ככל שהצמיחה גוברת כך התמריץ להמשך ההרחבה הכמותית יורד", מציין יונסיאן.

בעניין אי-הוודאות הפוליטית באירופה, יונסיאן מציין כי תוצאות הבחירות הצרפתיות, מפחיתות משמעותית את החששות מגל הפופוליזם והסיכויים לפירוק גוש היורו. "סביר שההרחבה הכמותית באירופה בה רוכש ה - ECB אג"ח בהיקף של כ - 60 מיליארד יורו מידי חודש תמותן אן תקוצץ בסוף 2017", הוא מעריך.

הסיכון המשמעותי השני בו ניצבת אירופה, לטענת יונסיאן, הוא הבחירות באיטליה שצפויות להתרחש עד מאי 2018. "תוצאות הבחירות בצרפת מאוששות את הקשר ההפוך בין הצמיחה הכלכלית לבין גל הפופוליזם. אם מסתכלים על שיעור האבטלה בהולנד ובצרפת (שם הפסידו המפלגות הפופוליסטיות) לשיעור אבטלה באיטליה רואים ששיעור האבטלה באיטליה הוא הגבוה ביותר מבין שלוש המדינות. לא זו בלבד, איטליה היא המדינה היחידה מבין השלוש שהתמ"ג הנוכחי שלה הוא נמוך מהתמ"ג שהיה לפני עשור. הכלכלה תקועה במקום. לא פלא, אם כן, שמפלגתו הפופליסטית של בפה גרילו מובילה בסקרים", לפי יונסיאן.

בשורה התחתונה, יונסיאן סבור כי תוצאות הבחירות בצרפת מקטינות את אי-הוודאות ולכן תומכות בשווקי המניות בטווח הקצר, אך להערכתו סיכונים אחרים יצופו ויעלו שוב במהלך השנה הקרובה.