הפרויקט של אולמרט בכלא: ספר על נתניהו, ברק ושרון

במסגרת שיתוף-הפעולה בין רה"מ לשעבר, שמרצה עונש מאסר, ל"ידיעות ספרים", מתכוון אולמרט "לדבר על הכול" בספרו ■ עד כה פסלה הצנזורה עשרות עמודים שיצאו תחת ידו

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן

כ-1,400 עמודים כבר כתב אהוד אולמרט בתא הכלא במעשיהו, ועוד היד נטויה. כמה עשרות עמודים כבר נפסלו על-ידי הצנזורה הביטחונית. מאחר שבכלא אין דואר אלקטרוני ואין אינטרנט בשימוש האסירים, הוצאו העמודים - על-פי הערכות - משערי הכלא בעיקר באמצעות עשרות עורכי הדין שמבקרים אותו באופן תדיר וגם בתיקו האישי של ראש הממשלה לשעבר בעת יציאותיו לחופשות סוף שבוע (בסוף השבוע האחרון, אומרים שכנים בצומת בארי פומבדיתא, חזרו המאבטחים לפתח הבית - מה שמרמז כי ראש אולמרט יצא לעוד חופשה בתל-אביב).

בודדים ב"ידיעות ספרים" ואולמרט עצמו, הם אלה שיודעים את פרטי ההסכם בינו להוצאה, אודות אלפי העמודים שהעביר להם בכתב-ידו, בהם הוא "מדבר על הכול" בדרכו הפוליטית, חושף אירועים, בכלל זה עמדתו לגבי אירועי המנהיגות הבעייתית שהתגלו במלחמת לבנון השנייה ונפרסו בדוח הקשה של ועדת וינוגרד. ברשימת "הכוכבים" המרכזיים בספר יהיו בנימין נתניהו, בטח לא לחיוב, ולצידו אהוד ברק, לעומת זאת הערכה רבה לאריאל שרון, האיש שהכניס אותו לממשלתו ופילס לו יחד עם בניו ואנשיו את הדרך לראשות הממשלה.

אולמרט מתייחס גם לסיכוי להסדר השלום שתכנן עם מחמוד עבאס, "אבו מאזן", שלעמדת אולמרט נגדע רק בגלל חקירת השחיתויות, שאולמרט ממעיט בחומרתן, והפיכתו לברווז צולע, למרות שבפועל היה זה ראש הרשות הפלסטינית שדחה את ההצעה.

"אולמרט הוא לא שרון"

"זה הולך להיות ספר שימרק אותו", אומר גורם שמכיר את האיש ואת תוכניותיו. אבל, הוא מוסיף, יהיו בו הרבה סיפורים, גילויים, וכותרות שירגיזו אנשים, יעוררו עימותים גם בישראל וגם בעולם הערבי והאמריקאי, "כי אחרת זה לא יהיה רב מכר - והוא רוצה רב מכר, גם בגלל ההיסטוריה וגם בגלל ההכנסה מהארץ ומחו"ל".

כמה כסף אולמרט כבר קיבל? לדברי גורם בכיר בתחום, "לקבוצת ידיעות יש 'בנפיט' שהספר יוצא אצלה, גם להוצאה וגם לעיתון עצמו. בכל זאת, העיתון מגיע ל-200 אלף משפחות, כמיליון איש, ומבחינת נוני מוזס זו עוד דרך לנגח את ביבי. מבחינת נוני, אפשר להקריב ספר לטובת העיתון. כלומר, לפרסם פרקים בהמשכים בעיתון, אפילו עשרה פרקים שיעוררו וירכזו את המחלוקת הפוליטית, הביטחונית ובעיקר האישית. לנוני קודם כל חשוב העיתון, ומי שמשלם את הכסף לאולמרט אחרי הכול זה העיתון, לפחות את רוב הכסף".

עוד מוסיף הבכיר, כי "חברים שביקרו את אולמרט בכלא מעידים שהוא רק מדבר על עסקים וכסף. לכן סביר להניח שהוא מודע לנושא ההוצאה לאור והאינטרסים של העיתון של המדינה ובעליו, וסגר איתם סעיף יפה. אני מניח שזה משהו עם 7 ספרות, ממיליון שקל וצפונה".

ומה לגבי פרסום בחו"ל? "אולמרט יחתום ישירות עם הוצאה בחו"ל, לא דרך ידיעות. כנראה עם אחת הבולטות. הוא מקושר, ואין להתפלא אם אחת ההוצאות הגדולות בעולם כבר רכשה את הזכויות תמורת מיליון דולר".

גורם אחר בענף מספק הערכה צנועה בהרבה: "לא יתנו לאולמרט את הסכומים האלה. אם הספר ילך טוב, הוא יכול למכור עשרת אלפים עותקים. ידיעות ספרים שילמה עבור 'הארי פוטר' מקדמה של 300 אלף שקל, וכל ספר של הארי פוטר מכר מעל 150 אלף עותקים. אז מיליון שקל? זה לא בכיוון. גם רווחי העיתון הם לא מה שהיו פעם, ובהוצאה ובעיתון גם יודעים לחשב את התמורה. כמה מכרו הספרים של אהוד ברק ובנימין נתניהו? אלפים בודדים. ההוצאות התחרו עכשיו על הספר החדש של הרלן קובן והציעו מקדמה של 30-40 אלף דולר - וזה ספר שימכור טוב. אולמרט כותב כי אין לו מה לעשות, הוא כותב כדי לסגור חשבונות, כדי לצאת טוב מהסיפורים הלא טובים שאופפים את חייו הציבוריים. מבחינתו, ידיעות ספרים ועיתון סוף השבוע של ידיעות אחרונות זו פלטפורמה טובה. כשהספר ייצא, גם הוא לא ימכור יותר מכמה אלפים".

ומה לגבי מכירות בחו"ל? "אפילו ספר על שמעון פרס לא מוכר כל כך בחו"ל. לאולמרט, אחרי הכל, אין שם ידוע כמו לנתניהו - וגם נתניהו לא ימכור הרבה מאוד, כי זה לא מעניין הרבה מדי אנשים. אולמרט היה שנתיים וחצי ראש ממשלה בישראל. את מי הוא מעניין?"

כשיש שתי הערכות כל כך שונות, היכן האמת? נראה שיותר קרוב להערכה הנמוכה יותר. אפשר גם ללמוד זאת מאחד המקרים האחרונים שבהם ספר דומה פורסם בארץ ובחו"ל - "שרון, חייו של מנהיג", שכתב גלעד שרון על אביו, ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. את הזכויות לספר זה, שראה אור ב-2011, רכשה HarperCollins , אחת ההוצאות הגדולות שנשלטת בידי ניוז קורפ של רופרט מרדוק. לפי הערכות, גלעד שרון קיבל עבור הספר מקדמה נאה של בין 500 אלף דולר למיליון דולר. בארץ הספר יצא בהוצאת מטר, ששילמה ל-HarperCollins עבור הזכויות כ-50 אלף דולר. גורמים בענף מגלים כי שתי ההוצאות, בארץ ובארה"ב, לא רוו נחת מהעסקה הזו מבחינת מכירות. ביחס שבין הכסף ששילמו לבין ההכנסות להן זכו, התוצאה הייתה מאכזבת. אולמרט, יש לומר, לא זכה לאורך הקריירה שלו לשם ולרזומה של שרון, המצביא הכריזמטי, שעורר אמוציות לטוב ולרע.

מלבד הצנזורה הצבאית יצטרך אולמרט להעביר את הספר לאישור והסכמה של הוועדה להיתר פרסומים, בה יושבים שרים בכירים בממשלה הנוכחית - בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד וככל הנראה גם שר התקשורת צחי הנגבי. אולם לא נראה שאלה יתערבו בחומר, אחרי שיתאים עצמו לדרישות הצנזורה.

שאלות ותשובות: מה אומרים בשב"ס

- האם גם אסירים אחרים כתבו ספרים בכלא?

"לאסירים יש אפשרות לכתוב בבית הסוהר, בזמן החופשות או לאחר שחרורם".

- האם לכל האסירים יש מחשב אישי?

"בבתי הסוהר בהם קיים מרכז חינוך, המחשבים נמצאים בחדרי הלמידה שבמרכז החינוך. המחשב איננו מחובר לרשת האינטרנט ולאסירים יש אפשרות לעשות בו שימוש. ככלל, אין מחשב אישי לאסיר".

- איך מועבר החומר הכתוב בספרו של אולמרט אל מחוץ לשערי הכלא?

"אסיר רשאי לשלוח דבר דואר כתוב. אין מייל ואין אינטרנט בשימוש האסירים. דואר שנשלח נבדק".

- מי מעביר את החומר הכתוב של אולמרט לצנזורה הביטחונית?

"גורמי הביטחון עודכנו והם פועלים מול האסיר עצמו, והוא מחויב לפעול בתיאום איתם".