מערכת ישראלית תסייע להתמודד עם אסונות טבע

עשרות מיליוני בני אדם נפגעים בצורות שונות מאסונות טבע בכל שנה ■ מערכת של חברת מוטורולה סולושנס, שפותחה בישראל, אמורה לסייע לכוחות ההצלה לקבל נתונים על הסיטואציה ולהגיב במהירות

מערכת שליטה ובקרה של מוטורולה סולושנס / צילום: מוטורולה סולושנס
מערכת שליטה ובקרה של מוטורולה סולושנס / צילום: מוטורולה סולושנס

גם בעידן של ננו-לוויינים, כשהחיים של כולנו מנוהלים מסמארטפונים ורגע או שניים לפני שמכוניות אוטונומיות יניידו אותנו ממקום למקום - רעידות אדמה, גלי צונאמי אימתניים, גלי חום, שיטפונות, שריפות יער נרחבות ועוד צרות אחרות - ימשיכו לאיים ולהעיק על האנושות בשנים הבאות.

טכנולוגיות שמסוגלות לזהות מראש סימנים מעידים לאסונות טבע ולספק להמונים התראה אמינה ומספקת שבכוחה להציל חיי אדם רבים - עדיין לא בנמצא, אך מערכת חדשה שמפתחת מוטורולה סולושנס אמורה להקל משמעותית את ההתמודדות עם מצבי משבר כאלה - ולנהל אותם.

מלאכת הפיתוח של המערכת החלה באחרונה, לאחר שהחברה שפועלת מישראל זכתה במכרז של האיחוד האירופי בהיקף של כ-6 מיליון אירו ותפקידה לאפשר ניהול מהיר ומדויק של אסונות טבע ואירועים קיצוניים תוך התבססות על שלל נתונים, חיישנים ומדדים שעיבודם וניתוחם יספקו לכוחות הרלוונטיים בשטח תמונת מצב עדכנית.

למיזם שמובילה מוטורולה סולושנס שותפים גם גופי מחקר ואקדמיה במדינות אירופה, והפיילוט במערכת ייעשה בשלוש ערים אירופאיות שלכל אחת מהן צרות משלה, שמזמן הטבע: סלוניקי שביוון עם גלי חום קיצוניים; ונציה האיטלקית שסובלת מהצפות תכופות וולנסיה שבספרד, שמתמודדת עם שריפות יער רבות.

למרות שמפתחי המערכת היו מאוד רוצים להוציא מתחת לידיהם אמצעי שידע להתריע זמן רב מראש על אסון טבע שעלול להכות, לפגוע ולקטול הם יסתפקו בשלב הזה במערכת שתדע לנהל את הנתונים הרלוונטיים הרבים - שיאפשרו למנהלי בתי חולים, מפקדי משטרה, כיבוי אש ועוד מגיבים ראשונים של כוחות ההצלה והחילוץ לקבל החלטות נכונות ולהשתלט במהירות ובמינימום נפגעים על כל קטסטרופה.

המשתמש יגדיר את התרחישים

המערכת מפותחת במסגרת פרויקט שנקרא BeAware, והיא תותאם לכל תרחיש שמשתמש הקצה שלה יגדיר לה: היא מבוססת על סנסורים פיזיים ייעודיים, כמו גם על מאגרי מידע של רשויות רבות שכוללים נתונים מאירועים קיצוניים דומים מן העבר, חיישנים שיותאמו במידת הצורך לבדיקת רמת הלחות באוויר, כיוון ועוצמת הרוח, חיזוי מזג אוויר, טמפרטורות בזמן אמת, גובה פני הים, מערכות בקרת רמזורים בערים המועדות ועוד.

לאלה יתווספו עוד מדדים רבים אחרים שייאספו באמצעות המערכת בזמן אמת: הטלפונים הניידים של התושבים או המבקרים בכל תא שטח יספרו למערכת בזמן אמת כמה אנשים יש בכל אזור שרלוונטי לניתוח אירוע, את מצב התפוסה במלונות או במרכזי הבילוי, מספר התלמידים שנמצאים בזמן נתון בבתי ספר, רמת העומס בבתי החולים הקרובים והמצב בכבישים - כדי שכוחות החילוץ וההצלה יבחרו בדרכי גישה פנויות ולא ייתקעו בפקקים אינסופיים בזמן שהם ממהרים לכיבוי שריפות או בעת שהם מפנים נפגעים לקבלת טיפול רפואי: "סטטיסטית, בכל שנה במהלך 30 השנים האחרונות עשרות מיליונים בעולם מושפעים מאסונות טבע מסוגים שונים, ועל פי הערכות התדירות שלהם תהיה בשנים הבאות תכופה יותר. המספרים מבהילים", אומר בשיחה עם "גלובס" מנהל תחום הפיתוח העסקי במוטורולה סולושנס ישראל, בוריס קנצפולסקי: "לפחות כרגע, האפשרות היחידה להתמודד עם אסונות כאלה היא למצוא דרך יעילה שתמזער אותם - ואת זה אנחנו יכולים לעשות באמצעות הטכנולוגיות הקיימות והזמינות שהתפתחו במהלך העשור האחרון".

העולם נמצא כבר שנים בסביבה של נתונים רבים ומשתנים, כמעט כל משתמש במכשיר משדר יכול להוות עבור מערכת כזאת חיישן לפני עצמו. אלא שלרוב, כל הנתונים האלה לא מעובדים ומנותחים לכדי תמונת מצב אחודה ומלמדת - שאם לא תמנע את אסון הטבע הבא, היא לפחות תוכל לאפשר לנהל אותו: "האתגר הוא שיתוף נתונים והיתוך מידע", אומר קנצפולסקי: "המערכת תפעל כל הזמן, תאסוף נתונים, תנתח אותם ותעשה להם קורלציה בהתאם לתרחישי הייחוס הרלוונטיים לכל גוף שיפעיל אותה. בהתרחש אירוע חריג, היא תאפשר מעבר חלק ממצב של שגרה לחירום כשלכל גורם המעורב בניהול האירוע יגיע מידע שרלוונטי אליו בממשק נוח אל המחשב, לטאבלט, לסמארטפון או למכשירי הקשר של המגיבים הראשונים שאמונים על הזירות השונות".

החששות מפני הצפות בוונציה לא יגידו הרבה לישראלי המצוי, שמוטרד מצרות אחרות משלו וקשורות לטרור ולעימותים הצבאיים של אחד האזורים המטורללים ביותר בעולם. מבחינת מוטורולה סולושנס, מה שישפר את הטיפול באוכלוסייה האזרחית במקרה של גלי חום בסלוניקי או בשריפות נרחבות ביערות של ולנסיה, יכול להיות טוב גם למדינה קטנה שמוקפת באויבים, ברקטות, בטילים ובמחבלים עצבניים עם מאצ'טות: "במצב של מכת חום קיצונית, תשתיות חשמל קורסות, איתן קורסות גם מערכות הרמזורים בערים, נוצרים פקקים ויש הרבה מאוד אנדרלמוסיה ובתרחישים שונים - גם מתקפת טילים יכולה לשאת את אותן תוצאות", אומר קנצפולסקי: "מערכת כזאת שתסייע בניהול אסון טבע גדול, יכולה לסייע גם בניהול של אירועים קיצוניים בעורף, כמו מלחמה או מתקפת טרור גדולה. לכאורה, תפקידה של מערכת כזאת נשמע כדבר מובן מאליו אך לאף מדינה בעולם אין מערכת ש'רואה הכל מלמעלה' ומסייעת בטיפול במצבי משבר".

לדבריו "מערכות השליטה והבקרה הקיימות בערים מוטות לתחומים ספציפיים, כמו מערכות לערים חכמות או מערכות המייעלות את הטיפול באירועים פליליים ומיועדות לצמצום ומניעת מקרי פשיעה".