מי השקרן? הנשיא דונלד טראמפ או ראש ה-FBI המודח?

קומי: טראמפ דרש ממני נאמנות; טראמפ: קומי דרש קביעות ■ טראמפ: קומי יזם את הארוחה כי ביקש להישאר בתפקידו; קומי: הנשיא הזמין אותי ■ מה באמת התרחש בארוחת הערב בבית הלבן?

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

הדחתו של ג'יימס קומי מראשות FBI מוסיפה להרעיש את וושינגטון ומעמידה את הבית הלבן בעמדת מגננה. הממשל שינה את ההסבר הראשוני שלו להחלטת דונלד טראמפ לפטר את ראש הבולשת. ביומיים הראשונים טענו בכירים בממשל, ובכללם סגן הנשיא מייק פנס, כי טראמפ פשוט קיבל את המלצתו של סגן שר-המשפטים, רוד רוזנסטיין, שמתח ביקורת קשה על התנהלותו של קומי בחקירת הדוא"לים של הילארי קלינטון, אשתקד. עתה מודה טראמפ, בראיון ל-NBC, כי הוא לבדו החליט לפטר את קומי מפני שהוא "רברבן וגאוותן... הבולשת הייתה במצב של אנדרלמוסיה תחת הנהגתו".

"אתה יודע זאת, אני יודע זאת, כל אחד יודע זאת" אמר טראמפ. "תראה את FBI לפני שנה; הארגון היה במצב של תוהו ובוהו. הבולשת לא התאוששה מאז".

הראיון יצר מצב, שבו אחד משני גיבורי פרשת ההדחה - המדיח או המודח - הוא שקרן. טראמפ מתאר בראיון ארוחת ערב עם קומי, כמה ימים לאחר השבעתו. לאחר הראיון, פרסמו מקורבי קומי את גרסתו שלו לגבי מה שהתרחש באותה ארוחה. מההבדלים בין שתי הגרסאות נראה כאילו מדובר בשני אירועים שונים. מי משקר? הקורא צריך להחליט.

כפי שאמר קומי למקורביו, הוא זומן לארוחה בבית הלבן לשיחה בארבע עיניים עם נשיא ארה"ב. קומי סיפר, שהוא חשש תחילה להענות לבקשה כי לא רצה להצטייר כמיודד מדי עם הנשיא החדש, במיוחד על רקע חקירת הקשר הרוסי. בסופו של דבר הוא נענה להזמנה מפני שהגיע למסקנה שהוא אינו יכול לדחות מחווה של נשיא חדש.

לאחר שיחת נימוסין על תוצאות הבחירות, שאל הנשיא את אורחו האם הוא מוכן להתחייב לנאמנות כלפיו. קומי נמנע מהתחייבות כזו, לדברי המקורבים. הוא אמר לטראמפ, כי הוא תמיד יגלה יושרה במגעיו עמו, אך הוא אינו אחד ש"אפשר לסמוך עליו" במובן הפוליטי הקונוונציונלי.

התשובה הזו לא השביעה את רצונות של טראמפ והוא חזר לנושא הנאמנות בהמשך הארוחה, על פי גרסת מקורבי קומי. הנשיא שב ואמר לקומי , כי הוא זקוק לנאמנותו. קומי השיב שוב, שהוא מוכן לתת לטראמפ את יושרו. טראמפ לא ויתר: האם קומי יסכים להתחייב ל"נאמנות ישרה"? תשובת קומי: "לכך אני מוכן להתחייב".

אבל טראמפ סיפק ל-NBC סיפור שונה לחלוטין. הוא טען, שהיה זה קומי שיזם את הארוחה. לדבריו, נושא הנאמנות לא עלה כלל בשיחה, אך ראש הבולשת ביקש לשמוע האם הוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו. טראמפ לא דיווח כיצד השיב לו, אך סיפר שהוא הפנה לקומי שאלה משלו: האם אני משמש נושא לחקירה של FBI? הנשיא טוען, כי קומי השיב לו שהוא אינו משמש מטרה לחקירה כזו.

"ניו-יורק טיימס", שהביא את הציטוטים מדברי המקורבים לקומי, מציין כי התנהלותו של טראמפ בפרשה שופכת אור על השקפתו על הנשיאות. בכל חייו העסקיים הוא דרש נאמנות מוחלטת מעובדיו והוא לא היסס לפטר אותם עובדים שלא נראו לו נאמניים דים. ייתכן אפוא שטראמפ פשוט אינו מבין שמנהליFBI אינם אמורים לגלות נאמנות פוליטית לצד זה או אחר.

בראיון נשאל טראמפ האם הוא כעס על קומי בגלל המשך החקירה על רוסיה. "אני רק רוצה מישהו בעל יכולות", השיב הנשיא. "אני תומך ב-FBI. אני אוהב את FBI".

עוד אמר טראמפ כי הוא תומך תמיכה מלאה בהמשך החקירה בפרשת הקשר הרוסי.