נשק יום הדין: פעימה אלקטרו-מגנטית תביא לשיתוק ארה"ב?

האם אנו עדים למירוץ חימוש חדש המבוסס על עקרון הפעימה אלקטרו-מגנטית? אחרי הרוסים שטוענים כי הצליחו לפתח נשק שמשבש כל פעילות אלקטרונית של ספינות, מטוסים, טילים ועוד, מאיימת כעת קוריאה הצפונית להוציא אל הפועל רעיון דומה שיביא לשיתוק ארה"ב

פצצת אטום/ צילום: מהוידאו
פצצת אטום/ צילום: מהוידאו

האם אנחנו עדים לטרנד של נשק המבוסס על פעימה אלקטרו-מגנטית? רק לפני כמה שבועות טענו הרוסים כי הצליחו לפתח נשק שמשבש כל פעילות אלקטרונית של ספינות, מטוסים, טילים ועוד. הפעם זו צפון קוריאה שמאיימת להוציא אל הפועל רעיון דומה. בימים של מתיחות גואה בין וושינגטון לפיונגיאנג, המדינה האסיאתית מאיימת שתפוצץ פצצה גרעינית בחלל מעל לארצות-הברית - מה שיגרום ליצירת פעימה אלקטרו-מגנטית שתשבית את כל מערכות המדינה המערבית.

תאורטית, ביצוע פיצוץ מסוג זה אכן יכול לגרום לתוצאה המתוארת, אך המומחים דווקא לא השתכנעו. פעימה אלקטרו-מגנטית, או בקיצור EMP, קיימת בטבע כתופעת לוואי של ברקים, שגורמים לעתים להפסקות חשמל נרחבות. עקרונית ניתן ליצור אותה גם באופן מלאכותי - כפי שאכן קורה כתוצאה מפיצוץ גרעיני - ולנטרל ציוד אלקטרוני ברדיוס גדול.

על פי ג'פרי לואיס, מומחה לגרעין, בוצעו בעבר ניסויים הבודקים את השפעת ה-EMP, אך הם הניבו תוצאות מאכזבות. מדענים אמנם הצליחו ליצור את הפעימה, אך היא לא ייצרה את גל ההרס שציפו לו. במאמר שכתב לואיס בנושא הוא טוען כי איומים אלה של קוריאה הצפונית הם "טיפשיים".

המומחה התייחס בין השאר ל"מבצע דומיניק", ניסוי שבוצע בארצות-הברית ב-1962. בזמנו, המדענים שיגרו טיל לגובה של כ-400 ק"מ מעל לאוקיאנוס השקט על מנת לבדוק את רמת ההשפעה של הפעימה האלקטרומגנטית על הכלים הצבאיים. הפצצה הייתה גדולה פי 100 מזו שהופלה על נגסקי ב-1945. חוץ מ"חיזיון יוצא דופן", הניסוי לא הוביל לתוצאות המצופות ונרשם כ"אכזבה".

יש הטוענים כי הניסוי המדובר גרם לתוצאות לוואי משמעותיות, הפיל מערכות חשמל במרחק אלפי קילומטרים ושיתק מכוניות, אך המומחים טוענים כי אין מה שיאמת את הטענות הללו. לטענת המומחים, רק קו אחד של אורות רחוב בהונולולו כובה בעקבות הפעימה.

"הפעימה האלקטרומגנטית היא תופעה אמתית, אך לא צריך להפריז ביכולות שלה", כתב לואיס במאמרו. "פצצת אטום שתופל בתוך עיר, כפי שקרה בהירושימה ונגסקי, תגרום לנזק רב הרבה יותר".

מנגד, בשנת 2012 ערכה יצרנית המטוסים "בואינג" ניסוי מוצלח יותר: מטוס מתוצרתה ציוד במערכת בשם CHAMP שמטרתה לנטרל מערכות של האויב באמצעות פעימות אלקטרו-מגנטיות ממוקדות. המטוס הצליח לשתק את כל מערכת המחשב של בסיס צבאי שנבחר כמטרת הניסוי, לאחר ששבע מטרות שהוגדרו מראש נפגעו מ-EMP.

למרות האופן המבטל שבו מתייחסים בארה"ב להצהרה הנוכחית של פיונגיאנג, CHAMP היא רק מערכת EMP אחת שהצבא האמריקאי עצמו הביע בה התעניינות בשנים האחרונות.