קבוצת דלק רוכשת את כל מניות איתקה בתמורה לכ-590 מ' ד'

הצעת הרכש של קבוצת דלק לרכישת יתרת מניות חברת הקידוחים הקנדית איתקה זכתה להיענות מספקת, וחברת האנרגיה הישראלית בדרכה להפוך לשחקן בינלאומי

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, השלימה בהצלחה צעד משמעותי במסע שהיא מובילה להפיכתה לקבוצת אנרגיה בינלאומית, כשהצעת הרכש שלה למניות חברת הקידוחים הקנדית איתקה, זכתה להיענות מספקת, כך שהיא תבצע רכישה כפויה ליתרת מניות החברה הזרה.

בעקבות זאת, דלק ששווה כיום כ-9.7 מיליארד שקל, תחזיק במלוא מניות איתקה, שמניותיה תמחקנה מהמסחר בקנדה ובאנגליה, וזאת בתמורה לתשלום כולל של כ-520 מיליון דולר, כ-1.9 מיליארד שקל. מדובר בעסקת ענק משמעותית עבור קבוצת דלק , שנכון לסוף 2016 עמד ההון העצמי שלה על 4.6 מיליארד שקל. בסך הכל תעמוד מלוא ההשקעה שלה במניות איתקה על כ-590 מיליון דולר.

באוקטובר 2015 רכשה דלק 19.99% ממניות איתקה בתמורה לכ-68 מיליון דולר אמריקני (לפי מחיר של 1.05 דולר קנדי למניה). דלק הודיעה אז כי מימנה את העסקה ממקורותיה העצמיים. לאחר מכן, בפברואר השנה ו"בהתאם לאסטרטגית החברה להרחבת פעילותה הבינלאומית בתחום האנרגיה", סיכמה דלק עם החברה על פרסום הצעת רכש לפי מחיר של 1.95 דולר קנדי למניית איתקה.

או אז דיווחה דלק כי אם ההצעה תיענה במלואה, עלותה תסתכם בכ-520 מיליון דולר, ושגם תשלום זה ימומן מהמקורות העצמיים של החברה. לדלק נשמרה הזכות לבצע רכישה כפויה ליתרת המניות אם וככל שתיזכה להיענות של מעל ל-90% - מה שקרה לאחר כשבחודש מאי קיבלה היענות של כ-75% מבעלי המניות.

דלק הודיעה לאחרונה כי "לאור העלייה לשליטה באיתקה, החברה תתחיל לאחד את דוחותיה הכספיים של איתקה ובנוסף, אחת ההשלכות החשבונאיות הינה שהשקעת החברה במניות איתקה טרם ההצעה תימדד לפי שוויה ההוגן, כאשר הפער בין השווי ההוגן וערכה בספרים ייזקף לדוח רווח והפסד. בשלב זה, נאמד הרווח האמור בסך של כ-150 מיליון שקל".

איתקה היא מתפעלת ומפיקה (Operator) - כלומר, קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות בים, ממש כמו נובל אנרג'י, השותפה עם קבוצת דלק בתגליות הגז תמר ולוויתן. מדובר בחברת אנרגיה בינלאומית הפועלת באזור הים הצפוני, "והינה בעלת ניסיון רב בתחום האופרציה (תפעול)", אמרו לאחרונה בדלק, והוסיפו כי "איתקה היא בעלת יכולות וניסיון מוכחים בקידוחים במים עמוקים, בפיתוח מאגרים ובהפקת נפט וגז", והיא "שותפה בכ-25 פרויקטים להפקה של גז ונפט, כאשר ב-12 מתוכם היא גם משמשת כמפעילת המאגרים (Operator), ובכלל זה במאגר סטלה (Greater Stella Area), שההפקה ממנו החלה כבר בחודש פברואר האחרון".

דלק, שמנייתה עלתה בכ-5% נכון לשעות אחר הצהריים, נמצאת בשנים האחרונות בעיצומו של שינוי אסטרטגי בעסקיה - מחברה מגוונת לחברה ממוקדת אנרגיה, פעילות המתבססת על שליטתה בשותפויות הגז והנפט דלק קידוחים ואבנר - שמחזיקות במאגרי הגז תמר ולוויתן. לדלק מספר החזקות מרכזיות שעומדות למכירה: השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס (שמחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס), מחצית ממניות חברת ההתפלה IDE, והחזקות במאגר הגז תמר (כחלק ממתווה הגז ועל מנת שתוכל להחזיק במאגר לוויתן).

בסביבת הקבוצה פירטו לאחרונה כי הם מחפשים אחר הזדמנויות נוספות לרכישה של פעילות תפעול והפקה בצפון אמריקה ובאירופה. לדלק יתרות מזומנים רבות הפנויות לעסקאות מעין אלה: קודם להיענות להצעת הרכש באיתקה היו לדלק מזומנים בהיקף של כ-2.6 מיליארד שקל, וקו אשראי בהיקף של מעל למיליארד שקל. נוסף על כך דלק מקדמת כיום מספר עסקאות מכירה, שצפויות להניב לה מזומנים ניכרים בשלב כלשהו.