"בוחנים לאפשר מכירה ב'מחיר למשתכן' גם למשפרי דיור"

יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, חשף תוכנית שתאפשר לאוכלוסיית יעד נוספת להתמודד על רכישת דירות מוזלות ■ ריבית משכנתא מעודכנת

אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף
אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף

אחרי פתיחת חלק מההגרלות של מחיר למשתכן לסדרה ב', ואחרי שילוב של דירות למכירה בשוק החופשי בחלק מהפרויקטים, במטה הדיור שוקלים כעת את הצעד הבא. על פי דברים שאמר יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, ביום עיון של משרד המשפטים שעסק בתחום הנדל"ן, במטה הדיור בוחנים עכשיו את האפשרות לאפשר לקבלנים שזכו במכרזי מחיר למשתכן למכור את הדירות המוזלות גם למשפרי דיור. כלומר, לא רק זכאי משרד הבינוי והשיכון יוכלו לרכוש דירות זולות יותר אלא גם פלח רחב יותר באוכלוסייה והם משפרי הדיור.

מכיוון שמדובר בחלק נכבד בשוק ייתכן והדבר יאיץ את ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן על שוק הנדל"ן, ועל המחירים. חשוב לציין שעל פי יצחקי, מדובר נכון לעכשיו רק בפרויקטים בהם לא יהיה ביקוש לזכאי מחיר למשתכן, כלומר כל מי שניגש להגרלה ויתר על זכותו או שנשאר מלאי זמין בפרויקט שלא זכה לביקוש מזכאי סדרה א' או ב'.

כאמור, נכון להיום מדובר רק בתוכנית והפרטים המלאים עוד לא ידועים.

במקביל, החלטה שכזו תחייב גם שינוי בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל הנוגעת למחיר למשתכן, משום שנכון להיום דירות מוזלות מיועדות לזכאי מחיר למשתכן בלבד. נזכיר כי רק לאחרונה אישרה מועצת מקרקעי ישראל שינוי אחר בתוכנית מחיר למשתכן, שינוי המאפשר שילוב דירות לדיור ציבורי בפרויקטים אלו. על פי שינוי זה, המדינה תקבע מקומות מסוימים בהם עד 5% מהדירות שייבנו בפרויקט יעברו לרשות המדינה ויושכרו לזכאי הדיור הציבורי.

בינתיים, תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה לייצר עוד דירות מוזלות. על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה, נכון להיום מדובר ב-33,929 יח"ד מוזלות שנמכרו לקבלנים בהצלחה ברחבי הארץ מאז יצאה התוכנית לדרך. ביחד עם תוכנית מחיר מטרה, מדובר ב-35,578 יח"ד מוזלות סך הכל. במקביל, היקף הזכאים לתוכנית - כלומר משקי בית שהוציאו תעודות זכאות - עומד על כ-85.7 אלף משקי בית, כ-60 אלף השייכים לסדרה א' שרשאים לגשת לכלל ההגרלות והשאר שייכים לסדרה ב' שרשאים לגשת רק לחלק קטן מההגרלות.