ריבית המשכנתא במאי ללא שינוי - לאחר שעלתה 2% בשנתיים

ריבית המשכנתא המוצעת הצמודה למדד ירדה מעט ל-3.87%, לעומת 3.88% בחודש הקודם ■ האם צפויות להתחדש העליות במחירי הדירות? ■ ריבית המשכנתא – לאן?

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא בחודש מאי נותרה ללא שינוי. כך עולה מנתוני בנק ישראל. אחרי עלייה של כמעט 2% בריבית המשכנתא בשנתיים האחרונות, חלה עצירה מסוימת בחודשיים האחרונים. ריבית המשכנתא המוצעת הצמודה למדד ירדה מעט ל-3.87%, לעומת 3.88% בחודש הקודם.

העצירה בעליית הריבית מיוחסת לבלימה במספר העסקאות בשוק הנדל"ן. נראה כי רבים ממתינים על הגדר לראות האם צעדיו של שר האוצר, משה כחלון, יצליחו. בינתיים נראה שחוק מס דירה שלישית עומד ליפול. אם זה יקרה, ייתכן כי משקיעים לא ימכרו את דירותיהם, היצע הדירות לא יגדל והמחירים לא ייבלמו.

למעשה, ייתכן אף היפוך מגמה, בדיוק כפי שקרה עם נפילת חוק מע"מ אפס. אז, כזכור, ניסה שר האוצר יאיר לפיד להעביר חוק שיחסוך את המע"מ מרוכשי הדירות הזכאים. רבים חיכו על הגדר, חיכו וחיכו - אך הממשלה נפלה והחוק לא עבר. מיד לאחר נפילת החוק, נרשמה הסתערות על הדירות, שמחיריהן שוב עלו. זה תרחיש שעשוי להתרחש גם הפעם. 

בלי קשר לחוק ולסיכויי הישרדותו: העלות הכוללת לרכישת דירה עולה, בגלל העלייה בריבית המשכנתא. לאחרונה התראיין ל"גלובס" פרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי של בנק ישראל, שהעריך כי "עלות המימון ברכישת דירה תעלה וזו לא בשורה טובה למי שרוצה לרכוש דירה. אם הריביות ימשיכו ויעלו, יכול להיות שהמחירים יירדו, אבל זה לא אומר שהזוגות הצעירים ישלמו פחות, כי הם ייאלצו לשלם את הריביות הגבוהות יותר".

במאי, כאמור, הריבית שמרה על יציבות. ריבית המשכנתא הממוצעת הצמודה למדד לתקופה של 15 עד 20 שנה ירדה ל-4.14%, לעומת 4.25% בחודש הקודם והריבית על משכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה עלתה ל-4.36%, לעומת 4.34% בחודש הקודם. הריבית הצמודה למדד מבטאת עלות כוללת של כ-5%-6% בשנה (מדד המחירים לצרכן, בהתאם לתוואי שהגדיר בנק ישראל, צפוי לעמוד על 1% עד 3% בשנה).

ירידה קלה בריבית המשכנתא השקלית 

ריבית המשכנתא השקלית ירדה במאי ל-3.29%, לעומת 3.37%. הריבית השקלית הממוצעת שמפרסם בנק ישראל היא ממוצע של כל ההלוואות שניתנו בריבית שקלית, גם בריבית משתנה וגם בריבית קבועה. בפועל, לא ניתן להשוות בין שני סוגי הריביות הללו: הריבית הקבועה יותר בטוחה לאורך זמן, אך מראש היא יקרה יותר; בעוד הריבית המשתנה אמנם יותר נמוכה, אך היא יותר מסוכנת כי קיימת חשיפה לעלייה בריבית.

ריבית המשכנתא השקלית הממוצעת ל15 עד 20 שנה עומדת על 4.63%, לעומת 4.67% בחודש הקודם. ריבית המשכנתא השקלית ל-20 עד 25 שנה עומדת על 4.94%, לעומת 5% בחודש הקודם.

הוצאות נוספות ברכישת דירה

מעבר לעלות הדירה עצמה והוצאות המימון שנובעות מהמשכנתא, ישנן הוצאות נוספות ברכישת דירה, ביניהן:

■ עמלת פתיחת תיק - לרוב 0.25% מסך המשכנתא.

■ שכ"ט של עורך דין - נע בין 0.5% ל-1.5%.

■ עמלת רישום בטאבו - כ-300 שקל.

■ ייפוי כוח נוטריוני לטובת הבנק - כ-200 שקל.

■ רשם המשכונות - כ-300 שקל.

■ שמאי - לרוב עד 1,200 שקל, תלוי בנכס.

■ מתווך (אם תרכשו דרכו) - לרוב סביב 1%.

■ עלויות מעבר דירה - הובלה ועוד.

■ מס רכישה (גובה המס תלוי בשאלה אם זו דירה ראשונה או נוספת, ובפרמטרים נוספים) - למחשבון מס רכישה.

כמו כן, תהיה לכם הוצאה חודשית שוטפת על ביטוח משכנתא (ביטוח הדירה וביטוח חיים), שעשויה להסתכם במאות שקלים. אגב, חשוב לבדוק אחת לתקופה את הביטוח, מסתבר שאפשר לרוב להוזיל אותו משמעותית. 

מדריכים מאתר הון:

ייעוץ משכנתא - כמה עולה? והאם כדאי?

איך בוחרים משכנתא (לבד)?