"טראמפ יבחן אם העברת השגרירות לירושלים תזיק למו"מ"

שר החוץ של ארה"ב חשף בראיון ל-NBC את הקריטריון שיכריע את ההחלטה וייבחן בביקור הנשיא באזור ■ "הנשיא נוקט גישה ביצועית, שמנסה להבין איזו השפעה תהיה למהלך הזה" ■ בישראל טענו כי העברת השגרירות דווקא תועיל לתהליך השלום

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ שוקל אם העברת השגרירות לירושלים תסייע או תפגע בסיכויים לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים - כך אמר היום (א') שר החוץ של ארצות-הברית רקס טילרסון. בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC אמר טילרסון כי הנשיא "נוקט גישה ביצועית, שמנסה להבין את הנושא עצמו תוך כדי הקשבה לכל הצדדים באזור, ולהבין איזו השפעה תהיה למהלך הזה (העברת השגרירות) בהקשר לתהליך השלום".

"הנשיא הביע לאחרונה את רצונו להשקיע מאמצים רבים כדי לבדוק אם ניתן להניע יוזמת שלום בין ישראל לפלסטינים, והוא זהיר ברצונו לראות כיצד זה ישפיע על תהליך השלום". לשאלה כמה זמן יימשך המהלך, השיב: "אני חושב שזה תלוי בעמדות הצדדים, וברצונה של ישראל, אם זה יועיל לתהליך השלום או שמא זה יסיח את הדעת".

לדבריו, הביקור במזרח התיכון הולך להיות "חשוב מאוד". "המסר החשוב שהוא יביא איתו הוא מסר של אחדות בין שלוש הדתות. הוא מאמין שביכולתם לעמוד מול כוחות הטרור והרשע שאנחנו רואים בדאעש, אל-קאעדה ואחרים. זה חשוב שהוא יקרא לכולם לעמוד יחד עבור השלום".

טראמפ ימריא ביום שישי הקרוב למסע הראשון שלו מחוץ ל ארצות-הברית. הוא יבקר תחילה בערב הסעודית ומשם ימשיך לישראל. הוא ינחת בארץ ביום שני ובמהלך 26 שעות ביקורו ייפגש גם עם אבו מאזן ברשות הפלסטינית.

אחד הנושאים הנפיצים ביותר שילוו את ביקורו יהיה מעבר השגרירות לירושלים. רבים מנשיאי ארצות-הברית משתי המפלגות הציעו להעביר את השגרירות לירושלים, אך לבסוף תמיד חתמו על החוק המותיר אותה בתל-אביב. חוק זה יפוג באחד ביוני, וטראמפ צפוי לחתום על חידושו לשישה חודשים נוספים בטרם זה יקרה.

סימן נוסף לכך שהבית הלבן מתנהל בזהירות בעניין הוא ששגריר ארצות-הברית לישראל, דייוויד פרידמן, מתכנן לעבוד מהשגרירות בתל-אביב ולא מהקונסוליה בירושלים, אף שרבים הפצירו בו לעשות זאת. לפרידמן יש גם דירה בירושלים אך הוא צפוי להתגורר בבית שגריר ארצות-הברית הרשמי שבהרצליה. הפלסטינים טוענים כי החלטה על העברת השגרירות תערער את מעמדה של ארצות-הברית כמתווכת בסכסוך.

בנט לנתניהו: תבהיר שאנו מצפים ממשל ארה"ב להעביר את השגרירות

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, אמר בתגובה לדברי טילרסון כי הוא קורא לראש הממשלה להבהיר "שאנו מצפים מממשל ארצות-הברית להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בירושלים המאוחדת בריבונות ישראל". ‏

לדבריו, "העברת שגרירות ארצות-הברית לבירת ישראל מחזקת את ישראל, ומחזקת את הסיכויים לשלום-אמת, מפני שכל הסכם המבוסס על חלוקת ירושלים דינו להיכשל. ‏כפי ששגרירויות מדינות העולם נמצאות בבירת ארצות-הברית, וושינגטון, כך הן צריכות להימצא בירושלים, בירתנו מזה 3,000 שנה. זו בירתנו הנצחית ואין בלתה".

ביום חמישי האחרון דווקא קרא נתניהו פומבית להעביר את השגרירות לירושלים בעת כינוס לשכת הליכוד בבירה. "ירושלים היא בירת הנצח של עם ישראל ולכן ראוי שכולם, כל השגרירויות, ובראשן ידידתנו ארצות-הברית יעברו לירושלים", אמר אז.

מלשכת ראש הממשלה נמסר היום כי עמדת ישראל נאמרה פעמים רבות לממשל האמריקאי ולעולם. "העברת השגרירות האמריקאית לירושלים לא רק שלא תפגע בתהליך השלום, אלא להיפך. היא תקדם אותו על ידי תיקון עוול היסטורי ועל ידי ניפוץ הפנטזיה הפלסטינית שירושלים היא לא בירת ישראל".

תגובת בנט לדברי טילרסון הן ביקורת מרומזת שנייה של שר החינוך על נתניהו בנושא המדיני ביממה האחרונה. אתמול התייחס בנט לדבריו של היועץ לביטחון לאומי האמריקאי הרברט מקמאסטר, ולפיהם נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ יביע את שאיפתו "לכבוד ולהגדרה עצמית לפלסטינים".

בנט קרא לבטל את נאום בר-אילן ואמר כי "לא ניתן להמשיך לנהל מדיניות של בונקר. ישראל חייבת ליזום ולהציב חזון משלה, אחרת, כפי ששוב מסתמן, גורלה ייקבע על ידי אחרים. נאום בר-אילן היה בתקופת הנשיא אובמה. הנאום וההסכמה להקמת פלסטין הביאו עלינו חרמות, טרור, ואיום דמוגרפי חמור, ועכשיו הזמן להודיע על ביטולו".

בליכוד התייחסו בחריפות לביקורת המרומזת של בנט, ומסרו כי הדברים שלו הם "דוגמה להלקאה עצמית הזויה והפעם מן הימין. החרמות על ישראל נובעות מעצם ההתנגדות למדינה יהודית ולא משום דבר אחר. מי ששולח תלמידים יהודים להשתטח במסגדים, שממנה אשת שמאל קיצונית לאחראית על לימודי האזרחות ולא נוקף אצבע בעניין ההסתה בבתי הספר במזרח ירושלים, שלא יטיף לנו".