בג"ץ עוצר את פיצול התאגיד: ימשיך לפעול כרגיל עד 15 ביוני

(עדכון) - שופטי בג"ץ נענו הערב לעתירות שהוגשו נגד החוק שקבע כי השידור הציבורי יתבסס על שני תאגידים נפרדים, שאחד מהם יספק שידורי חדשות ואקטואליה לשני ■ המדינה תנמק בתוך חודש מדוע לשיטתה יש לפצל את התאגיד

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בג"ץ הוציא הערב (ב') צו על-תנאי למדינה, בו הוא מבקש ממנה לנמק מדוע לא יבוטל התיקון המרכזי בחוק השידור הציבורי שמורה על פיצול תאגיד השידור לשני גופים נפרדים. על המדינה לנמק את עמדתה בתוך כחודש, עד 15 ביוני, ובמהלך התקופה הזאת תיקון החוק לא ייכנס לתוקפו, כך שפיצול התאגיד למעשה יבוטל לפחות למשך זמן זה, והוא יפעל בחודש הקרוב כפי שנקבע בחוק המקורי: תאגיד אחד, שלו חטיבת חדשות בראשות ברוך שי.

הצו על-תנאי הוצא על רקע עתירות שהגישו ח"כ איתן כבל, התאגיד עצמו וארגון העיתונאים.

במהלך הדיון שהתקיים בצהריים מתחו שלושת השופטים - יצחק עמית, חנן מלצר ונעם סולברג - ביקורת חריפה על התיקון לחוק השידור הציבורי שאושר בשבוע שעבר, שעיקרו הוא כאמור הוצאת חטיבת החדשות מתוך תאגיד "כאן" והפיכתה לתאגיד חדשות נפרד.

היום החל התאגיד בשידוריו באופן שעולה בקנה אחד עם תיקון החוק, כך שלכאורה שני התאגידים החלו לפעול בנפרד, אך בפועל לא הייתה לכך עד כה משמעות מעשית, מכיוון שלתוך תאגיד החדשות הוכנסו ממילא תוכניות החדשות שהיו אמורות להיות משדורות במסגרת תאגיד "כאן" לפני תיקון החוק.

בנוסף, לתאגיד החדשות לא מונה מנהל קבוע, וגם המנכ"ל הזמני, שלפי תיקון החוק אמור להוביל אותו בחודשים הקרובים, עדיין לא מונה על-ידי הכנ"ר. מי שאמור היה להוביל את תאגיד החדשות בימים הקרובים הוא ברוך שי, שממילא נבחר על-ידי ראשי התאגיד, המנכ"ל אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר, להוביל את חטיבת החדשות של התאגיד.

עתירתו של ח"כ כבל הוגשה באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת. עתירת התאגיד הוגשה באמצעות עו"ד דורי קלגסבלד, ועתירת ארגון העיתונאים הוגשה באמצעות עורכי הדין מורן סבוראי ואמיר בשה.