ישראל מציעה למדינות באסיה מערכות להגנת "המים הכלכליים"

בתערוכה הימית בסינגפור מציגות 8 חברות ביטחוניות ישראליות אמצעים מתקדמים להגנה על המרחב הימי, הכוללים בין היתר מל"ט, מערכות ירי, מכ"ם ו"כיפת ברזל ימית"

מערכות ואמצעים שפותחו במהלך השנים האחרונות בחברות הביטחוניות בישראל, במטרה לשמש בין השאר להגנה על מרחב המים הכלכליים שלה - מוצעות כעת לחילות ים של מדינות אסיה במסגרת התערוכה הימית IMDEX שנפתחה אתמול (ג') בסינגפור.

8 חברות ביטחוניות ישראליות, בהן החברות הגדולות רפאל מערכות לחימה, אלביט מערכות, תעש מערכות, והתעשייה האווירית, מציגות במסגרת הביתן הישראלי שהוקם בתערוכה מגוון רחב של פיתוחים ואמצעים שהותאמו לאיומים בזירה הימית העדכנית. "האתגרים עמן מתמודדת ישראל בזירה הימית דומים מאוד לאלה שאיתן מתמודדות מדינות באסיה", אמר בשיחה עם "גלובס" סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון, פול פרידברג. "מדובר באיומים כטרור ימי, שמגביר את הצורך בהצטיידות במערכות גילוי ומודיעין, במערכות סייבר ייעודיות ובאמצעים נוספים".

במשרד הביטחון רואים את המערכות שפותחו בישראל למען הגנה על אסדות הגז הטבעי בים התיכון כמערכות שעונות על הצרכים הביטחוניים של מדינות כתאילנד, וייטנאם, הפיליפינים ועוד.

לדברי גורם ביטחוני, "לא בכדי מודל ההגנה על המים הכלכליים שצה"ל, משרד הביטחון והחברות הביטחוניות פיתחו - נחשב לאטרקטיבי בשוק זה. בשנים האחרונות ישראל פיתחה את יחסיה עם מדינות אסיה, וכולן מכירות ביתרון הטכנולוגי ובניסיון המבצעי שלה בתחומים השונים, בין השאר בזירה הימית - והן רוצות לעבוד איתנו".

רוב המערכות שמציגות החברות מישראל במסגרת התערוכה בסינגפור כבר נמכרו לצבאות בעולם, בין השאר לצה"ל. בחלק מהמערכות נעשו בשנים האחרונות התאמות שונות באופן שמאפשר את שילובן בלחימה בזירה הימית במתארים של הגנה או התקפה, להגנה על כלי שייט ולאבטחת נתיבים של אניות סוחר.

ה"טריגון" של תע"ש

תע"ש מערכות חושפת לראשונה במסגרת התערוכה מערכת רקטית חדישה, "טריגון" לתקיפת מטרות יבשתיות מהים. בחברה אומרים כי היא מעמידה למפעיליה יכולות תקיפה מדויקות של מטרות אסטרטגיות מלב ים, לאורך החופים או בעומק היבשה, וזאת תוך מתן סיוע לכוחות היבשה במהלך תמרון.

המערכת המצוידת במחשב ירי מתקדם מותקנת על ספינות קרב וכוללת משגר ימי, המאפשר את שיגורי הרקטות לעבר מטרות גם בתנאים קיצוניים כמו טלטולים של כלי השיט ותנודות חזקות שלו.

המשגר של המערכת כולל שני מארזים של ארבע רקטות בכל אחד, ובתע"ש מערכות אומרים כי הם מתאימים לירי של מגוון רקטות לטווחים שונים - בהתאם לצרכים המבצעיים בעת לחימה. במקביל, החברה מציגה פיתוחים נוספים הקשורים ללוחמת ים, ובכללם מערכת הגנת חופים המבוססת גם היא על מגוון של רקטות מדויקות שהחברה פתחה במהלך העשור האחרון.

ה"אלפא" של תע"א

התעשייה האווירית מציגה בסינגפור את המכ"ם החדש שפיתחה חברת הבת שלה, אלתא מערכות, המכונה "אלפא". מדובר במכ"ם שמותאם לספינות טילים ובאחרונה התקנתו החלה בסטי"לים של צה"ל מדגם סער 4.5. הוא מסוגל לייצר מספר רב של אלומות שסורקות סימולטנית מטרות ימיות ואוויריות ומספק למשתמש תמונת מצב ברורה לטווחים ארוכים, תוך גילוי וזיהוי של מטרות ועקיבה אחריהן, השתלבות במערכות נשק שונות כמו מערכת ההגנה הימית ברק 8 ועוד. בנוסף, החברה מציגה לבאי התערוכה גם יכולות של מטוסים ללא טייס (מל"טים) שפותחו במטרה לענות על אתגרים ביטחוניים שמתהווים במרחב הימי.

המיני-מל"ט של אלביט

בתחום המל"טים, אלביט מערכות מציגה את מערכת המיני-מל"ט החדשה שלה, סקיילארק C - המיועדת למשימות ימיות טקטיות כמו טיסות תצפית לטווחים קצרים. למל"ט יכולות ציפה ועמידות למים.

בנוסף, החברה מציגה את כלי השייט הבלתי מאויש שלה Saegull, הנחשב לכלי רב משימתי ומתאים ללוחמה נגד צוללת ולנטרול מוקשים ימיים שמאיימים על נתיבי שייט של אניות סוחר ועל נמלי ים.

חברת רפאל מערכות לחימה מציגה בין פיתוחיה מערכות הגנה נגד טילי טורפדו, מערכות קשר ימי ולוחמה אלקטרונית, כמו גם את מערכת "כיפת הברזל הימית", המותאמת להגנה על כלי שייט מפני טילים ומפני תקיפה של כלי טייס. בין השאר, החברה מציגה את כלי השייט הבלתי מאויש שפתחה, פרוטקטור, המיועד למשימות ביטחון שוטף. זאת, לאחר שלפני מספר חודשים החברה השלימה בהצלחה ניסוי של ירי טילי "ספייק" מסיפונו של כלי זה.