"כל המדדים הכלכליים באירופה מצביעים על שיפור"

לדברי רינת אשכנזי, מנהלת מחקר המדדים בקסם מדדים, "ברבעון הראשון של השנה, בפעם הראשונה מזה שנים, אירופה צמחה יותר מאשר ארה"ב" ■ אבנר חדד, מנכ"ל קסם: "אני שמח לראות שהחשיבה לטווח ארוך מחלחלת"

רינת אשכנזי / צילום : איל יצהר
רינת אשכנזי / צילום : איל יצהר

ירנת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר המדדים בקסם מדדים, הציגה אתמול (יום ג') בכנס הפודיום של "גלובס" בשיתוף קסם מדדים, טיעון נלהב בעד השקעה באירופה. "איפה שאני לא מסתכלת, גם ברמת המאקרו, גם ברמת המיקרו וגם מבחינת הסנטימנט של המשקיעים בחו"ל, אני רואה שיפור", אמרה בפתח דבריה.

"גרמניה צמחה ברבעון הראשון ב-0.6% וגוש האירו השנה צפוי לצמוח השנה ב-1.7%. ברבעון הראשון, בפעם הראשונה מזה שנים, אירופה צמחה יותר מאשר ארה"ב. נכון שזה היה רבעון חלש אבל עדיין סוג של הישג".

לדברי אשכנזי, כל המדדים הכלכליים מצביעים על שיפור, ובין השאר גדל היקף התעסוקה; סקטור האנרגיה מתאושש לאחר שנה קשה; ניכרות מגמות חיוביות בנדל"ן ובטכנולוגיה וגם הצריכה הפרטית גדלה באופן משמעותי. מגמה נוספת בעלת השפעה היא התאוששות בשווקים המתעוררים - בסין ובמדינות אחרות באסיה, בדרום אמריקה ואף ברוסיה - המאפשרת למדינות שונות, בראשן גרמניה, להגביר אליהם את היצוא. "זה מקרין חיובית באופן מיידי על אירופה", אמרה.

אשכנזי הוסיפה שניכר שיפור בדוחות החברות עם רווחיות שבין 18% ל-24%. "גם הבנקים באירופה משתפרים, רואים את זה גם בביצועי המניות, רואים את זה בדוחות עצמם ובסנטימנט; הדוחות של הבנקים טובים יותר, הם עברו את המשוכות הבאמת מרובות שהיו בדרך, וכרגע במגמת שיפור. גם הצרכנות, הבריאות והטכנולוגיה - כל הסקטורים מראים שיפור וזה בא לידי ביטוי גם במחירי המניות.

"אחד הדברים החשובים זה תמחור. אנחנו קודם כל קופצים לארה"ב, שם אנחנו מרגישים בטוח. זה השוק הגדול שמושך קודם כל את הכספים. אחרי שכבר מיצינו אנחנו מסתכלים על המכפילים ומנסים לראות מה השלב הבא, מה הקרון הבא שעליו קופצים, וכמובן שהקרון הבא הוא האירופאי, אם הנתונים תומכים בכך, ונכון לעכשיו הוא אטרקטיבי, אם כי הוא הולך ומתייקר".

אשכנזי ציינה שגם הסיכונים באירופה הולכים ומתפוגגים לאחר שאפקט הברקזיט נרגע והבחירות בצרפת הסתיימו. "עושה רושם שמרקל מתחזקת והמשקיעים נשמו לרווחה, כנראה שאירופה לא מתפרקת והכסף התחיל לחזור לאזור הזה".

אשכנזי הציגה את גרף ה-S&P 500 האמריקאי לעומת מדד היורוזון, כהמחשה לפער שנוצר מאז משבר 2008, כאשר בעוד הרווחים בארה"ב התאוששו באירופה נמשך הדשדוש בשנים האחרונות, בין השאר בשל הימנעות הבנק המרכזי האירופי ללכת במתווה של הפד האמריקאי ולבצע הרחבה מוניטרית. אבל לדבריה, בעוד שב-2016 המשקיעים הוציאו מאירופה 100 מיליארד דולר, החל מתחילת השנה 96% מהכסף שהוציאו המשקיעים האירופאים כבר חזרו לגוש האירו, בעוד רק 20% מכספי המשקיעים האמריקאים חזרו ליבשת. לדבריה, מכיוון שתנועת הכספים נעשית כתגובה למגמה ולא כגורם לה, הפער בהחזרת הכספים מייצר הזדמנות, ונכון לעכשיו, במונחי מכפיל הון, אירופה נמצאת בדיסקאונט של 45% מול ארה"ב לעומת 33% בעבר.

את הכנס פתח אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים, שאמר כי "אנחנו נמצאים כרגע בעולם מאוד מעניין, עולם מרתק. מצד אחד - אופוריה. אתמול מדד S&P 500 שבר את קו 2,400, שיא כל הזמנים. גם בישראל, מדד תל-אביב 90 הגיע לרמה הגבוהה שלו, של לפני 2008. אתה מסתכל על המסכים, רואה מניות שעולות ב-10%-15%. אופוריה. דברים נראים מדהים. כשאתה מסתכל בצד השני, על כמות האירועים שהיו בשנה האחרונה ושצפויים להיות בשנה הקרובה, אף אחד מהאירועים האלה הוא לא משהו קונקרטי, אלה אירועים, כמו עננה שיושבת מלמעלה ומייצרת אי-ודאות. ממשל טראמפ המייצר לא מעט אי-ודאות; האם יצליח ליישם דברים שהבטיח, רפורמת המסים, ריביות, דולר, מתיחות גיאו-פוליטית, צפון קוריאה, רוסיה, ברקזיט. האם זה יתורגם לשווקים? יש הרבה מאוד אי-ודאות", הזהיר חדד, "אבל השווקים מאוד רגועים", הוא הזכיר. "אחת העדויות המשמעותיות לרוגע ולשלווה, אולי אפילו השאננות של השווקים, זה מדד הפחד. מה שרואים זה שמדד הפחד בארה"ב הגיע לרמה הכי נמוכה שלו מאז 1993. 24 שנים. גם בגרמניה וגם באירופה בכלל המצב זהה. אנחנו לא יודעים מה יקרה בטווח הקצר, ובהחלט תרחישים שהפוכים ממה שאנחנו רואים בטווח הקצר הם אפשריים.

עוד אמר חדד כי "תמיד צריך להבין שיהיו תרחישים ויהיו הפתעות, ופתאום אחת מהעננות תוריד גשם. תמיד צריך להסתכל לטווח הארוך, לפתוח את הראש לטווח הארוך. ואני שמח לראות שיותר ויותר התפיסה הזאת, של החשיבה לטווח ארוך, מחלחלת", הוא אמר.

"באפריל המוסדיים היו אופטימיים בנוגע לשוק המניות בישראל, אבל יש התמתנות"

לדברי לירן צביה, מנהל דסק מוסדיים בקסם מדדים, "בשוק האג"ח הממשלתיות, בשונה משוק המניות, רואים שונות לאורך הרבעונים. באפריל 2017 רואים ירידה חדה במדד האופטימיות בשוק המוסדי. זהו שיא הפסימיות מאז שהשקנו את המדד"

לירן צביה, מנהל דסק מוסדי בקסם מדדים, חשף בכנס הפודיום של "גלובס" בשיתוף קסם מדדים, את מדד האופטימיות של המוסדיים, שמבוצע מדי רבעון מאז ינואר 2016. הסקר החמישי נערך לפני כשלושה שבועות, ב-26 באפריל, והשתתפו בו 100 מרואיינים טלפוניים המייצגים גופים מוסדיים שונים.

לדברי צביה, "מאז שהשקנו את מדד האופטימיות, שוק המניות בישראל עלה בכל רבעון, עד לשיא בינואר 2017. באפריל 2017 המוסדיים אופטימיים, אבל יש התמתנות. בשוק האג"ח הממשלתיות, בשונה משוק המניות, אנחנו רואים שונות לאורך הרבעונים. באפריל 2017 יש ירידה חדה במדד האופטימיות בשוק הזה. למעשה זהו שיא הפסימיות מאז שהשקנו את המדד", אמר צביה.

עוד הראה צביה, כי בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי, ניכרה במדד של ינואר 2016 פסימיות שהתבטאה בציון של מינוס 32, אך בשלושת המדדים העוקבים, כולל בינואר 2017, הציון היה חיובי והאופטימיות הלכה וגברה עם ציון 14 בשיא. בחודשים שחלפו מאז שוב ירדה האופטימיות, עד ציון של מינוס 20 בחודש האחרון. צביה סבור כי הפסימיות ביחס לאג"ח המקומיות עלולה לנבוע מכך שהשוק המוסדי צופה שהריבית תעלה.

שוק המניות האמריקאי התנהג בשנה הראשונה למדד האופטימיות באופן דומה למדי למקבילו הישראלי, עם עליה מתונה אך מתמדת. באפריל ניכר שינוי מגמה, עם מעבר לתוצאה של מינוס 1.4. לדברי צביה לא מדובר בפסימיות מובהקת, אלא בגישה נייטרלית.

באירופה, בשונה משוקי המניות בישראל ובארה"ב, ניכרה בכל אחד מהסקרים הקודמים מגמה אחרת. באפריל האחרון שוב חל שינוי מגמה חד, כלפי מעלה, מציון 7.2 בינואר לציון 32. "מדובר בשיא כל הזמנים של מידת האופטימיות של המשקיעים המוסדיים", אמר צביה. "צריך לציין שהסקר נערך לפני הבחירות בצרפת (לפני הסיבוב השני, נ"י), כלומר המוסדיים בישראל, למרות כל ההפתעות שהיו (בסיבוב הראשון) ניבאו שהתוצאות יהיו כפי שהן היו".

שינוי חד התחולל גם בשאלה על שער האירו מול שער השקל. לאחר תחזיות פסימיות בסקרים במארס 2016, בספטמבר 2016 ובינואר השנה, הפעם סבורים 46.9% מהנשאלים שהאירו יעלה מול השקל, ובסה"כ נרשם ציון של פלוס 16.8. בתחזיות הנוגעות לשער הדולר מול שקל לא חל שינוי משמעותי, וזהו הרבעון הרביעי ברציפות שהמוסדיים צופים שהדולר יתחזק.

"הדבר הבולט הוא ששוק המניות בישראל, מדד ת"א 125, הניב מאז ינואר 2016 תשואה של 1.27%, פחות או יותר כמו האג"ח הממשלתיות", סיכם צביה. "אם אנחנו בוחנים את שוק המניות בארה"ב ובאירופה, אנחנו רואים תשואות מרשימות של 27% ו-22%, בעוד האג"ח הקונצרניות בישראל הניבו תשואות של 6.24%. זה אומר שהמשקיעים בארץ צריכים לחפש אלטרנטיבות למדד ת"א 125, למרות שזה לא אומר שתשואות העבר מנבאות על תשואות העתיד ושזה לא יכול להשתנות ולתת את אותן תשואות כמו ב-S&P", הוא אמר.

בשיתוף קסם מדדים

ממצאי מדד המוסדיים
 ממצאי מדד המוסדיים

מה לדעתך יקרה בשוק המניות בישראל
 מה לדעתך יקרה בשוק המניות בישראל