טמפו תשווק את מותג הקפה האיטלקי קימבו

החברה, שפעילה שנים רבות בענף המשקאות הקרים, תשווק קפסולות תואמות למכונות נספרסו ותערובת פולי קפה לאספרסו

טמפו נכנסת רשמית לשוק הקפה: שנתיים אחרי שרכשה את הזיכיון להפצת מותג הקפה האיטלקי KIMBO, החברה משיקה את פעילותה באמצעות חברת הקפה ותחל לשווק קפסולות תואמות למכונות נספרסו ותערובת פולי קפה לאספרסו.

זוהי הכניסה הראשונה של טמפו לענף המשקאות החמים. טמפו פעילה ותיקה מאוד בתחום המשקאות הקרים, עם מותגים דוגמת גולדסטאר והיינקן מתחום הבירות, ופפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל ומאלט מתחום המשקאות המוגזים. בתחום המים טמפו מייבאת את המותגים סן בנדטו וסן פלגרינו. בנוסף, החברה מחזיקה ביקבי ברקן וסגל, ובתחום המשקאות האלכוהוליים היא אמונה על מותגים דוגמת ג'יימסון, וודקה אבסולוט, שיבאס וגלנליווט. כעת כאמור תנסה טמפו לכבוש נתח שוק בענף המשקאות החמים, באמצעות דריסת רגל בתחום הקפה.

לפני כשנתיים רכשה טמפו את חברת נני, שייבאה קפה ומכונות לתחום המוסדי (בעיקר מסעדות). כעת כאמור הרכישה מניבה פרי, אלא שהחברה בחרה להתמקד בצרכן הסופי בעיקר: בשלב ראשון תפעל טמפו מול הצרכנים הפרטיים והעסקים הקטנים, ותמכור בישראל את קפסולות הקפה של קימבו, התואמות למכונות נספרסו, תמורת כ-1.80 שקלים לקפסולה (במארזים של עשר). עוד תשווק החברה פולי קפה משני סוגים המתאימים למכונות קפה ביתיות אוטומטיות או ידניות.

רוב מכונות הקפה הביתיות של הצרכנים הישראלים פועלות באמצעות קפסולות, כשההערכות הן שכ-80% מהמכונות הן של נספרסו. בשנת 2013 המתינו שחקניות הקפסולות בדריכות לפקיעת הפטנט של נספרסו על הקפסולות שלה, והשווקים בארץ ובחו"ל הוצפו בקפסולות תואמות. בארץ פעילות בתחום כמה שחקניות מרכזיות, בהן עלית, קפה ג'ו, אילנ'ס והמותג שופרסל - לכל אחת מהחברות הגרסה שלה לקפסולה, אולם לאף אחת מהן אין את המבחר העצום של נספרסו העומד על כ-25 טעמים.

הקפסולות התואמות משחקות בעיקר בזירת המחיר: בשעה שקפסולות נספרסו מתומחרות בטווח של 2.20-2.55 שקלים לקפסולה - הקפסולות התואמות נמכרות בכ-20%-25% פחות. כך לדוגמה, עלית שלפני כשנה השיקה את הקפסולות שלה מחדש מוכרת מארז של עשר קפסולות ב-17 שקל (1.70 שקלים לקפסולה), קפה ג'ו משווקת מארז של עשר קפסולות ב-18 שקל, בדומה למחיר שטמפו תשווק את קפסולות קימבו, ואילנ'ס משווקת את הקפסולות שלה בכ-2 שקלים ליחידה. קפסולות תואמות אחרות הן של רוסו קפה (כ-1.40 שקלים ליחידה) ושל קפה בוניני (1.60 שקלים).

רוב מותגי הקפה כיום מעדיפים לייצר קפסולות תואמות נספרסו, לאור העובדה שחברת הקפה מבית נסטלה שולטת ביד רמה בשוק מכונות הקפה הביתיות, מה גם שבכך הן לא מטריחות את עצמן בהיבטי הייצור, התפעול ותחזוקת המכונות, שכן הן נשענות על העבודה שעושה נספרסו.

לפי ההערכות כ-260-270 מיליון קפסולות נמכרות בישראל מדי שנה, כשלמעלה ממחציתן הן של נספרסו. המספר הזה משקף גידול בהיקפים מדי שנה - הבא בין היתר על חשבון צריכת קפה מסורתי. כעת, כאמור, התחרות מתחממת. בשלב ראשון תשווק טמפו בישראל שלושה סוגי קפסולות: תערובת אינטנסו, החזקה מבין השלוש, תערובת נאפולי המופקת מזני ערביקה ורובוסטה, ותערובת ארמוניה המכילה 100% קפה.

תערובות הקפה של קימבו נארזות בשקים של 1 ק"ג, והן יגיעו בשלב ראשון בשתי תצורות שונות (במינונים שונים של ערביקה ורובוסטה) ויימכרו במחיר של כ-100 שקל ל-1 ק"ג.

המותג קימבו משתייך לקבוצת קפה דו ברזיל, והוא נוסד בשנת 1963 בנאפולי, דרום איטליה - עיר שרשמה לעצמה מסורת קפה ארוכת שנים. החברה הוקמה על ידי שלושה אחים למשפחת רובינו וכיום מותג הקפה שלהם משווק ביותר מ-40 מדינות באירופה, בארה"ב, באוסטרליה ובמדינות נוספות. מוצרי הקפה של קימבו משווקים כיום בישראל בהיקפים קטנים, והם נמכרים בעיקר באתרי אינטרנט לממכר מוצרי קפה ובחנויות מתמחות.