"חקיקת המס האמריקאית מיושנת - הרפורמה - הזדמנות"

רפורמת המס של טראמפ יכולה להיות ההזדמנות האחרונה לתקן את כלכלת העולם ■ דיוויד וו, מבכירי האנליסטים של מריל לינץ': הסיפור הגדול בשווקים - איך תיראה רפורמת המס שלו ומתי תעבור

דונלד ומלאניה טראמפ בערב הסעודית / צילומים: רויטרס
דונלד ומלאניה טראמפ בערב הסעודית / צילומים: רויטרס

יש הרבה הגזמה ועיוותים בחלק מהפרסומים על טראמפ בתקשורת, כך סבור דיוויד וו, מבכירי האנליסטים של בנק ההשקעות בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. לדבריו, בכל הקשור למדיניותו הכלכלית, נשיא ארה"ב הוא "פרגמטיסט שמייצג במידה רבה את קול ההיגיון" ותוכניתו לרפורמה מקיפה בכללי המס עשויה להיות ההזדמנות האחרונה לעצור את הסחף לכיוון הצעות מהפכניות ורדיקליות יותר שמזכירות את שנות ה-30 של המאה הקודמת. בראיון ל"גלובס" נשמע וו אופטימי באופן מפתיע לגבי כוונותיו של נשיא ארה"ב.

 - האם טראמפ הופך לברווז צולע בעקבות ההתפתחויות האחרונות?

"לדעתי לא, כי עדיין לא ראינו שום ראיה שתתמוך בהאשמות נגדו. הייתה לו זכות לפטר את ג'יימס קומי (ראש ה-FBI - ע"ב) והייתה לו זכות לחלוק מידע מודיעיני עם הרוסים, או עם כל מי שהוא רוצה לצורך העניין. גם אם קומי יעיד השבוע ויגיד שטראמפ הנחה אותו לעצור את החקירה של מייקל פלין (היועץ לביטחון לאומי שנאלץ להתפטר לאחר ששיקר בנוגע לקשריו עם הרוסים - ע"ב), אז קומי מסבך את עצמו, כי לפי החוק הוא היה חייב לדווח למשרד המשפטים באופן מיידי שהייתה התערבות בחקירה.

"יש גם מרחב של פרשנות לגבי מה בדיוק טראמפ אמר לקומי. זה דבר אחד לומר 'פלין בחור טוב, תהיה עדין איתו', וזה דבר אחר לגמרי לומר 'אם תמשיך לחקור את פלין - אפטר אותך'".

"תגובת יתר לגלובליזציה"

 - מה מסביר את התמיכה בו?

"זה לא כל כך טראמפ עצמו אלא יותר סוג של תגובת נגד לגלובליזציה. אשתי ואני מסיימים עכשיו כתיבת ספר, למעשה רומן, שמראה כיצד הגלובליזציה 'ירדה מהפסים' ב-15 השנים האחרונות, ובמובן מסוים הספר צופה את תגובת הנגד לגלובליזציה. לצורך התחקיר לספר הסתובבנו במערב התיכון של ארה"ב - וזה ממש לא הפתיע אותנו".

 - למה תהליך הגלובליזציה השתבש?

"יש הרבה סיבות, אבל מה שהכי אירוני בעיניי הוא שתגובת הנגד מגיעה מארה"ב. אחרי הכול, מה שאיפשר את הגלובליזציה היא מהפכת טכנולוגיית המידע (IT) שנוצרה בחצר האחורית של אמריקה. אפשר לטעון שארה"ב היא המרוויחה הגדולה מהגלובליזציה, ואף על פי כן ההכנסה החציונית למשק בית בארה"ב ירדה ב-3% ב-15 השנים האחרונות, למעשה מהיום שסין נעשתה חברה בארגון הסחר העולמי (WTO). ב-15 השנים שקדמו ל-15 השנים האחרונות ההכנסה החציונית למשק בית גדלה ב-15%.

"בשורה התחתונה 90% מהאמריקאים חשים שמצבם הורע או שלא השתפר ב-15 השנים האחרונות והשאלה היא למה. למה ארה"ב לא הרוויחה יותר מהגלובליזציה? לדעתי, אחת הסיבות העיקריות - ובוודאי הסיבה שהכי פחות מודעים לה - היא חוקי המס בארה"ב.

"הפעם האחרונה שארה"ב עדכנה את חקיקת המס שלה הייתה ב-1986, כלומר לפני 30 שנה. נכון להיות חקיקת המס מיושנת. היא דינוזאור".

3 ליקויים

"אדגים לך שלושה ליקויים מהותיים במערכת המס האמריקאית. הראשון הוא מס החברות השולי בארה"ב שעומד על 35%. זה שיעור המס הגבוה ביותר בין מדינות ה-OECD. השני הוא שארה"ב, יחד צפון קוריאה ועוד מדינות בודדות בעולם, ממשיכות לחייב חברות במס לפי ההכנסות שלהן בכל העולם ולא על בסיס טריטוריאלי. השלישי הוא שארה"ב היא המדינה היחידה מבין מדינות ה-OECD שאין בה מע"מ.

"שלושת הליקויים האלה מונעים מהכלכלה האמריקאית לממש חלק ניכר מהפוטנציאל שלה. חברות אמריקאיות הוציאו הון בהיקף של 3 טריליון דולר למדינות אחרות כדי לחמוק מתשלום מס בארה"ב. הכסף הזה לא רלבנטי מבחינתם של 350 מיליון אזרחי ארה"ב. בנוסף, בשנים האחרונות הרבה חברות אמריקאיות רכשו חברות זרות במטרה להעביר את המטה שלהן או את בסיס המס שלהן אל מחוץ לארה"ב, למשל לאירלנד.

"בין 2003 ל-2011 היו שבע עסקאות כאלה, אבל בשלוש השנים האחרונות היו 27 עסקאות כאלה. וכמובן חברות אמריקאיות יצרו מאות ישויות משפטיות בעולם במטרה לתכנן את המס שלהן. למעשה כללי המס הנוכחיים יוצרים תמריץ ענק לחברות אמריקאיות לשלם תשלומי יתר לשירותים שהן רוכשות מהחברות הבנות שלהן בעולם כי עדיף להן לרשום את הרווח אצלן.

"הנקודה שלי היא זו: כללי המס בארה"ב תמרצו חברות אמריקאיות ליצור משרות מחוץ לארה"ב, להשקיע מחוץ לארה"ב ולשלם מס מחוץ לארה"ב".

 - למה ארה"ב נפגעת מכך שאין אצלה מע"מ?

"כשיצרנית מכוניות גרמנית כמו BMW מייצאת מכונית לארה"ב, היא זכאית להחזר מס של 20% מממשלת גרמניה. גרמניה לא עושה את זה בגלל שהיא מסבסדת את היצוא שלה לארה"ב או בגלל שהיא מנהלת מלחמת סחר נגד ארה"ב.

"היא עושה את זה כי היא מניחה שבכל מדינות היעד של הסחורות הגרמניות מוטל מע"מ והיא לא רוצה ש-BMW תשלם פעמיים מע"מ על אותה מכונית. רק שארה"ב לא מטילה מע"מ. וזו הסיבה שכל כך הרבה מוצרים אירופיים עולים בארה"ב פחות ממה שהם עולים באירופה. וכך העדר המע"מ מכניס את ארה"ב לעמדת נחיתות מאוד משמעותית. זו לדעתי סיבה מרכזית לתחושות התסכול בציבור האמריקאי ולניצחון של טראמפ בבחירות.

"מה שארה"ב צריכה זה רפורמת מס כוללת שתוריד את מס החברות השולי, תעביר את המיסוי לטריטוריאלי ותנהיג סוג של מע"מ (Border adjusted tax). רפורמה כזו פשוט 'תיישר קו' ותשווה את התנאים במסחר בין ארה"ב לשותפותיה. לדעתי זה יהיה צעד בעל משמעות אדירה לכלכלת ארה"ב".

 - טראמפ טען שהסכמי הסחר של ארה"ב פוגעים בכלכלה האמריקאית.

"זה אחד הדברים שטראמפ זיהה, לדעתי באופן נכון. ב-20 השנה האחרונות הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA) הפך לערוץ מרכזי ליצוא סחורות סיניות לארה"ב דרך מקסיקו. הסחורות הסיניות התחזו לסחורות מקסיקניות ונכנסו לארה"ב ללא מס.

"יש היום יצרני מכוניות מקסיקניים שמייצאים לארה"ב מכוניות ש-60% מהרכיבים שלהן מיוצרים בסין. יצרני מכוניות אמריקאים לא נהנים ממעמד כזה בסין. מה שטראמפ מנסה לעשות הוא למעשה להעלות את הרף של מספר הרכיבים נניח במכונית שצריכים להיות מיוצרים בצפון אמריקה, על מנת שהמוצר יוכל ליהנות מהפטור ממס לפי אמנת NAFTA. איזו מדינה תרוויח מכך? מקסיקו. לכן למקסיקנים אין התנגדות להצעות של טראמפ לגבי הסכמי NAFTA - כי הם יהיו המרוויחים העיקריים מכך.

"זה אחד העיוותים הגדולים באופן שבו טראמפ מוצג בתקשורת. אם מסתכלים על העובדות, טראמפ לא עשה שום דבר שהוא אנטי-סחר. הדבר הגדול היחיד שהוא הכריז שיעשה - ולא עשה - היה להכריז על סין כמניפולטורית של מטבע. הוא בסך הכול מנסה לנהל מו"מ קשוח.

"לדעתי, אם טראמפ ינהיג רפורמת מס, לא תהיה שום סיבה לפרוטקציוניזם ולמלחמות סחר".

 - אתה חושב שנעשה לטראמפ עוול כשהוא הוצג כפרוטקציוניסט?

"אני חושב שצריך לשפוט אדם לפי מעשיו ולא לפי מה שהוא אומר. נכון שהוא פופוליסט. זה אומר שאם רפורמת המס לא תעבור - בגלל שהדמוקרטים יצליחו לתקוע אותה או שהרפובליקאים לא יתמכו בו - אז תהיה האטה כלכלית, ולדעתי תגדל מאוד הסבירות שהוא ייכנע לפיתוי לנקוט צעדים דרקוניים".

 - למי יש אינטרס להתנגד לרפורמת מס כזו?

"רפורמת המס היא הנושא הגדול ביותר היום בשווקים הפיננסיים - אני לא בטוח שכולם מודעים לכך. הסיבה שאנחנו רואים ירידות בשווקים בימים האחרונים איננה קשורה ישירות לחקירות נגד טראמפ אלא להשלכות שעשויות להיות לכך על רפורמת המס.

"הרפובליקאים שולטים היום בסנאט ובבית הנבחרים, אבל אין להם רוב-על של 60 מושבים בסנאט אלא רק 52 מושבים. ללא רוב של 60 הם לא יכולים למנוע פיליבסטרים בסנאט. אם רוצים לעשות רפורמת מס עם 52 מושבים בסנאט, חייבים להעביר אותה בתהליך מיוחד שנקרא Reconciliation - שבו לא ניתן למנוע חקיקה באמצעות פיליבסטר.

"הבעיה בתהליך הזה היא שתוכנית המס המוצעת חייבת להיות מאוזנת תקציבית במסגרת הזמן שלה - 5 או 10 שנים. אם רוצים להפחית מס חברות ומס הכנסה, חייבים למצוא גם מקור הכנסה שיקזז את אובדן ההכנסה.

"הפחתות המס שטראמפ מדבר עליהן הן דרמטיות: הורדת מס החברות השולי המרבי מ-35% ל-15%; הורדת מדרגת מס ההכנסה הנמוכה ביותר מ-15% ל-10%; הכפלת סכום ההוצאות המוכרות המותרות בניכוי השנתי לזוג מ-12,600 דולר היום ל-25 אלף דולר. מבחינה פוליטית אי אפשר להפחית מס חברות בלי להפחית גם את מס ההכנסה - כך שאם מתכוונים להפחית את כל המסים העיקריים, צריך למצוא גם מקור הכנסה".

 - אז מה אתה מציע?

"הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים הציע מס על סחורות בגבול ארה"ב שהוא למעשה סוג של מכס ובעיניי רעיון גרוע. אני מנסה לקדם הצעה למע"מ בשיעור של 5% שיתרונותיו הם שהוא מקובל לפי כללי ה-WTO ושהוא יביא להערכתי הכנסות בהיקף 108-110 מיליארד דולר שיממנו את הפחתות המס. לגבי האפקט הרגרסיבי הוא מתאזן עם הפחתות מס ההכנסה למעמד הביניים.

"הבעיה היא שבארה"ב המילה VAT (מע"מ) היא סוג של מילה גסה. הדמוקרטים שונאים אותה כי היא רגרסיבית והרפובליקאים רואים בה מס מאוד נוח לממשלים דמוקרטיים עתידיים שיוכלו להעלות אותו בקלות. באופן אישי אני חושב שאין שום אפשרות אחרת. אי אפשר להעביר את רפורמת המס ללא יצירת מקור הכנסה, וחוץ ממע"מ האפשרויות היחידות על השולחן הן מיסוי הדלק - שהוא הרבה יותר רגרסיבי מהמע"מ, והטלת מס על פליטות פחמן - שזה מס שקשה מאוד ליישם. אז נכון, מע"מ זו מילה גסה, אבל טראמפ הוא פוליטיקאי שלא חושש לדבר גסויות. הוא יכול לעשות את זה כי אין לו שום מחויבות".

 - אם רפורמת מס כל כך מתבקשת, איך זה שהיא לא נעשתה עד היום?

"אנחנו יכולים להאשים בכך את ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון וג'ון אדמס. האבות המייסדים של ארה"ב היו כל כך מרוצים מהשיטה שהם יצרו, שהם הכניסו מנגנונים שיקשו מאוד לשנות אותה בעתיד. המרכזי שבהם הוא הפיצול בהצבעה. אם אין נשיא, סנאט ובית נבחרים מאותה מפלגה - לא יהיה אפשר לשנות כלום. כלום. אנשים לא מבינים כמה זה נדיר שמפלגה אחת תשלוט בוושינגטון. זה קרה במצטבר רק ב-18 מתוך 50 השנים האחרונות, מאז ממשל לינדון ג'ונסון. לרייגן לא הייתה שליטה, לג'ורג' בוש האב לא הייתה שליטה, לקלינטון הייתה שליטה רק שנתיים מתוך שמונה, ולאובמה רק שנתיים מתוך שמונה. כרגע יש לרפובליקאים שליטה והנשיא רוצה רפורמת מס - זה ממש צירוף מקרים נדיר.

"מעבר לכך אנחנו שוכחים שב-15 השנים האחרונות הרבה מאוד מדינות הנהיגו רפורמה בכללי המס שלהן והפכו את מערכות המס שלהן להרבה יותר אטרקטיביות ותחרותיות - וארה"ב נשארה מאחור. לכן גם האפסייד לכלכלת ארה"ב במקרה שתאושר רפורמת מס יהיה עצום.

"רפורמת המס בארה"ב יכולה להיות ההזדמנות האחרונה לתקן את הקפיטליזם לדרך הנכונה. אם טראמפ ייכשל, מי שיחליף אותו ינקוט גישה הרבה יותר בעייתית. בבחירות האחרונות לנשיאות צרפת 50% מהבוחרים תמכו במועמדים בעלי משנה כלכלית סוציאליסטית, מועמדים שהציעו לחלק כסף לאזרחים או להעלות את סף המס השולי ל-100%. הכתובת על הקיר מאוד ברורה".

 - מה לגבי ההבטחות של טראמפ לדה-רגולציה? הוא יחזיר את המערכת הבנקאית לימים שלפני 2008?

"אני לא חושב שביטול חוקי דוד-פרנק מאוד בוער לטראמפ. מעט מאוד אנשים בוול סטריט הצביעו לטראמפ, כך שלדעתי לטראמפ אין רצון עז להקל על חיי הבנקאים שלא הצביעו לו. הם לא האמינו לרגע שטראמפ ינצח. רפורמת המס - אם תבוצע נכון - תפתור את כל הבעיות. היא תגדיל צמיחה, תוריד מהשולחן את האיום במלחמות סחר, תאפשר לפד להמשיך בהעלאות הריבית ותייצר כסף למימון ההשקעה בתשתיות".

 - לדעתך המשך העלאות הריבית שמתכנן הפד מוטל בספק?

"התחזית תלויה מאוד במדיניות הפיסקלית של ארה"ב. בהיעדר רפורמת מס אני ממש לא אופטימי שהפד יעלה ריבית באגרסיביות. נתוני הצמיחה לרבעון הראשון היו חלשים וכולם מצפים להתאוששות חזקה ברבעון השני כי אמון הצרכנים והעסקים גבוה. לדעתי האמון גבוה בגלל הציפיות לרפורמת מס - והוא עשוי לרדת משמעותית אם הציבור יבין שזה לא יקרה.

"אנחנו במצב בינארי, יהיה קשה מאוד לרפורמת המס לעבור בשנה הבאה - כי זו שנת בחירות ויהיה קשה מאוד לגייס תומכים למהלך כזה שיש לו תמיד גם מתנגדים. אם זה יקרה בשנה הבאה הרפובליקאים יכולים להפסיד את הרוב בקונגרס - ואז שום דבר לא יעזור. אם הרפורמה תעבור, זה יהיה מאוד 'שורי' לכלכלת ארה"ב ולכלכלה הגלובלית. אם זה לא יעבור השנה - כלכלת ארה"ב תאט ולא אופתע אם נהיה במיתון בעוד שנתיים וארה"ב תנקוט צעדים פרוטקציוניסטיים".

הקשר הישראלי של וו

וו עומד בראש היחידה לחקר שערי ריבית ושוקי מט"ח ואג"ח במריל לינץ'. הוא התפרסם כשהיה בין האנליסטים הבודדים שצפו את ניצחונו של טראמפ בבחירות. הוא בן להורים ממוצא סיני. את הקריירה שלו הוא החל בקרן המטבע הבינלאומית, והוא מחזיק בדוקטורט לכלכלה מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב. וו נשוי לישראלית ושוהה בישראל לתקופות קצרות בביתם המטופח של בני הזוג בכרמי יוסף, שבו גם נערך הראיון עמו.

 - איך זה שכל כך מעטים הצליחו לחזות את ניצחונו של טראמפ בבחירות?

"זה די מצחיק כי אני חושב שללא הקשר הישראלי שלי לא היה לי אומץ לחזות שטראמפ ינצח. האמת היא שגם אני הופתעתי כי חשבתי שהוא ינצח בפלורידה אבל לא האמנתי שיצליח לעשות זאת גם במישיגן ובוויסקונסין. הייתי בישראל באביב לפני הבחירות ואני זוכר היטב איך כל הסקרים חזו שנתניהו יובס, והוא כמובן ניצח בגדול. עד היום אפילו לא אחד מ-200 המכרים שלי בישראל הודה שהוא הצביע לו, אבל ברור שלפחות חלקם הצביעו לו. לכן היה ברור לי שבמקרה של נתניהו היו פשוט הרבה אנשים שהתביישו להודות בפני הסוקרים שהם תומכים בו.

"אותו דבר קרה בבחירות הכלליות בבריטניה, לפני הברקזיט. דיוויד קמרון רץ להיבחר מחדש וכל הסקרים צפו שהוא יפסיד - אבל הוא ניצח. כך שאני חושב שככל שמה שהצטייר כדעת הקהל נטה יותר שמאלה - יותר מצביעי ימין התביישו להודות במה שהצביעו. המסקנה שלי מכל הסיפור היא שהייתה סטייה של 3%-4% בין הסקרים לבין תוצאות האמת, שהיו לטובת טראמפ. לא האמנתי שטראמפ ינצח גם במישיגן ווויסקונסין - אלה היו הפתעות גדולות.

"אני נפגש כאן עם קולגות ועם לקוחות שרובם משקיעים כבדים ואני מתרשם שהם הרבה יותר אוהדים לטראמפ מאשר עמיתיהם בארה"ב. לדעתי זה בגלל שהם יודעים עד כמה התקשורת יכולה להיות חד צדדית ומוטה והם הרבה יותר ספקנים לגבי האופן שבו ה'ניו יורק טיימס' ועיתונים אחרים מסקרים את טראמפ.

"הם גם מאמינים שטראמפ הוא פרו-ישראלי וזה באמת מאוד סמלי שהביקור הראשון שלו בחו"ל הוא לסעודיה ומשם יגיע לישראל. יש כאן ניסיון ברור להקים ברית עם המשטרים הסונים. טראמפ נפגש גם עם נשיא מצרים א-סיסי, שאובמה החרים אותו. בעיניי זה מעיד שהאיש פרגמטיסט ושהגישה שלו כלפי העולם היא מאוד-מאד פרגמטית".