שר החוץ האמריקאי: טראמפ לחץ על נתניהו ועבאס להתפשר

רקס טילרסון תדרך הערב עיתונאים על מטוס הנשיא טראמפ ■ "הנשיא גילה תקיפות רבה" ■ "תצטרכו להכיר בכך שיהיה עליכם להתפשר"

אבו מאזן ודונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
אבו מאזן ודונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, אמר הערב (ד'), כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לחץ על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, להגיע לפשרה במו"מ עתידי בין ישראל לפלסטינים.

בתדרוך לכתבים על מטוסו של טראמפ, אמר טילרסון: "השיחות (של טראמפ עם נתניהו ועבאס) היו מהותיות מאוד... הנשיא גילה תקיפות רבה מאוד כלפי שניהם כאשר עודד אותם לגלות יחס רציני למו"מ העתידי; הוא אמר להם שעליהם להכיר בכך שייצטרכו להגיע לפשרה. כל אחד חייב להתפשר. הוא הפעיל אפוא לחץ רב עליהם כאשר אמר שהגיע הזמן לגשת לשולחן (המו"מ) והוא הדגיש זאת כמה פעמים. אנחנו נפתור את דילמת השלום בין ישראל לפלסטינים. אנחנו מתחילים לפתור (בעיות רבות של) שלום ברחבי המזה"ת".

- האם יהיה אפשר לפתוח במו"מ דו-צדדי בין ישראל למדינות ערביות אחרות לפני תחילת המו"מ הישראלי-פלסטיני?

טילרסון: "זו שאלה שכל מדינה הנוגעת בדבר תצטרך לענות עליה".

- כיצד התנהל הנשיא בשיחותיו עם המנהיגים הזרים?

טילרסון: "הנשיא יודע היטב כיצד לתקשר. זה לא צריך להפתיע אתכם. אני חושב שהוא משנה את אופן התנהלותו בהתאם לאנשים שהוא נפגש עימם וגם בהתאם לנושאים שעל הפרק, חשיבותם והדחיפות שהוא מייחס להם. וכך, הוא נוטה להעצים את מידת הדחיפות של הנושא, וכל סגנון התנהלותו משתנה בהתאם; אני יכול בהחלט לומר לכם שבפגישותיו בישראל ובפלסטין (כך במקור) הוא היה חדור אנרגיה מפני שלדעתו לשני הצדדים חייבת להיות תחושת דחיפות להתקדם ולנצל את ההזדמנות - וסגנון דיבורו (של טראמפ) נגזר מהחשיבות והדחיפות (של נושא השלום)".

"ואכן, התנהלותו (של טראמפ) הייתה בהחלט ראויה לציון", המשיך טילרסון. "... כאחד שזו הייתה ההזדמנות הראשונה שלו (לראות את הנשיא בפעולה), טראמפ היה מרשים ביותר".

במהלך מסע הבחירות לנשיאות אשתקד אמר טראמפ כמה פעמים, שהוא שואף "לעשות את העסקה האולטימטיבית", כלומר לדחוף להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אבל בכל מגעיו במזה"ת בביקורו הנוכחי, לא גילה הנשיא שמץ מתכנית כלשהי לשלום בר-קיימא בין שני הצדדים.