הביטוח פותח שנה: רווח רבעוני של יותר מרבע מיליארד שקל להראל

המנכ"ל סיבוני: "ממשיכים לשמור על מעמדנו כקבוצה המובילה בתחומה במשק" ■ רווחי חברת הביטוח הישיר איי.די.איי תפחו ב-80% לכ-41 מיליון שקל

עונת הדוחות של הרבעון הראשון בשנת 2017 בביטוח נפתחה עם דוחות טובים של קבוצת הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, ושל חברת הביטוח הישיר איי.די.איי  ביטוח שבשליטת משפחת שנידמן. השתיים הציגו דוחות חזקים וזינוק נאה ברווחיות תוך גידול בפרמיות. בנוסף, שתי החברות שיקפו כמה מגמות שכנראה יתבטאו גם בדוחות המתחרות, וישפיעו לחיוב על תוצאות הענף.

נתחיל עם הראל, קבוצת הביטוח הגדולה במשק, בניהול מישל סיבוני, שנסחרת לפי שווי של כ-4.5 מיליארד שקל. החברה דיווחה אתמול כי סיימה את הרבעון עם נסיקה של יותר מ-1,700% ברווח הכולל הרבעוני לכ-253 מיליון שקל.

הגידול ברווח נובע ממספר סיבות: עלייה בדמי הניהול המשתנים (בפוליסות המשתתפות ברווחים); ברבעון הראשון ב-2016 קטן הרווח בכ-96 מיליון שקל לאחר מס בשל עדכון הריבית במגזר ביטוח כללי בהתאם להמלצות ועדת וינוגרד; וכן בשל "עלייה בריבית חסרת הסיכון בתקופת הדוח, שכתוצאה ממנה עדכנה הראל את שיעורי הריבית להיוון המשמשים בחישוב חלק מההתחייבויות הביטוחיות". הדבר הוביל להקטנת ההתחייבויות הביטוחיות בכ-30 מיליון שקל לאחר מס, לעומת גידול בהתחייבויות הביטוחיות ברבעון המקביל אשתקד, בשל השפעה הפוכה, בסך של כ-35 מיליון שקל לאחר מס (כלומר שיפור משוקלל של כ-65 מיליון שקל ברבעון הנוכחי הודות לשינוי בריבית).

עוד הציגה החברה עלייה של כ-14% בפרמיות שהסתכמו בכ-3.2 מיליארד שקל. חלק ניכר מהגידול בפרמיות נובע "מעלייה בהפקדות החד פעמיות לחיסכון". נציין כי לחברה עודפי הון נאים. לדברי המנכ"ל סיבוני, "הראל ממשיכה לשמור על מעמדה כקבוצה מובילה בתחומה במשק הישראלי. הסביבה העסקית המשתנה מחייבת אותנו בחשיבה מתמדת ובהתאמת האסטרטגיה העסקית לנסיבות, ובהתאם לכך גיבשה הראל אסטרטגיה חדשה בשם 'חישוב מסלול מחדש'. אסטרטגיה זו מיושמת לאחר עבודת הכנה של כשנה, ומטרתה לתמוך בצמיחתה והתפתחותה העתידית של הראל בעידן הדיגיטלי המשתנה".

המשך שיפור בביטוח ישיר

איי.די.איי ביטוח, בניהול רביב צולר, שנסחרת לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל, דיווחה על גידול ניכר של כ-79% ברווח הכולל, שהסתכם ברבעון הראשון השנה בכ-40.7 מיליון שקל. בחברה ציינו כי "הגידול ברווח נובע בעיקרו משיפור משמעותי בתוצאות בביטוח כללי. בתקופה המקבילה אשתקד נרשמה הפרשה חד פעמית של כ-30.5 מיליון שקל בשייר לפני מס, בגין השפעה אפשרית של עדכון תקנות ההיוון של ביטוח לאומי, וכן משיפור משמעותי בתוצאות החיתומיות בענפי הרכוש ומעלייה בהכנסות מהשקעות אשר קוזזה בחלקה על ידי השפעת הפרשי ירידת המדד".

סך הפרמיות ברוטו שגבתה החברה גדל בכ-9% ברבעון לכ-640 מיליון שקל, "בעיקר הודות לגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים בהם פועלת החברה. בנטרול השפעת הפרמיות המיוחסות למכרז החשכ"ל, אליו החליטה החברה לא לגשת השנה, צמחו הפרמיות ברוטו בשיעור של 20%".

לדברי המנכ"ל צולר, "זהו רבעון חזק עבור החברה עם שיא בפרמיות וצמיחה חדה ברווח, אחרי הפרשה חד פעמית גבוהה אשתקד בגין מסקנות ועדת וינוגרד. הצגנו ברבעון שיפור נוסף בתוצאות אשר נובע בעיקר ממיקוד מתמשך ברווחיות החיתומית והמשך התייעלות באמצעים טכנולוגיים, ואנו רואים מגמה חיובית בכל תחומי הפעילות".

תוצאות הראל
 תוצאות הראל