ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ – אחד ממוקדי חקירת הקשר הרוסי

"וושינגטון פוסט" ו-NBC: לא רק סוגיית הקשרים בין קמפיין טראמפ למוסקבה מעניינת את החוקרים אלא גם פשעים פיננסיים אפשריים ■ קושנר לא דיווח בזמנו על פגישה עם שגריר רוסיה בוושינגטון

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

חקירת הפרשות שנגזרות ממה שמכונה "הקשר הרוסי" - היחסים בין מטה הבחירות של דונלד טראמפ לבין גורמים ברוסיה בתקופת מסע הבחירות לנשיאות ב-2016 - מתחילה להתקרב לנשיא ארה"ב עצמו ומעיבה על סיום מסעו הראשון לחו"ל כנשיא.

עד עתה התמקדו חוקרי ה-FBI וועדות חקירה של הקונגרס בבכירים במטה הבחירות של המועמד טראמפ, לרבות מייקל פלין, שכיהן כיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן עד שפוטר אחרי 24 ימי כהונה. עתה מדווחים "וושינגטון פוסט" ורשת NBC , כי ג'ארד קושנר, מיליארדר בזכות עצמו, חתנו של של טראמפ ויועצו הבכיר בבית הלבן הוא אחד ממוקדי החקירה, או, בעגה משטרתית האמריקאית, "אדם שלחוקרים יש עניין בו".

במילים אחרות: החקירות וכל מה שכרוך בהן מגיעות עתה אל מפתן לשכתו של הנשיא - ולקודש הקודשים של משפחתו הקרובה. קושנר הוא אחד מהאנשים המעטים שטראמפ נותן בהם אמון מלא, ובראשם איוונקה בתו, אשתו של ג'ארד, ושני בניו הבוגרים, אריק ודונלד ג'וניור.

הקרבה המשפחתית והאמון הרב הן למעשה הסיבות העיקריות, אם לא היחידות, לכך שטראמפ בחר בקושנר, בן 36, ללא כל ניסיון בשירות הציבורי, כיועץ-על שידו בכל: הוא עומד בראש המשרד לחדשנות, שנועד לבנות מחדש את משרדי הממשל בוושינגטון ולפתוח אותם למגזר הפרטי; הוא ממונה על מאמצי ארה"ב להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים; הוא תפר את עסקת הנשק הענקית עם סעודיה (וטילפן ישירות למנכ"לית לוקהיד מרטין בבקשה שתוזיל פריטים בחבילה); הוא ניהל את המגעים עם מקסיקו על ה"חומה" שחותנו יזם ושמקסיקו הייתה אמורה לממנה; ובכלל, הוא ה"משגיח" שבודק אם וכיצד מיושמת האג'נדה הנשיאותית. מעבר לכך קושנר הוא יועצו של טראמפ בסוגיות שעולות על שולחנו מדי בוקר. מידת השפעתו על הנשיא גדולה יותר מזו של כל היועצים האחרים בבית הלבן. הוא היה גם יועצו של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות ב-2016.

ברור אפוא, שקושנר מודע יותר מכל אדם אחר למה שהתרחש ומתרחש בעולמו של טראמפ, במגזר הנשיאותי ובחייו העסקיים והפרטיים. טראמפ הוא לא רק הבוס. הוא פטריארך המשפחה. מבחינת החוקרים, קושנר אוצר גדול, אם הוא רק יפתח את פיו. זו תהיה כמובן דילמה שקספירית: האם יסכים קושנר להלשין על אבי אשתו? האם הוא יהיה סחיט אם החוקרים יחשפו עבירה עסקית או אחרת שלו ויאיימו למצות בו את הדין אם לא יזמר? לאחר הכל, זו טקטיקה מקובלת במקרים כאלה.

על פי NBC, מאמינים החוקרים שבידי קושנר מידע משמעותי שקשור לנושאי החקירה שלהם. חקירת ה-FBI בפרשיות הקשר הרוסי מתנהלת בשני ערוצים מקבילים: ערוץ הריגול הנגדי, שאמור לבדוק מעורבות סוכנים רוסיים בבחירות לנשיאות ב-2016, והערוץ הפלילי, שנועד לבדוק האם אזרחים אמריקאים, כלומר אנשי מטה הבחירות של טראמפ, שיתפו פעולה עם הרוסים במאמץ להשפיע על תוצאות הבחירות.

"וושינגטון פוסט" מציין, כי מעבר לתיאום הפוטנציאלי בין הקרמלין לבין מטה הבחירות של טראמפ, החוקרים מבקשים גם לחשוף "פשעים פיננסיים" אפשריים.

מקורות רשמיים (כנראה ב-FBI או במשרד המשפטים) אמרו ל-NBC כי קושנר נמנה עם קטגוריה שונה מזו שנמצאים בה פלין ופול מנאפורט, שהיה יו"ר מטה הבחירות של טראמפ במשך כמה חודשים אשתקד. השניים מוגדרים רשמית כמטרות של חקירה (subjects of investigation) ויש תיעוד מפורט (חלקו ציתותים אלקטרוניים של המודיעין האמריקאי) של קשריהם עם גורמים ברוסיה. ועדות חקירה של הקונגרס הוציאו צווים משפטיים שמורה לשניים להציג מסמכים מסוימים לפני הוועדות.

קושנר לעומתם מוגדר, כאמור, כ"אדם שלחוקרים יש עניין בו". הגדרה כזו אינה בהכרח סימן שנשוא ההגדרה חשוד בעבירה כלשהי או שלחוקרים יש כוונה להגיש נגדו כתב אישום. להגדרה הזו אין בעצם משמעות משפטית. היא פשוט מצביעה על כך שהחוקרים מעוניינים לדבר עם פלוני אלמוני.

סביר להניח, שחוקריו של קושנר ירצו לשמוע על פגישתו עם השגריר הרוסי בארה"ב, סרגי קיסלאייק, אשתקד (ידוע שהוא נפגש עם השגריר לפחות פעם אחת, אך הוא "שכח" לדווח על-כך בטפסים שמילא כדי לקבל סיווג בטחוני כמתבקש מתפקידו בבית הלבן). קושנר גם נפגש עם בנקאי רוסי, סרגיי גורקוב. גורקוב הוא יו"ר ונש-אקונום-בנק, בנק רוסי בשליטת הקרמלין, שנמצא ברשימת הבנקים הרוסיים שמשרד האוצר האמריקאי מטיל עליהם סנקציות מאז 2014 בגין הפלישה הרוסית לחצי האם קרים.

שתי הפגישות התקיימו בצדמבר אשתקד, אחרי הבחירות. מדוע נפגש קושנר עם השניים? האם הוא ניסה לקדם אג'נדה פרו-רוסית של חותנו? פרקליטתו של קושנר, ג'יימי גורליק, אמרה אמש ל"פוליטיקו", כי מרשה ישמח להעיד לפני ועדות חקירה של הקונגרס וגם לפני גופי חקירה אחרים. אנליסטים אומרים, כי הסכנה העיקרית בחקירות כאלה - את החקירה המרכזית מוביל עתה תובע מיוחד, רוברט מולר, שמינה משרד המשפטים - היא, שהחוקרים רשאים לחשוף כל עבירה שתצוץ במהלך חקירתם, גם אם היא אינה קשורה כלל לעילת החקירה המקורית. כל עסקי הנדל"ן של משפחות טראמפ וקושנר צפויים להיבחן בזכוכית מגדלת ע"י החוקרים. מי יודע מה הם ימצאו?

ביל קלינטון ספג אימפיצ'מנט בבית-הנבחרים בגין פרשיית מוניקה לווינסקי, אבל מעטים זוכרים שבית-הנבחרים החל בהליכי האימפיצ'מנט בגלל פרשה אחרת לחלוטין - עסקי נדל"ן מפוקפקים שנודעו לימים כפרשת ווייטווטר.