מרקל אחרי ה-G7: לא ניתן לסמוך עוד על ארה"ב ועל בריטניה

קנצלרית גרמניה חשפה בדבריה את האכזבה מהמדיניות של וושינגטון ושל לונדון, בתום פסגה מתוחה במיוחד ■ "אנחנו רוצים לשמור על יחסים טובים, אבל עלינו לקחת את גורלנו בידינו"

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה היום (ד') כי על אירופה "לקחת את גורלה בידיה שלה" ברקע המחלוקות עם ארצות-הברית ועם בריטניה, שפורשת מהאיחוד האירופי. זאת אחרי שבסוף השבוע האחרון התקיימו פסגת G7 ופסגת נאט"ו, שהם התגלעו מחלוקות רבות, בעיקר בין וושינגטון ליתר בעלות בריתה במערב. לדברי מרקל, ארצות-הברית ובריטניה הן כבר לא שותפות שניתן להסתמך עליהן.

"הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לחלוטין על אחרים בדרך להסתיים, חוויתי זאת בימים האחרונים", אמרה מרקל בעצרת בחירות במינכן, לקראת הבחירות בספטמבר שבמהלכן תנסה להיבחר לכהונה רביעית. "עלינו האירופים לקחת את גורלנו בידיים שלנו. גרמניה ואירופה אמנם יתאמצו כדי שהיחסים עם אמריקה ועם בריטניה יישארו טובים, עלינו להילחם למען גורלנו שלנו".

מרקל הדגישה את הצורך בשימור היחסים עם נשיא צרפת החדש עמנואל מקרון, המחזיק בעמדות פרו-אירופיות ושואף להרחבת שיתוף הפעולה בין חברות האיחוד.

בדבריה הביעה קנצלרית גרמניה את אכזבתה מכך שפסגת שבע המדינות המתועשות הסתיימה ללא הסכמה בין ארצות-הברית ליתר חברות הארגון סביב הסכם האקלים. טראמפ אמר כי הוא זקוק לשבוע נוסף כדי לקבל הכרעה בנושא, ומרקל אמרה אתמול כי השיחות היו קשות מאוד, "שלא לומר מאוד מאכזבות".

פרט לחוסר ההסכמה בנוגע להסכם האקלים, טראמפ תקף גם את חברות נאט"ו במהלך נאום הפתיחה של הפסגה על כך שהן לא משלמות מספיק. הוא אף לא הביע את התחייבותו לסעיף 5 באמנת הברית, שקובע כי מתקפה על אחת מחברות הברית כמוה כמתקפה על כולה.

בנוסף לכך, בתקשורת הגרמנית דווח כי טראמפ אמר במהלך פגישתו בבריסל עם ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר כי מדיניות הסחר של גרמניה היא "רעה, רעה מאוד". נשיא ארצות-הברית סבור כי גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, מוכרת יותר מדי כלי רכב מתוצרתה בארצות-הברית, מה שפוגע בתעשיית הרכב האמריקאית.