בריינסוויי חוזרת למודל השכרת המכונות במחיר ירידה בהכנסות

החברה מדווחת על צבר הזמנות של מינימום 15 מיליון דולר לשנים הקרובות

בריינסווי / צילום: רפי קוץ
בריינסווי / צילום: רפי קוץ

חברת בריינסוויי, המפתחת קסדות לגירוי מגנטי של המוח לשם טיפול במחלות נפש ומחלות נוירולוגיות, פרסמה היום (ב') את תוצאות הרבעון הראשון שלה, ובהן ירידה של 16% בהכנסות, לסכום של 2.1 מיליון דולר. מנכ"ל החברה הנכנס יעקב מיכלין הסביר כי מדובר בתוצאה של מעבר ממודל מכירת מערכות למודל של השכרה ותשלום עבור שימוש, אשר אמור להיטיב עם החברה יותר בטווח הרחוק. המנכ"ל הקודם, ד"ר גיא איזיקיאל, עבר למודל של מכירת המערכות שהוביל לקפיצה בהכנסות, אולם משהוחזר המודל הקודם, מסתבר כי הקפיצה הייתה זמנית.

בריינסוויי חשפה היום נתונים מפורטים לגבי צבר ההזמנות שלה כדי להראות כיצד צפוי המהלך של חזרה להשכרה ודמי שימוש להשתלם לה בטווח הרחוק. בעקבות זאת, ולאחר שיחת המשקיעים, מניית החברה עולה בשעה זו בכ-4%, למרות הירידה בהכנסות, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-265 מיליון שקל. בשנה האחרונה עלתה המניה 38%.

בריינסוויי ציינה כי היא גובה עבור כל מערכת המותקנת בקליניקה דמי שכירות חודשיים ודמי שימוש בעבור כל שימוש נוסף מעבר לרף המינימום המוגדר בחוזה השכירות. השילוב של המערכות שכבר מותקנות יחד עם אלו שכבר הוזמנו וטרם הותקנו, מניב הכנסות משכירות (עוד לפני שלוקחים בחשבון אפשרות של דמי שימוש) של 15 מיליון דולר הפרושות על פני חמש שנים, במהלך 2017 צפויות להניב המערכות שכבר הוזמנו כ-5.4 מיליון דולר, ב-2018 - כ-4.7 מיליון דולר, ב-2019 כ-3.4 מיליון דולר וב-2020 כ-1.2 מיליון דולר. כל שימוש במכשיר מעבר למינימום הקבוע בהסכם השכירות, עשוי להניב הכנסות נוספות. כמו כן, כל מערכת נוספת שתוזמן תחל להניב הכנסות עם התקנתה. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי לחלק מן הלקוחות נשמרת אופציה לסיים את החוזה מוקדם ממועד הסיום הרשמי, אם לא יהיו מרוצים.

יצויין כי בשנת 2016 כולה, רשמה החברה הכנסות של 11.5 מיליון דולר. כך, שהחברה תצטרך לעלות משמעותית מעבר למינימום שכבר נצבר כדי לצמוח השנה. מיכלין ציין כי הוא מודע לאפשרות שתהיה "בטן" בהכנסות כתוצאה משינוי המודל.

לדברי מיכלין: "מתוך הצבר הזה, 3.7 מיליון דולר מיוחסים למערכות שהוזמנו רק ברבעון הזה. אם נוכל לשחזר את ההצלחה ברבעונים הקרובים, נוכל להגדיל את ההכנסה שלנו מהותית בשנים הקרובות. בעינינו המצב הזה עדיף על פני מכירת המערכת, כאשר מייד אחרי המכירה ההכנסה ממנה מסתיימת". מיכלין ציין כי ברבעון הנוכחי ירד רף השכירות המינימלי, וזאת כדי להכניס כמה שיותר מערכות לקליניקה. כתוצאה מכך אכן חלה עליה במספר המערכות שהוזמנו.

מודל כזה הוא בדרך כלל לא מאוד רווחי בשנים הראשונות משום שההכנסות פרושות על פני שנים ואילו עלויות הייצור הן מיידיות. כך, ההפסד התפעולי עמד ברבעון הנוכחי על 1.4 מיליון דולר, לעומת 1.2 מיליון ברבעון המקביל. ההפסד הנקי עמד על 1.9 מיליון דולר, לעומת 1 מיליון דולר ברבעון המקביל. בקופתה של החברה 7.8 מיליון דולר.

תוצאות משמעותיות צפויות ביוני

תוצאות הניסוי בתסמונת אובססיבית קומפולסיבית (OCD) צפויות להתפרסם במהלך החודש הקרוב. נציין כי לחברה יום משקיעים ב-14 ביוני, וייתכן והיא מתזמנת את פרסום התוצאות למועד זה, אם כי לא ציינה זאת. ניסוי זה משמעותי מאוד לחברה, לא רק משום ש-OCD תהיה ההפרעה הראשונה שבה תוכל בריינסויי לפעול ללא תחרות ממכשירי גירוי מגנטי אחרים (ישנה תחרות משיטות אחרות, תרופתיות והתנהגותיות, לטיפול בהפרעה), אלא גם משום שזו תהיה ההוכחה המשמעותית הראשונה לכך שהחברה אמנם יודעת להתאים את הגירוי המגנטי להפרעות ספציפיות ולעזור להן. טיפול בגירוי מוחי בדיכאון כבר מוכר מאות שנים, אם כי בעבר בוצע בשיטת נזעי החשמל עתירת תופעות הלוואי, אולם השימוש בה היה נפוץ עוד לפני שניתן היה להגדיר כיצד הגירוי פועל ומה בדיוק מנגנון הפעולה. לעומת זאת, טיפול מוצלח ב-OCD, הוא שימוש חדש במנגנון הגירוי המגנטי ואם יתגלה כיעיל, הוא ישמש עדות לכך שבריינסווי אכן מבינה לעומק את ההשפעה של המכשיר שלה על המוח ועשויה להיות מסוגלת לטפל גם בהפרעות נוספות. במהלך 2017 צפויות גם תוצאות מניסוי רב מרכזי בתחום הגמילה מעישון.