חשוף לציתותים: "טראמפ נתן למנהיגים את מספרו האישי"

בצעד לא שגרתי מסר הנשיא האמריקאי את מספר הטלפון הסלולרי שלו למנהיגים בעולם ודחק בהם לתקשר עמו באופן אישי ■ מדובר בעוד הפרת הפרוטוקול הנשיאותי מצד טראמפ, שחושפת אותו לציתותים: "על הנשיא להניח שאחרים מקשיבים לכל מה שהוא אומר"

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ מסר את מספר הטלפון הסלולרי שלו למנהיגים בעולם, וקרא להם להתקשר אליו ישירות. בצעד הלא שגרתי הזה שבר טראמפ פעם נוספת את המוסכמות הדיפלומטיות, וגרם לחשש מפני פגיעה בביטחון ובסודיות של קווי התקשורת שלו.

לפי גורמים אמריקאים המעורים בנושא, טראמפ דחק בראש ממשלת קנדה ובנשיא מקסיקו לתקשר עמו דרך הטלפון הסלולרי שלו. מבין השניים, אמרו הגורמים, רק ג'סטין טרודו ניצל זאת עד כה. לפי גורם צרפתי, טראמפ החליף מספרים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך השיחה הראשונה בין השניים. הגורם לא השיב אם מקרון מתכוון להשתמש בקו הישיר לטראמפ.

כל הגורמים שמרו על עילום שם מאחר שהם לא היו מורשים לדבר על הנושא. מהבית הלבן ומלשכתו של טרודו לא נמסרה תגובה.

הרעיון שלפיו מנהיגים בעולם משוחחים ישירות דרך הטלפון הסלולרי שלהם נראה הגיוני בעולם המודרני. ואולם, בזירה הדיפלומטית, שבה שיחות ישירות כאלה מתוכננות היטב, מדובר בעוד הפרת הפרוטוקול הנשיאותי מצד טראמפ, שהביע את חוסר אמונו בקווי התקשורת הרשמיים ובטרם נכנס לבית הלבן היה זמין בקלות דרך הטלפון הסלולרי שלו.

בדרך-כלל, נשיאי ארצות-הברית משתמשים באחד מכמה קווים מאובטחים כדי לשוחח עם מנהיגים בעולם, כולל אלה בחדר המצב בבית הלבן, בחדר הסגלגל או בלימוזינה הנשיאותית. גם במקרה שטראמפ משתמש בטלפון הסלולרי שקיבל מהממשל, השיחות חשופות למעקבים, במיוחד מצד ממשלות זרות.

"אם אתה מדבר בקו פתוח, אז זה קו פתוח, מה שאומר שאלה שיכולים לצותת אחרי השיחות הללו אכן עושים זאת", הסביר דרק קולט, לשעבר יועץ בפנטגון וחבר במועצה לביטחון לאומי. "לנשיא אין אלפון סלולרי מאובטח. אם מישהו מנסה לרגל אחריך, עליך להניח שאחרים מקשיבים לכל מה שאתה אומר".

החשש מריגול נכון גם כשמדובר בבעלי ברית, כפי שחוותה זאת קנצלרית גרמניה אנקלה מרקל, שגילתה ב-2013 בזכותו של אדוארד סנודן כי האמריקאים צותתו לטלפון הסלולרי שלה. יחסים טובים לא מונעים ריגול בין חברים. "אם אתה מקרון או כל מנהיג של מדינה אחרת, ואתה מקבל את הטלפון של נשיא ארצות-הברית, הגיוני שהם יעבירו אותו לשירותי המודיעין שלהם", אמרה אשלי דיקס, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת וירג'ינה, ששימה בעבר יועצת משפטית במחלקת המדינה.

בנוסף לכך, טראמפ עשוי להיתפס כצבוע, מאחר שהוא הרבה לתקוף במהלך קמפיין הבחירות את יריבתו הילרי קלינטון על השימוש שעשתה בשרת מיילים פרטי בזמן ששימשה שרת החוץ. הוא טען אז כי אסור שהיא תיחשף למידע מסווג מאחר שהוא עלול להגיע לגורמים עוינים.